TimoCom Logo

A JavaScript nincs aktiválva a böngészőjében.

A weboldal funkciói így korlátozottan láthatók és használhatók. A felhasználó élmény javítása érdekében kérjük, hogy aktiválja a JavaScript-et a böngésző beállításainál!

Hogyan működik Európában a palettacsere?

A palettacsere alapjai és nehézségei Európában

Az europaletták nagy népszerűségnek örvendenek. Valószínű azért, mert méretei több berendezési tárggyal is megegyeznek úgy, mint a padokéval, asztalok vagy polcok, melyeket az iparban használnak. Ellenben a fuvarozással, ahol azonban már ősidők óta használják, gyakran vita tárgyát képezi. Miért is ilyen rossz a paletta imidzse?

Az EKUPAC GmbH legfrissebb tanulmánya a több utas csomagolóanyagokról szól, miszerint az európai áruszállításban használt több utas raklapok száma az utolsó 15 évben 280 millióról 550 millió darabra emelkedett. Németország a maga évi 100 millió darab raklapjával listavezető.

A nehézséget a "több-utas" jelző okozza, miszerint a leszállított árut raklappal együtt pakolják le, ezért a hiányzókat üressel pótolni kell. Azonban nem minden euroraklap egyforma. Az egyszerűnek tűnő palettacsere-folyamat mögött azonban van néhány buktató, ami mindenkit érint: a fuvarozót, aki a megbízást elvállalja, a sofőrt, aki a megbízást teljesíti és a megrendelőt, akihez az áru érkezik.

Üres raklap helyére telit, teli helyére üres palettát...

A palettacsere folyamatát egyszerűen el lehet magyarázni. A megtermelt árukat el is kell szállítani. A biztonságos szállítás érdekében az árukat az úgynevezett europalettákra rakják - UIC 435/2-es szabvány - majd rögzítik és így kerülnek fel a teherautókra. Ebben az esetben egy üres járműnek kellene üres raklapokkal a felrakóra mennie és az üres paletták helyett áruval megrakottakat elvinni. Ezt követően a sofőr elindulna a megpakolt járművel a lerakóra és ott az árut lerakná. Ideális esetben itt ugyanannyi üres raklapot kellene kapnia.

 

Így a palettacsere nem okozna sehol sem problémát. A növekvő elvárásoknak, az egyre gyorsuló munkának és a logisztikai folyamatban használatos interfészeknek köszönhetően a csere alapvetően összetettebbé válik.

 

Nehézségek a cserénél

A raklapcsere folyamán a paletták mennyiségét, minőségét egy úgynevezett "palettajegyen" rögzítik. Itt több buktató is van. A talán leggyakoribb palettaeset azzal az előfeltétellel függ össze, hogy a sofőrnek 33 cserélhető europalettát kell magával vinnie. Egyidejűleg a járműnek teljes kapacitással kell bírnia anélkül, hogy raklapos árut szállítana. Leginkább a nemzetközi szállításban kell változó feltételekkel számolni. Ha a sofőr nem visz magával cserepalettát, mivel például az utolsó lerakójánál nem kapott raklapot, akkor a következő rakodásnál "raklaphiányt" kell rögzíteni és egy későbbi időpontban visszaszállítani az üres raklapokat.

 

Fordított esetben is előfordulhat nehézség, ha a címzett a lerakón ugyan átveszi az árut, de a sofőr egyáltalán nem vagy nem azonos számú, esetleg sérült palettát kap vissza. A hibát dokumentálni és a későbbiekben tisztázni kell. Még akkor is, ha a visszaadott paletták száma és minősége megfelel, gyakran a rakodási idő olyan szoros, hogy az üres palettákat egyszerűen a járművön hagyják. Ebben az esetben ez azt jelenti a sofőrnek, hogy az üres raklapokat a tároló rekeszben kell vinnie. 33 raklapnál, darabonként 23kg-mal számolva ez közel 760kg! A bürokratikus és jogi "huzavona" mindig felőrli az ember idegeit, idejét és pénzét, ezért jobb előre számolni vele. A TimoCom szóvivője, Marcel Frings a fuvarozói platform felhasználóinak szemszögéből közelíti meg a kérdést: „Vannak olyan ügyfelek, akik már az ajánlat felvitelekor a megjegyzés rovatban kikötik, hogy „no change/ nincs csere“, amivel tudatják a leendő partnerekkel, hogy nincs lehetőség palettacserére. Az ilyen fuvarok kevesebb munkát jelentenek és ezért kedveltebbek.“

 

Paletta 4.0: Raklapcsere alkalmazással

Az egész palettacsere folyamatot a mai digitalizált világban manuálisan nyilvántartani elég körülményes és változtatásért kiállt. Ezt a kihívást vette magához a Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik (röviden: IML) a Gütegemeinschaft Paletten e.V. (röviden: GPAL) -lal együtt. A közösen fejlesztett „PalletCheck Express“ alkalmazással a raklapcsere egyértelműen leegyszerűsödik. „A felhasználó készít egy fotót a raklapokról, a program megszámolja a palettákat és máris automatikusan küld egy email-t a kiállított okmánnyal. A raklapok pontos száma mellett szerepel még az idő és a helység is.


 Így a csere egyszerűbb, gyorsabb, átláthatóbb és követhetőbb“, magyarázta Dipl. - Inform. Martin Fiedler a Fraunhofer IML AutoID-Technologien csoportvezetője. A pontos dokumentáláson kívül egyértelműen pénzt és időt is spórolhatunk.

 

Az alkalmazás egyenlőre német nyelven érhető el minden Android és Apple okostelefonon. Attól, hogy ez a mobil alkalmazás segíti a szakmát, a raklapcsere továbbra is sok odafigyelést igényel és lehetséges viták kiváltója lehet. Ezért a megrendelőnek és a megbízónak előre tisztázniuk kell és kellő információhoz kell, hogy jussanak a cserét illetően.

Sajtókapcsolat

Communications

TimoCom Soft- und Hardware GmbH

Bessemerstr. 2-4

DE-40699 Erkrath

+36 22 51 59 50
+49 211 88 26 59 24

Transzportlexikon – Fuvarozással kapcsolatos fogalmak, kifejezések

Elfogadom, hogy ez az oldal használja a sütiket (Cookies) elemzés, személyes tartalom és reklámok céljából.