Fuvarpiac 09.07.2021
6

2021 főbb logisztikai és fuvarozási trendjei

Technológiai vívmányok és a fenntartható fejlődés

2021 főbb logisztikai és fuvarozási trendjei

A folyamatos technológiai fejlődés és a megváltozott fogyasztói igények évről évre új megoldásokat követelnek a logisztika terén is – lássuk hát, milyen iparági trendek jellemzőek az idei évre!

Technológiai vívmányok, fenntartható fejlődés és intermodális fuvarozás

Az egyre növekvő fogyasztói elvárások, valamint a nagyobb termékválaszték és a személyre szabott szolgáltatások iránt mutatkozó igények a logisztikai cégekre is állandó nyomást gyakorolnak, a helyzetet pedig tavaly tovább nehezítette a Covid-19 járvány kitörése miatt bekövetkezett világgazdasági válság. A jelenlegi, kiélezett versenyhelyzetben az iparág képviselőinek muszáj figyelemmel kísérniük és beépíteniük üzleti stratégiájukba az aktuális logisztikai trendeket (legyen szó akár technológiai fejlesztésekről, akár szemléletmódbeli váltásról), mivel csakis így képesek továbbra is érvényesülni a piacon.

1. IoT

„A dolgok internete” (Internet of Things) olyan, egymással összekapcsolt készülékek hálózata, amelyek emberi beavatkozás nélkül, az interneten keresztül képesek az adatok ellenőrzésére és továbbítására. Az IoT az ellátási láncot átláthatóbbá, a készletgazdálkodást hatékonyabbá teszi, lehetőséget nyújt az áruk valós idejű nyomon követésére és az állapotfelügyeletre, valamint megkönnyíti a flottakezelést.

2. Mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia és gépi tanulás lehetővé teszi, hogy a logisztikai cégek proaktív módon kezeljék a szállítási igények változásait. Az MI-alapú előrejelzések segítenek az ellátási lánc folyamatainak megtervezésében, az önvezető MI-k és az okos úttechnológiák elősegítik az automatizált kiszállítás elterjedését, az MI-alapú kognitív automatizálási technológiák pedig az adminisztratív feladatok elvégzését is jelentős mértékben felgyorsítják.

3. Robotika

A robotikai megoldások gyorsabbá és pontosabbá teszik az ellátási lánc folyamatait, és csökkentik az emberi hibák számát. A robotok az embereknél többet és hatékonyabban képesek dolgozni, ugyanakkor mégsem nem veszik el előlük a munkalehetőségeket, hiszen egyelőre csak velünk együtt dolgozva működhetnek hatékonyan. A kollaboratív robotok és az autonóm mobil robotok a raktárházakban jelenthetnek nagy segítséget, a szoftverrobotok pedig az unalmas, ismétlődő feladatok elvégzésével tehermentesítik az emberi munkaerőt.

4. Az utolsó kilométeres kiszállítás

Az ellátási lánc utolsó fázisa, azaz az áruknak a raktárból vagy az elosztási központból a fogyasztóhoz történő eljuttatása sokszor nem elég hatékony, ráadásul a teljes szállítási költségekhez viszonyítva meglehetősen drága. Az utolsó kilométeres kiszállítás a logisztika egyik legfontosabb része, hiszen ez az a részfolyamat, amely a legnagyobb hatást gyakorolja a fogyasztói elégedettségre, ugyanakkor számtalan nehézséget is jelent a vállalatok számára, a forgalmi dugóktól kezdve az adott régióban érvényes törvényi szabályozásokon át egészen a csomagsűrűség jelentette kihívásokig.

5. A raktárak automatizálása

A raktárak automatizálása az emberi közbeavatkozások számának csökkentésével növeli a hatékonyságot. A „pick and place” technológia (az automatikusan vezérelt szállítógépek, automatikus raktári rendszerek stb.) alkalmazása csökkenti a hibák előfordulási arányát és növeli a raktározási hatékonyságot. Az egyéni igényeknek megfelelő, hatékony automatizálási megoldások mérséklik a raktározással kapcsolatos logisztikai költségeket.

6. Blokklánc technológia

A blokklánc technológiával működő, decentralizált adatkezelő rendszerek nem csak biztonságosak, hanem jól nyomon követhetők is, azaz átláthatóbbá teszik a logisztikai folyamatokat. A blokklánc technológiára épülő okos szerződéseknek köszönhetően ráadásul jelentősen csökken az ellenőrzési pontokon elvégzendő folyamatok végrehajtási ideje is.

7. A big data és az adatelemzés

Az adatelemző rendszerek által nyújtott információknak köszönhetően hatékonyabbá válik a raktárak működése, a teljesítménymenedzsment és a logisztikai eszközök használata. A pozícióadatok, az időjárási adatok és a flotta ütemtervek segítenek az útvonalak optimalizálásában és a szállítástervezésben, a piaci adatok elemzése megkönnyíti az árképzést, a készletezést és a kockázatelemzést. Sőt: a fejlett adatelemzés segítségével a logisztikai cégek idejében felismerhetik a különféle anomáliákat, így számos problémát elkerülhetnek.

8. Felhőalapú számítástechnika

A felhőalapú szolgáltatott szoftver megoldások lehetővé teszik a logisztikai vállalatok számára az alacsony tőkebefektetést igénylő, használatarányos fizetési megoldások alkalmazását, azaz redukálják az IT infrastruktúra fenntartásának veszélyeit és költségeit. A felhőalapú logisztikai megoldások emellett csökkentik a kommunikációs problémák előfordulási arányát is, biztonságos adatmegosztást tesznek lehetővé, és megkönnyítik a logisztikai folyamatok elemzését, ráadásul ezek a rendszerek bármikor, bárhonnan elérhetőek.

9. Önvezető járművek

Az önvezető járművek alkalmazása kiküszöböli az emberi hibákat, ezáltal növelve a közlekedésbiztonságot, valamint hatékonyabbá teszi az első és utolsó kilométeres szállítást, hiszen az ilyen járművek pihenők nélkül is képesek elvégezni a feladataikat. A platooning technológiának köszönhetően kisebb az üzemanyag-felhasználás a hosszú távú fuvarozás során, ami környezetvédelmi szempontból is előnyös. Az önvezető járművek használatával elkerülhető a közlekedési dugók kialakulása, az MI-alapú technológiák alkalmazásával pedig optimalizálhatók a szállítmányozási útvonalak.

10. Rugalmas ellátási láncok

A rugalmas ellátási láncoknak köszönhetően a vállalatok hatékonyabban működhetnek azokban az időszakokban, amikor keresletingadozás tapasztalható a piacon, azaz a vállalatok a segítségükkel könnyebben kezelhetik a járműpark kihasználatlanságából, a raktárkapacitásból és a túlzott árufelhalmozásból eredő problémákat. (A rugalmas ellátási láncok előnyeiről korábbi cikkünkben írtunk bővebben.)

11. Környezetvédelem és fenntarthatóság

A fenntarthatóság jó ideje fontos téma valamennyi iparágban, hiszen évről évre egyre több fogyasztó teszi le a voksát a környezetbarát üzletpolitikát folytató vállalatok mellett. Tekintve, hogy az Európai Uniós szén-dioxid kibocsátás 12 százalékáért a közúti járműforgalom felelős, a közúti fuvarozással foglalkozó cégeknek különösen érdemes szem előtt tartaniuk. A lineáris ellátási láncokat felváltó körkörös ellátási láncok szintén lényeges szerepet játszanak a fenntartható fejlődésben: az újrahasznosításra és az újrafeldolgozásra komoly hangsúlyt fektető üzleti stratégiák nem csupán környezetkímélők, de hosszú távon költséghatékonyak is.

12. Omnichannel szolgáltatások és érintésmentes kiszállítás

Az omnichannel szemléletmóddal működő logisztikai vállalatok jobban képesek kiszolgálni az egyéni fogyasztói igényeket, mivel napjainkban (különösen az e-kereskedelmi kiszállítások esetén) a fogyasztók megkövetelik, hogy a szolgáltatók számos választási lehetőséget kínáljanak számukra. A világjárvány kitörésével egyre nagyobb hangsúlyt kapott az érintésmentes kiszállítás, és bár a járvány már nem érezteti olyan erősen a hatását a piacon, ez a tendencia várhatóan a jövőben is megmarad.

13. Intermodális fuvarozási megoldások

Szintén elsősorban a Covid-19 járványnak köszönhető, hogy tavaly jelentősen megnőtt az igény az intermodális fuvarozás iránt, miközben a közúti fuvarozás minden mutató tekintetében visszaesett: a magyarországi közúti fuvarozás volumene 7,2 százalékkal, árutonna-kilométer teljesítménye pedig 12,8 százalékkal csökkent. A hazai intermodális forgalom ugyanakkor stabilan növekszik az elmúlt években, 2020-ban például 1,7 százalékos növekedés volt tapasztalható e téren. Az intermodális fuvarozás nem csupán a logisztikai iparág környezetkárosító hatásait csökkenti: további előnyei közé tartozik, hogy (legalábbis részleges) megoldást kínál a régióban hosszú ideje fennálló sofőrhiány problémájára is.

A humán erőforrás szerepe

A logisztikai cégek már évek óta a mobilitás és a produktivitás növelésére törekszenek működésük során, ehhez pedig folyamatos innovációra van szükség.  A technológiai és stratégiai fejlesztések azonban mit sem érnek a megfelelő humán erőforrás nélkül: a vállalatoknak innovatív gondolkodású alkalmazottakra van szükségük, akik képesek megfelelő módon értelmezni a beérkező információkat, és ennek megfelelően végezni a feladataikat, valamint olyan vezetőkre, akik képesek valóban kiaknázni az adott vállalkozás rendelkezésére álló erőforrásokat.

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel