Logisztikai ismeretek 15.02.2021
5

Megváltoztatja-e a koronavírus a fizetési folyamatokat a logisztikában?

Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás interjú, Alexander Oebel

Interjú Alexander Oebellel, a TIMOCOM ügyvédjével és a Director Debt Collection & Legal Affairs posztot betöltő munkatársával

Ha egy számla fizetési határideje lejárt, a  Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás segíthet az ügyfeleknek, hogy azok hozzájussanak a pénzükhöz. A szolgáltatás az esetek 86 százalékában sikeres. A TIMOCOM ügyvédje, a Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás részleg vezetője az interjúban elárulja, hogy miért működik ennyire sikeresen ez a szolgáltatás. Ezenkívül beszámol a jelenlegi fizetési fegyelemről a logisztikában, és tippeket ad arra vonatkozóan, hogy mire kell figyelni a fizetési folyamatok során.

Segítésre van szüksége a követeléskezelésben?

A Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás igénylése most

Oebel úr, beszéljen röviden a feladatairól.

A TIMOCOM vállalatnál a jogi, elsősorban az Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás  vezetője vagyok. Alapvetően az ügyfelek közötti nézeteltérések rendezése, valamint a vállalat jogi ügyeinek kezelése a feladatom.

Ha már érintettük a témát: mi teszi olyan különlegessé a TIMOCOM Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatását?

…az, hogy mindkét félnél semleges fellépéssel, gyorsan bonyolítjuk le a követeléskezelést. Ha nézeteltérések adódnak a szerződéses partnerek között, különösen akkor, ha országhatárok és nyelvi korlátok is fennállnak, segítünk nekik abban, hogy a jövőben is professzionális partnerek maradhassanak a piacon. Ügyfeleink számára megkönnyebbülést jelent, ha tudják, hogy olyan megbízható partner segíti őket, aki képes leküzdeni ezeket az akadályokat.

Milyen akadályok ezek?

Tapasztalataink szerint ezek nem feltétlenül jogi természetű problémák, gyakran kommunikációs nehézségekről van szó. Sokszor alapvetően emberi problémák merülnek fel – apróságok, félreértések, korlátok. Ezekben az esetekben nemzetközi összetételű csapatunkkal több mint 27 nyelven nyújtunk támogatást. A logisztikai és fuvarozási ágazatra szakosodva közvetlenül az ügyfelekkel egyeztetve tudjuk kezelni a problémát. A Nemzetközi Követeléskezelő Szolgáltatás irodát gyakran akkor kérik fel, ha egy adós nem válaszol vagy akadályozza a kapcsolatfelvételt. Semleges közvetítő félként helyre tudjuk állítani a kommunikációt a hitelező és az adós között. A rendelkezésre álló dokumentumok alapján kivizsgáljuk az esetet, és a tényekre alapozva tisztázzuk a nyitott kérdéseket. A TIMOCOM elkötelezte magát a logisztikai folyamatok egyszerűsített lebonyolítása mellett, amihez a szabályozott fizetési forgalom is hozzátartozik.

Hogyan változott számos fuvarozóvállalat gazdasági helyzete a koronavírus következtében?

Egyrészt úgy látjuk, hogy bizonyos ágazatok rendkívül eltérő módon fejlődtek a helyzet miatt. Megváltozott a piaci helyzet. Bizonyos árukra megnövekedett, más árukra pedig teljesen megszűnt a kereslet. A korábban széles ügyfélkörrel rendelkező fuvarozók és szállítmányozók egyes ágazatokat törölhetnek az ügyfeleik közül. A például élelmiszert, toalettpapírt vagy most éppen oltóanyagot szállító fuvarozóvállalatok megnövekedett kereslettel szembesülnek. De a logisztikai és fuvarozóvállalatoknak is – hacsak átmenetileg is – minimalizálniuk kellett a költségeiket például járműflottájuk leállításával vagy a munkaerő egy részénél bevezetett rövidített munkaidővel. Az, hogy az állami támogatás mennyire elég a gyakran alacsony árrések tartós kiegészítéséhez, továbbra sem látható, mivel minden vállalatnak megvan a saját költségszerkezete.

Okozott a jelenlegi helyzet változást a fizetési fegyelemben a logisztikán belül?

Nagyobb az óvatosság a piacon. A logisztikai ágazaton belül csökkent a türelem a szolgáltatások előfinanszírozása terén. Ha egy alvállalkozó egy vállalkozás számára több fuvart is lebonyolított, korábban a szállítási ágazatban bevett gyakorlat volt az, hogy több számlát egyszerre rendeztek. Ha elakadás volt a kifizetésekben, ezeket a követeléseket is összegyűjtve továbbították a Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás  irodához feldolgozásra.

A koronavírus óta ez megváltozott. Az alvállalkozók a fizetési határidő lejárta után nem várnak sokat az elmaradt kifizetésekre, és sokkal többször nyújtják be egyesével a kiegyenlítetlen számlákat. Összességében azonban inkább a fizetési fegyelem javulásáról számolhatunk be, ami előnyös a vállalatok jövedelmezősége szempontjából.

Mely területen van még tennivalója a fuvarozó- és logisztikai vállalatoknak a szállítási folyamatok optimalizálása és jövedelmezőségük növelése érdekében?

Néhány probléma megelőzhető. A logisztikában még mindig számos szállítási háttérfolyamat analóg módon zajlik. Ez alapvetően több hibalehetőséggel jár.

Az árunak A-ból B-be kell jutnia. Ez egy olyan fizikai folyamat, amely nem váltható ki mással – legtöbbször analóg módon folytatódik. Az áru átvételét egy szállítólevélen nyugtázzák. Itt elkezdődik egy olyan folyamat, amely lassú és hibalehetőségekkel teli, különösen akkor, ha a szállítmány négy-öt alvállalkozón megy keresztül. Az elszállítást a fuvarlevélen nyugtázzák, a bizonylatot pedig továbbadjak a szállítási lánc minden lehetséges érdekeltjének. Egy hagyományos CMR-nek négy példánya van, ez ugyanis az elvégzett szállítás, azaz a szállítási szerződés végrehajtásának legfontosabb bizonyítéka. A szállításban résztvevő valamennyi szereplőnek komoly érdeke fűződik tehát ahhoz, hogy eredeti példánnyal rendelkezzen.

Ezt a szállítási bizonylatot azonban csak ritkán küldik el közvetlenül a megrendelőnek, mivel a dokumentum a TGK-ban marad, és gyakran további fuvarokra utazik, mielőtt a sofőr visszaér az irodába. Ezért aztán az elszámoláshoz szükséges bizonylatok hiányoznak, így késik a megrendelés kifizetése. Ha ily módon zajlanak a folyamatok, ezenkívül fennáll az a veszély is, hogy a fuvarbizonylatot nem megfelelően nyújtják be a fuvarozóvállalathoz. Ha az eredeti dokumentum elvész a postán, bonyolulttá válik a szállítás bizonyítása. A másolatot gyakran elutasítják a nyomon követésnél. Ilyenkor hosszú kommunikációs lánc indul, ami sok nehézséggel járhat. Ezekben az esetekben a digitális változat jelenthet segítséget.

Hogyan segítheti a digitalizáció a logisztikát ebben a helyzetben?

Az elektronikus dokumentumkezelésre történő átállás különösen a mostani időszakban lehet nagyon hasznos a logisztika számára, mivel pl. a home office miatt a fuvarozók és szállítmányozók irodái sem működnek folyamatosan, tehát a papíralapú dokumentumok átadása még nehezebb ilyen helyzetben. Ezzel szemben a digitálisan kezelt dokumentumok sokkal gyorsabban feldolgozhatók. A joggyakorlat szabad utat adott az elektronikus bizonylatoknak. Sokan nem tudják, hogy a bíróság előtt egy scannelt vagy másolt dokumentum is bizonyító erejű. Adólevonási célokból pedig egyébként is digitalizálják a legtöbb fuvarokmányt.

Ez azt jelenti tehát, hogy ezt a lépést már a folyamatlánc egy korábbi szakaszában el lehet végezni?

A megrendelők mindegyike azt kérdezi, hogy az áru biztosan megérkezett-e. A kérdés egy scannelt dokumentummal ugyanúgy megválaszolható. Az én tippem az, hogy minden folyamat esetében ellenőrizni kell, hogy van-e lehetőség elektronikus megoldásra, és ha igen, a folyamat legelején meg kell állapodni ebben. A megállapodásban szereplő fizetési határidőn belül például az elektronikus változat felhasználható kérdések tisztázásához, a kommunikációs hiányosságok megszüntetéséhez és a fizetési határidő elindításához. Szükség esetén utólag postázható az eredeti példány. Hiszen alapvetően mindkét fél célja az, hogy a fizetési útvonal a lehető legrövidebb legyen. Ez pénzt és időt takarít meg, és az idegeket is kíméli.

Úgy gondolom, hogy a fuvarok elektronikus lebonyolítása a koronavírus miatt még elterjedtebbé válik. A logisztikában ugyanis sok folyamat tovább digitalizálható. Ezek közé tartoznak a kifizetések is.

 

Kint lévő követelése van? Igényelje egyszerűen, online a TIMOCOM Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatását, és díjkalkulátorunkkal számítsa ki előre a teljes költséget.

A Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás igénylése most

 

A következők is érdeke lehetnek az Ön számára:

 A Mega Pol Trans is a TIMOCOM  Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatást választja

A hét leggyakoribb kérdés a Nemzetközi Követeléskezelés Szolgáltatás kapcsolatban

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel