Európai szállítási piac 2025 harmadik negyedév: A nagy átrendeződés
A fuvarigény 25%-kal növekszik, miközben a raktérkínálat három kelet-európai központba helyeződik át.
Az európai spotpiac 2025 harmadik negyedévében figyelemre méltó fejlődést mutat: miközben a fuvarigény növekszik, a raktér-kínálat stagnál, és az árak csak mérsékelten emelkednek. Ennek hátterében az áll, hogy a kereslet növekedése elsősorban Nyugat-Európa gazdasági fellendülésének köszönhető, miközben a rendelkezésre álló teherautó-kapacitás egyre inkább Kelet-Európa irányába tolódik el.
A jelen negyedéves jelentés tartalma:
- fuvarok
 - Raktér ajánlatok
 - Szállítási árak
 - Németország spotpiaca
 - Ausztria spotpiaca
 Kilátások a 2025 negyedik negyedévére
Nyugat-Európa élénkíti a fuvarigényt
A fuvarajánlatok száma 2025 harmadik negyedévében tovább nőtt, és az előző év azonos időszakához képest 25%-kal emelkedett. „Ennek két fő hajtóereje volt: a dél-nyugat-európai nagy piacokon, köztük Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban gazdasági fellendülés indult meg. Ezek a piacok 2025 harmadik negyedévében jelentősen több fuvarajánlatot kínáltak a spotpiacon, mint egy évvel korábban” – mondja Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője. „Ugyanakkor erős növekedési piacokat látunk Kelet-Európában, elsősorban Lengyelországban, amelyek döntő kapacitáseltolódást eredményeznek.”
Fuvarok - 2025 harmadik negyedév vs. 2024 harmadik negyedév
A fuvarigény Európa-szerte 24,8%-kal növekszik
Top 5 fuvarozó piac: Németország, Franciaország, Lengyelország, Olaszország, Hollandia
Nyugat-Európa mint növekedési hajtóerő: 31,5%
Lengyelország: +31% fuvarok az előző év háromszorosára növekedés után
Kelet-Európában három kapacitásközpont alakul ki
Az európai közúti fuvarozásban a tehergépkocsi-rakterek kínálata a harmadik negyedévben az előző év szintjén maradt. „A -3%-os adat egyáltalán nem tükrözi azt a drámai változást, amely mögötte rejtőzik” – magyarázza Gunnar Gburek. „Egyes piacokon jelentős kapacitáscsökkenések történtek, amelyeket más piacok kompenzáltak. Egyértelmű eltolódást tapasztalunk bizonyos kapacitásközpontok irányába.”
Litvániában bejegyzett vállalatok a 2025-ös harmadik negyedévben 35%-os további növekedési hullámmal a három legnagyobb raktérpiac élére kerültek. Így Litvánia nemcsak a legnagyobb, hanem a legállandóbb raktérszolgáltató is az európai spotpiacon. A második legnagyobb szolgáltatói piacot lengyel vállalatok alkották, bár raktérkínálatuk az utóbbi időben csökkent, majd a román vállalatok követték őket, amelyek raktérkínálata a TIMOCOM fuvarbörzében a harmadik negyedévben 27%-kal nőtt.
Gburek: „Lengyel és román vállalatoknál két éve nagy mozgást figyelünk meg. A raktérajánlatok száma nagyon magas, de már nem állnak tartósan teljes egészében az európai piac rendelkezésére. Ennek oka valószínűleg az, hogy mindkét ország gazdasága növekszik vagy helyreáll, és ezt a növekvő fuvarajánlatok számában látjuk mindkét országban. A fuvarozó vállalatok számára ez azt jelenti, hogy saját teherautóikat és különösen a sofőrjeiket is hatékonyan tudják a közvetlen környezetükben alkalmazni, és nem kell Nyugat-Európáig küldeniük őket a pénzkereset érdekében.“
Raktér ajánlatok - 2025 harmadik negyedév vs. 2024 harmadik negyedév
Top 5 raktérszolgáltató piac: Litvánia, Lengyelország, Románia, Magyarország, Ausztria
Kelet-európai nagy szolgáltatók változékony alakulása: Lengyelország: +24% (2023-2024) és -21% (2024-2025); Románia: -47% és +27%
Nyugat-európai vállalatok kevesebb rakteret kínálnak: Hollandia -20%, Ausztria -19%, Németország -15%
A Balkán kapacitásokat veszít Romániának: Bulgária -21%, Szlovénia -24%, Horvátország -5%, Szerbia +3%
A szállítási árak a magas kereslet ellenére csak visszafogottan emelkednek
Az európai spotpiacon a szállítási árak az elmúlt két évben folyamatosan emelkedtek. 2025 harmadik negyedévében a megbízók átlagos heti ajánlati árai kilométerenként 1,43 € és 1,67 € között mozogtak. Ugyanezen időszakban a megbízottak ajánlati árai 1,49 € és 1,68 € között voltak. Így az európai fuvarozók és szállítási szolgáltatók ajánlati árai az utóbbi időben szokatlanul közel álltak egymáshoz.
„Az árfejlődés összességében mérsékeltebb, mint amit a piaci helyzet sejtet“, mondja Gunnar Gburek. „Ennek egyik lényeges oka, hogy a nyugat-európai vállalatok kapacitáshiányát kelet-európai versenytársak ellensúlyozzák. És a spotpiacon túltekintve elmondható, hogy a szállítási piacra nehezedő hatalmas árnyomás számos szállítmányozó stratégiai újraorientációjához vezet. Ez magában foglalja mind a specializációt, mind a nyugaton magasabb értékű szegmensekre, valamint a keleti gazdaságpolitikailag vonzó piacokra való fókuszálást.“
Fuvarútvonalak Németország és Nyugat-Európa között megerősödnek
A német piac a harmadik negyedévben jelentős, 31%-os fuvarnövekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. Feltűnő, hogy a belföldi forgalom aránya az elmúlt években folyamatosan csökkent, és 2025 harmadik negyedévében először kevesebb mint a fele volt a németországi fuvarigényeknek. Emellett a kapacitáscsökkenés tovább folytatódik. A harmadik negyedévben a német vállalatok ismét 15%-kal kevesebb raktér-ajánlatot tettek közzé az előző év azonos időszakához képest.
A legnagyobb növekedést mutató relációk az európai fejleményeket tükrözik: a fuvarútvonalak Németország és nyugati szomszédai, Franciaország, Belgium és Hollandia között mindkét irányban jelentősen erősödtek. Emellett Spanyolország meglepetést okozott, mint a német fuvarok erős felvevője, míg Lengyelország egyre jelentősebb fuvarok kiindulási országa lett.
A szállítási árak Németországon belül az elmúlt hónapokban kissé emelkedtek, bár a szállítási szolgáltatók árajánlatai továbbra is folyamatosan meghaladták a megbízók árelvárásait. Konkrétan a fuvarozók ajánlati árai a harmadik negyedévben kilométerenként 1,56 € és 1,90 € között mozogtak, míg a szállítási szolgáltatók ára 1,69 € és 2,06 € kilométerenként.
Németország - 2025 harmadik negyedév vs. 2024 harmadik negyedév
Az árajánlatok 31%-kal növekedtek.
A raktérkínálat 15%-kal csökkent.
Belföldi forgalom és nemzetközi útvonalak kiegyensúlyozva
Az árak átlagosan 0,10 €-val emelkedtek kilométerenként.
Ausztria fontos tranzitpiac az európai fuvar számára
Az osztrák spotpiac egyértelmű egyensúlyhiányt mutat a kereslet és a kínálat között. Az osztrák vállalatok raktérkínálata a 3. negyedévben ismét csökkent. Bár a 19%-os visszaesés kisebb volt, mint az előző évben, megerősítette a megkezdett irányt. Ugyanakkor az osztrák vállalatok a 3. negyedévben 23%-kal több árut kínáltak a spotpiacon, mint az előző év azonos időszakában. Az áruk nagy része nemzetközi útvonalakra irányult, csupán 12%-uk rakodási és kirakodási helye volt Ausztria. „Ez a minta tipikus az osztrák piacra, amely logisztikai csomópontként működik Nyugat és Kelet, valamint Észak és Dél között” – mondja Gunnar Gburek. „Az osztrák raktér erőteljes csökkenését, amelynek vállalatai továbbra is a legjobb flottaszolgáltatók közé tartoznak, valószínűleg más országokból, elsősorban Kelet-Európából érkező fuvarozók kompenzálják.”
Ausztria - 2025 harmadik negyedév vs. 2024 harmadik negyedév
Az árajánlatok 23%-kal nőttek.
A raktérajánlatok folyamatosan 19%-kal csökkentek.
A nemzetközi útvonalak dominálnak 88%-os aránnyal.
Top-relációk Németország, Olaszország, Magyarország, Csehország és Szlovénia szomszédos országokkal
Kilátások: A fogyasztás élénkülése fokozza a nyomást a fuvarpiacon
A 4. negyedévben a kapacitásokra nehezedő nyomás a spotpiacon továbbra is magas marad, különösen akkor, ha az állami és a magánfogyasztás a várakozásoknak megfelelően élénkül. „Ha a kereslet még a nyári hónapokban sem csökken jelentősen, az ősz folyamán és karácsony előtt ez biztosan nem fog változni. A fuvarozók optimistán tekinthetnek a 4. negyedévre a spotpiacon, a megbízóknak azonban magasabb árakkal kell számolniuk” – mondja Gunnar Gburek. „Ugyanakkor a jó megrendelési helyzet és a növekvő szállítási árak ellenére alig kerülnek új kapacitások a piacra. Még mindig túl nagy a bizonytalanság a stabil fellendüléssel kapcsolatban ahhoz, hogy járművekbe és személyzetbe fektessenek be.”
További információk a legfrissebb TIMOCOM Transportbarometer Report jelentésben találhatók.