A romániai expressz fuvarozók éves konferenciája 2019
A történet folytatódik...

Piaci rést foglalván el, az expressz szállítmányozó piacnak
akár a sajátosságaiból adódó újabb kihívásokra is kell felkészülnie. A román
szállítmányozó cégek fő ügyfeleinek számító járműiparban bekövetkezett
változások, a dízeltechnika számára alkatrészeket gyártó cégeknél megfigyelhető
jelentős termeléscsökkenés, a dízeljárművekről a benzines, hibrid vagy
elektromos meghajtású járművekre történő átállással járó piaci mozgások már
érezhetőek.
Az ügyfelekkel és a szabályozásokkal kapcsolatos kérdések
És a dolgok valóban komplikálttá válhatnak, amennyiben a
külföldi befektetők bejelentik, hogy elvesztették a bizalmukat Románia
tekintetében. A Román-Német Kereskedelmi és Iparkamara által végzett felmérés
rávilágít arra, hogy a német cégek (az expressz szállítmányozók fontos
ügyfeleinek) elvárásai 2009 óta először fordultak negatívra. Csak néhány adat a
Ziua Cargo havilap múlt számában megjelent részletes elemzésből. A
vállalkozások aránya, amelyek készek munkatársakat alkalmazni 2018-hoz képest
52%-ról 34%-ra csökkent, és azon vállalkozások aránya, amelyek elbocsátani
szeretnének munkatársakat 2018-hoz képest 5%-ról 18%-ra nőtt. Ezzel
párhuzamosan a befektetéseket csökkenteni kívánó vállalkozások aránya 15%-ról
26%-ra nőtt. Érdekes adalék, hogy számos vállalkozás az exporttevékenység
visszaesésével számol.
És történik mindez akkor, amikor a román szállítmányozási
piacon jelentős forgalom-visszaesés várható, a jelenlegi likviditás a területen
tevékenységet végző vállalatok nagyjából felénél 1 alatt van, a kifizetések
késedelemmel érkeznek, és a fizetési események sokasodnak. Akkor is, ha egy
piaci résben folytatják tevékenységüket, az expressz szállítmányozó
vállalatoknak ilyen kihívásokkal kell szembesülniük.
És ha mindez nem lenne elég, az unióban engedélyhez
kívánják kötni a 3,5 t max. megengedett súllyal rendelkező járműveket, és a
nagy raksúlyú tehergépkocsikhoz hasonlóan ezeknél a járműveknél is szabályozni
akarják a vezetési- és pihenőidőket.
Mit mondanak a számok?
A Félix-fürdőn megrendezett konferencián, Gogucz Zsolt, a
Kefren Expres ügyvezető igazgatója és egyben a rendezvény szervezője egy
érdekes elemzést mutatott be az expressz szállítmányozás piacáról, amely a
szakterületen tevékenykedő cégek között végzett felmérés alapján készült.
A járműflotta átvilágítása mutatja, hogy azok száma, akik
bővítették járműflottájukat csökkent 56%-ról 44%-ra csökkent 2019-ben 2018-hoz
képest, de a válaszadók 70%-a tervez ilyen irányú befektetést 2020-ban.
Ami a költségeket illeti, a súlypontok az elmúlt két
évben kissé eltolódtak. Az alkalmazottakra fordított költségek százalékban
kifejezett értéke néhány százalékponttal nőtt, miután a járművezetők bére
2018-ban (a cégek 82%-ánál) és 2019-ben (a cégek 70%-ánál) megemelkedett. Egész
pontosan az alkalmazottakra fordított költségek összességében 30%-ról 34%-ra
növekedtek, míg a legfontosabb költségtétel továbbra is az üzemanyag marad,
amely a költségek több mint 40%-ot teszi ki.
Az alkalmazottakra fordított költségek alakulása...
Egyébiránt a járművezetők havi bére konstans módon
növekedtek az elmúlt években, miután 2016-ban meghaladták a vállalkozás járműre
levetített nyereséget. A Gogucz Zsolt által bemutatott felmérés szerint a
járművezetők 2014-ben kb. 20%-kal több bért kaptak, mi több, ezt követte 2015-ben
egy 17%-os, 2016-ban egy 8%-os, 2017-ben egy 7%-os, majd 2018-ban egy 22%-os
béremelés.
2020-at illetően a legtöbb cégnek (63%-ban) nincs
kirajzolódott elképzelése a további béremelés tekintetében, míg 28%-uk
betervezte már a többletkiadásokat erre a célra.
...a szállítási díjak alakulása...
Ilyen körülmények között az expressz szállítmányozási
vállalatok majdnem 40%-a nem emelt a szállítási díjakon, 60%-uknál a díjak 5 és
15% között növekedtek. 2019-ben növekedett azon vállalatok aránya, amelyek
emelni szeretnének a szállítási díjakon. Ebben a kontextusban pedig nagyon
érdekes, hogy a válaszadók több mint fele (56%) úgy gondolják, hogy 2019 a
válság éve, és hogy a legnagyobb üzleti kockázat az üzemanyagok árához, a járművezetőkhöz,
a mobilitási csomag kiterjesztéséhez a 3,5 t területén és a piacon megjelenő
konkurenciához köthető. Meglepő ugyanakkor, hogy senki sem említette kockázati
tényezőként az ügyfeleket, úgy sem, hogy jelentős változások várhatók a piacon.
Meg kell említeni, hogy május és június az egyetlen hónapok, amelyekben az
előző év azonos időszakához képest forgalomnövekedést elkönyvelő vállalatok
aránya, meghaladta az 50%-ot.
...és a források
Gogucz Zsolt leszögezte, hogy az IT területén 87%-ban
használnak még mindig tollat és papírt, vagy legfeljebb Excel-táblázatot, és a
vállaltok csupán 13%-a fektet be TMS és ERP rendszerekbe. Aláhúzta, hogy a
felmérésben részt vett vállalatok 55%-a nem rendelkezik 2019-es
költségvetéssel.
Melyek azonban azok a források, amelyek hozzá tudnak
járulni a bevételek növekedéséhez? A válaszadók több mint 70%-a véli úgy, hogy
a legfontosabb jelentősége a kapcsolatoknak és összeköttetéseknek, ezt követően
nagy távolságra a szerződéseknek, majd a humán erőforrásoknak van. Az utolsó
helyeken szerepel az idegen nyelvek ismerete és a tőke, amellyel a vállalat
rendelkezik. „Létezik néhány olyan vállalat is, amelyek mindennel
rendelkeznek, és nincs szükségük semmire” mutatott rá a konferencia szervezője.