skip navigation
01.02.2022

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: szűkös kapacitások és nagy kereslet

Kapacitáshiány befolyásolja az árak alakulását

A TIMOCOM fuvarpiaci barométere összességében a fuvarajánlatok számának növekedését mutatja

2021 negyedik negyedévében folytatódott a fuvarajánlatok számának növekedése és a raktérajánlatokhoz viszonyított egyensúlyhiány. A TIMOCOM fuvarpiaci barométere szerint a Smart Logistics Systemben ismét folyamatosan emelkedik a bevitt fuvarok száma az előző évhez képest. 46 ország bevitt összesített adatait tekintve jelentős, 51 százalékos növekedés mutatkozik, és a harmadik negyedévhez képest is enyhén emelkedett az érték.

A kapacitások szűkösek, de rendelkezésre állnak. A digitális alkalmazások segíthetnek a rendelkezésre álló rakterek optimális kihasználásában.” – nyilatkozta Gunnar Gburek, a TIMOCOM Head of Business Affairs pozícióját betöltő munkatársa.
Megosztás itt:

A negatív üzleti hangulat ellenére is bővül a fuvarpiac

 

A fuvarpiac a koronavírus miatt szigorított intézkedések ellenére is tovább bővült a negyedik negyedévben. Az előző negyedévhez képest 2021 októberétől decemberéig összesen 9 százalékkal több fuvart vittek be a TIMOCOM rendszerébe. Különösen a november és a december volt ismét rendkívül erős hónap a szállítmányozók és a fuvarozóvállalatok számára Európa-szerte a karácsony előtti időszak miatt: novemberben 88 százalékkal nőtt a fuvarajánlatok volumene az azonnali piacon az előző év azonos időszakához képest. Decemberben a közzétett fuvarok száma 2020 azonos hónapjához viszonyítva 52 százalékkal emelkedett.

Míg októberben az előző hónaphoz képest 10 százalékkal esett vissza a fuvarajánlatok mennyisége, novemberben talpra állt, és 8 százalékkal bővült a fuvarpiac. A decemberi újabb 5 százalékos csökkenés ellenére az eredmény összességében továbbra is pozitív:

az összes országot tekintve Európa 51 százalékos növekedést generált a fuvarajánlatok vonatkozásában 2020 negyedik negyedévéhez képest. A folyamatosan növekvő kereslet a gazdaság talpra állásának a jele, annak ellenére, hogy a németországi ifo gazdaságihangulat-index decemberben 94,7 volt. Tovább erősödött a nyersanyagszállítási kapacitáshiány, ami rontja az iparági hangulatot. A helyi kiskereskedelem helyzete hasonlóan drámai, mint 2020 telén. A fuvarozás iránti kereslet azonban a negyedik negyedévben is magas szinten maradt.

 

Németországban töretlen a szállítási kapacitások iránti kereslet

A rendkívül erős szeptember után (+60%) a német belföldi fuvarpiac októberben 18 százalékkal kevesebb fuvart generált, mint az előző hónapban. A már csökkenő harmadik negyedévhez képest (-18%) azonban ismét 2 százalékkal nőtt a fuvarajánlatok száma, a negyedik negyedév mérlege így 37 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos negyedévét. A negyedik negyedévben Németországban is novemberben tették közzé a legtöbb fuvarajánlatot, 87 százalékkal meghaladva az előző évi szintet.

 

Töretlen a raktér iránti kereslet. A szállítási kapacitáshiány és késések ellenére a raktér – szárazföldi szállítás esetén is, pl. a kikötői termináloktól kiindulva – szűkös és keresett. A fuvarajánlatok és a használatban lévő tehergépkocsik aránya nem áll egyensúlyban egymással. Ez a fejlemény a fuvardíjakra is hatással van, tudtuk meg Gunnar Gburektől, a TIMOCOM logisztikai szakértőjétől és a vállalat Head of Business Affairs pozícióját betöltő munkatársától: „A fuvardíj az üzemanyag- és járműköltségek növekedése miatt nyomás alá került. Emellett most már megnövekedtek a személyzeti költségek, a CO2-adók és a további szolgáltatási díjak is, például a kirakodási és várakozási idők tekintetében” – nyilatkozta a vállalat szóvivője. „Fontos, hogy a szűkös kapacitásokat hosszú távon ne blokkoljuk, mert a teherautók szükségtelen lefoglalása csökkenti a rendelkezésre álló rakteret, ezenkívül növeli a piaci árakat.”

 

Növekvő kereslet billenőkocsikra, tartálykocsikra és megapótkocsikra

A járműtípusok közül 2021-ben az előző évhez képest különösen a billenőkocsikra és a tartálykocsikra volt nagy a kereslet. Utóbbiak esetében a kereslet 236 százalékkal, a billenős teherautók esetében pedig átlagosan 297 százalékkal nőtt. A hőmérséklet-szabályozott fuvarozás is rendkívül népszerű: a hűtős teherautókat és hűtős félpótkocsikat 184 százalékkal gyakrabban keresték. Ezenkívül megnövekedett a jumbó- és megapótkocsik iránti kereslet is, ezek 159 százalékkal nagyobb számban jelentek meg a tavalyi évben az ajánlatok leírásában. A 2020-ban a még hanyagolt, állítható magasságú tetővel felszerelt félpótkocsik iránti kereslet több mint 90-szeresére nőtt. Ez többek között annak a jele, hogy a megrendelők igyekeznek minél több árut lefedni egyetlen fuvarral. Ez a tendencia 2022-ben is folytatódhat.

 

Országviszonylatok összevetése: fiaskó az Egyesült Királyságban a Brexit utáni lezárások idején

Az európai közúti árufuvarozás tekintetében az előző évhez képest az Egyesült Királyságba irányuló és az onnan induló fuvarok száma csökkent a legnagyobb mértékben:

  • DE => UK: októberben -18%, novemberben -16% és decemberben -48%

A Franciaországból a szigetországba irányuló fuvarajánlatok szintén csökkentek:

  • FR => UK: októberben -4%, novemberben -12% és decemberben -33%

Az Egyesült Királyságból Németországba irányuló fuvarozás októberben 11 százalékkal csökkent, majd novemberben további 25 százalékkal nőtt, ezután decemberben ismét 57 százalékkal zuhant.

  • UK => DE: októberben -11%, novemberben +25%, decemberben -57%

E fejlemények oka a koronavírus omikron variánsának terjedése és az újabb lezárás, valamint a Brexit és a vámszabályok változása.

 

Nőtt a Franciaországba és Franciaországból induló fuvarok száma

Ezzel szemben a Franciaországba és az onnan induló fuvarok esetében 2020-hoz képest pozitív fejlemények figyelhetők meg. Az Európai Bizottság adatai szerint Franciaország GDP-je 6,5 százalékkal nőtt, ami meghaladja az 5,9 százalékos európai átlagot. Ez a dinamika a belföldi áruszállítás növekedésében is megmutatkozik:

  • FR => FR: októberben +39%, novemberben +101% és decemberben +70%

A Németországból érkező, franciaországi célállomású fuvarajánlatok száma is emelkedett

  • DE => FR: októberben +19%, novemberben +99% és decemberben +75%

 

Jelentős növekedés a Hollandiából érkező fuvarok tekintetében

A Hollandiából a szomszédos Németországba irányuló fuvarok száma is tovább emelkedett. Hollandiát már novemberben nagy kockázatot jelentő területté nyilvánították az omikron variáns terjedése miatt. Ezt decemberben újabb lezárás követte, ami a negyedik negyedévben további szállítást és megnövekedett áruforgalmat eredményezett a szomszédos országba.

Konkrétan a következő változásokat mértük 2021 negyedik negyedévében az előző év azonos negyedévéhez képest:

  • NL => DE: októberben +61%, novemberben +258% és decemberben +97%

 

A lengyel fuvarpiac visszaesést mutatott az év végén

Lengyelországban a negyedik negyedévben összességében csökkent a belföldi fuvarok száma. Bár fuvar-raktér arány 36 százalék volt, ami magasabb, mint 2020 negyedik negyedévében, a negyedik negyedévben az előző negyedévhez képest 12 százalékkal csökkent a fuvarajánlatok száma. Ennek egyik oka az egész Európát érintő gazdasági fejlemények mellett a lengyel-fehérorosz határon kialakult helyzet. A migrációs konfliktus miatt a határ mindkét oldalán napokig lezárások voltak, és feltorlódtak a teherautók.

A karácsonyi és az év végi üzletmenet azonban Lengyelországban is éreztette hatását: az októberi 4 százalékos visszaesést követően a fuvarpiac novemberben az előző hónaphoz képest átlagosan 21 százalékos növekedést könyvelhetett el. Ez a növekedés azonban a karácsonyi fellendülés ellenére sem volt elég arra, hogy fordulat következzen be a lengyel belföldi áruforgalomban. Hasonló fejlemény már az előző évben is megfigyelhető volt, ami reményt ad arra, hogy 2022-ben kedvezően alakul a helyzet.

 

Visszatekintés 2021-re és előretekintés 2022-re

Összességében az európai közúti árufuvarozás 2020 második felében kezdődött fellendülése 2021-ben is tovább folytatódott. A világjárvány következményeként azonban az elmúlt évet elsősorban a kapacitáshiány és a szállítási szűk keresztmetszetek jellemezték, nem utolsósorban az Európában tapasztalható súlyos sofőrhiány miatt. Ehhez jött még a megnövekedett infláció, valamint a nyersanyag- és üzemanyagköltségek emelkedése. Ezek a szempontok az új évben is foglalkoztatni fogják a logisztikát. A TIMOCOM Head of Business Affairs pozícióját betöltő Gunnar Gburek szerint azonban nincs veszélyben az ellátás, ugyanakkor további szállítási késedelmekre lehet számítani Európa-szerte. „A közúti áruszállításban elsősorban a különleges fuvarok, például a hűtöttáru-fuvarok nem mindig lesznek rövid távon elérhetők. A sztenderd szállítmányokhoz nagyobb eséllyel találhatók szolgáltatók az azonnali piacon.”– mondja Gunnar Gburek. „A kapacitások szűkösek, de rendelkezésre állnak. A digitális alkalmazások segíthetnek a rendelkezésre álló rakterek optimális kihasználásában.”

 

A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a Smart Logistics Systemébe integrált fuvarbörzében megjelenő kereslet és kínálat alakulását 46 európai országban. Naponta több mint 135 000 felhasználó mintegy 800 000 nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál. A rendszer intelligens, biztonságos és egyszerű megoldásokkal segíti a TIMOCOM több mint 50 000 ügyfelét logisztikai céljaik elérésében.

 

A következő oldalon talál további információt a TIMOCOM vállalatról: www.timocom.hu.

Fel