skip navigation
21.10.2021

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: erős növekedés a nyári holtszezon után

2021 harmadik negyedéve még inkább igazolja az áruszállítás növekvő tendenciáját.

Az előző évi szint fölött az áruszállítási volumen

2021 harmadik negyedévében az összes országot tekintve az előző évi szinthez képest 51 százalékkal magasabb az áruszállítási volumen, ami enyhe csökkenést jelent 2021 második negyedévéhez képest.

A 2021-es év folyamán különösen a szeptember erős: az augusztushoz viszonyított 60 százalékos növekedéssel a tendencia egyértelműen felfelé mutat. „Ez a fejlődés részben az év végi üzletkötések megkezdésének köszönhető” – mondja Gunnar Gburek.
Megosztás itt:

2021 harmadik negyedéve még inkább igazolja az áruszállítás növekvő tendenciáját. A TIMOCOM fuvarpiaci barométere szerint a Smart Logistics Systemben ismét folyamatosan emelkedik a bevitt fuvarok száma. 46 ország kumulált adatait tekintve jelentős, 51 százalékos növekedés mutatkozik 2020 harmadik negyedévéhez képest.

 

Jelentős növekedés a nyári holtszezon után

 

2021 harmadik negyedévében folytatódott az előző két negyedévben tapasztalt fejlődés: miután már az első negyedév is 58 százalékos növekedéssel indult, a második negyedévben a 2020 gyenge második negyedévéhez képest elért 251 százalékos növekedéssel sikerült megduplázni még a koronavírus járvány előtti szintet is. A harmadik negyedév ismét 51 százalékos növekedést mutat 2020 azonos időszakához képest, ugyanakkor 2021 második negyedévével összevetve enyhe csökkenés tapasztalható: ekkor összességében mintegy 9 százalékkal kevesebb fuvarajánlatot vittek be a rendszerbe, mint 2021 második negyedévében.

A relatív gyenge – 2021 júliusához képest -29 százalékot teljesítő – augusztust követően szeptemberben ismét mintegy 54 százalékkal több fuvart regisztráltak, és ezzel véget ért a kisebb nyári mélypont.

 

Az európai piac harmadik negyedéve havi összehasonlításban

 

Az elmúlt három hónap fejleményeiről a számok nyelvén: 2021 júliusa enyhe, 6 százalékos csökkenést mutatott az erős júniushoz képest. Augusztusban azonban jelentősen, összesen 29 százalékkal esett vissza a bevitt fuvarok száma. „Ez egy szezonális fejlemény.” – tudtuk meg Gunnar Gburektől, a TIMOCOM szóvivőjétől. „A nyári hónapokban hagyományosan csökkenés tapasztalható a bevitt fuvarok tekintetében. Különösen az augusztus az egyik leggyengébb hónap egész Európában. Ennél fontosabb azonban a 2020-hoz képest folytatódó fejlődés, valamint a remélt és a szeptemberben be is következett növekedés.” Ekkor ugyanis a fuvarpiaci barométer szerint ismét fellendült a közúti árufuvarozás: az előző hónaphoz képest 54 százalékos növekedést ért el a fuvarajánlatok száma. Ez 2020 szeptemberéhez képest 33 százalékos bővülést jelent.

 

Európai szinten a németországi belföldi áruszállítási adatok

 

Az elmúlt negyedév németországi belföldi adatai hasonló tendenciát mutatnak, mint az európai fuvarajánlatok alakulása. Bár a belföldi árufuvarozás 18 százalékkal csökkent az előző negyedévhez, azaz 2021 második negyedévéhez képest, a 2020-as évvel szemben még mindig egyértelműen érzékelhető a növekedés: az előző év azonos időszakához képest (2021 harmadik negyedéve vs. 2020 harmadik negyedéve) 47 százalékkal több fuvarajánlatot vittek be a rendszerbe, a fuvarpiaci barométer pedig még a 2019-es évhez képest is több közzétett fuvart mutatott ki. Az egyes hónapokra lebontva a következő változások figyelhetők meg 2020 azonos hónapjaihoz viszonyítva: a számok alakulása: júliusban +105 százalék, augusztusban +34 százalék, szeptemberben pedig +24 százalék.

A 2021-es év folyamán különösen a szeptember erős: az augusztushoz viszonyított 60 százalékos növekedéssel a tendencia egyértelműen felfelé mutat. „Ez a fejlődés részben az év végi üzletkötések megkezdésének köszönhető” – mondja Gunnar Gburek.

 

A lengyel belső piac eltérő kilátásokkal bír

 

Lengyelországban a belföldi áruszállítás ezzel ellentétes képet fest: a fuvarpiaci barométer itt is 26 százalékos növekedést mutat a bevitt fuvarok tekintetében az előző év azonos negyedévéhez képest, 2021 harmadik negyedévében ugyanakkor kismértékű, 2 százalékos növekedést regisztráltak 2021 második negyedévéhez képest is. A rendkívül erős, az előző év azonos hónapjához képest 66 százalékos növekedést hozó júliust egy olyan augusztus követte, amikor a fuvarajánlatok száma 19 százalékkal haladta meg a 2020-as augusztusi adatot. A szeptemberi számok pontosan megegyeztek a járvány csúcsidőszakával.

 

A legnagyobb változások országok közötti viszonylatban

 

A Hollandiából és Belgiumból a szomszédos Németországba irányuló fuvarokra vonatkozó ajánlatok száma összességében tovább emelkedik. Konkrétan a következő változásokat mértük 2021 harmadik negyedévében az előző év azonos negyedévéhez képest:

  • NL -> DE: július: 276% / augusztus: 100% / szeptember: 110%
  • BE -> DE: július: 388% / augusztus: 169% / szeptember: 121%

 

A franciaországi belföldi áruszállításban is jelentős növekedés volt tapasztalható 2021 harmadik negyedévében 2020 azonos időszakához képest: a növekedés júliusban 32 százalék, augusztusban 20 százalék, szeptemberben pedig 28 százalék volt.

Ezzel szemben a Magyarországról Németországba és Romániába irányuló árufuvarozásban 2021 harmadik negyedévében erőteljes visszaesés tapasztalható az előző év azonos időszakához képest. Ugyanez érvényes az Ausztriából Szlovéniába irányuló áruszállításra is. A számok konkrét alakulásának áttekintése:

  • HU -> DE: július: 0% / augusztus: +10% / szeptember: -33%
  • HU -> RO: július: -21% / augusztus: -7% / szeptember: -38%
  • AT -> SI: július: -16% / augusztus: -18% / szeptember: -22%

 

 

Egyre nagyobb gondot jelent a sofőrhiány Európában

 

A különböző európai ágazati szövetségek szerint Európában drámaian nő a járművezetőhiány. Legutóbb az Egyesült Királyságban történtek kerültek a címlapokra, ahol már több mint 100 000 sofőr hiányzik. A német Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy Németországban akár 80 000 tehergépkocsi-vezető is hiányozhat, és hogy ez a szám évről évre emelkedik. Hasonló a helyzet a szomszédos országokban, például Lengyelországban is. A fuvarozóvállalatok szövetségei szerint Lengyelországban jelenleg több mint 100 000 hivatásos tehergépkocsi-vezető hiányzik. „Európa-szerte jelentős visszaesést tapasztalunk a szállítási kapacitások tekintetében, ami elsősorban azt jelenti, hogy kevesebb a raktérajánlat. Emiatt a szállítási díjak emelkedése is számíthatunk.” – kommentálta a fejleményeket Gunnar Gburek.

 

 

A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a Smart Logistics Systemébe integrált fuvarbörzében megjelenő kereslet és kínálat alakulását 46 európai országban. Naponta több mint 135 000 felhasználó mintegy 800 000 nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál. A rendszer intelligens, biztonságos és egyszerű megoldásokkal segíti a TIMOCOM több mint 45 000 ügyfelét logisztikai céljaik elérésében.

 

 

A következő oldalon talál további információkat a TIMOCOM vállalatról: www.timocom.hu.

Fel