TIMOCOM Fuvarpiaci Barométer: a szállítmányozási ágazat a gazdasági aggodalmak és a csökkenő mutatók ellenére is robusztus.
A kereslet az európai szállítmányozási piacon stabil: Pozitív szállítási előrejelzések a gazdasági bizonytalanságok ellenére az eurozónában.
Átlagos fuvarrészesedés Európában.
A nyomás a korlátozott szállítási kapacitásokra jelentős. A spotpiacon elérhető fuvarajánlatok abszolút száma a második negyedévben mind az előző évhez, mind az előző negyedévhez képest nőtt. A következő nyári hónapokban tartós keresletre lehet számítani az európai szállítási piacon.
Fuvarigény Európában: 23%-kal több fuvarajánlat, mint az előző év azonos negyedévében
Egy mérsékelt március után áprilisban jelentős növekedés következett be a szállítási keresletben: Európa-szerte 25%-kal több fuvarbeadás történt az előző év azonos hónapjához képest, a szezonálisan erős májusban pedig 8%-kal volt több az előző évhez képest. Ennek okai egyrészt a húsvéti ünnep és a számos munkaszüneti nap miatti rövid hetek, másrészt a szűkös teherautó-kínálat voltak. A raktérebeadások a második negyedévben 5%-kal elmaradtak az előző év értékétől. De a június sem veszített a dinamizmusából: a TIMOCOM fuvarbörzén itt az összes európai országban 37%-kal több fuvarajánlatot regisztráltak, mint az előző évben. Az egész negyedév során összesen 23%-kal több fuvarbeadás történt, mint az előző évben. A fuvar- és raktárkínálatok aránya a második negyedévben átlagosan körülbelül 80-20 volt.
Németország: fuvarajánlatok 32%-kal nőttek az előző évhez képest
A folyamatosan magas kereslet a szállítási szolgáltatások iránt Németországban a második negyedévben 32%-kal több fuvarbejegyzést eredményezett, mint az előző év azonos negyedévében. Ez a fejlődés a vámviták és a bizonytalan világpolitikai keretek után pozitív gazdasági jelzésként is értelmezhető. A fuvar- és raktérajánlatok aránya 88:12-re emelkedett, részben az exporthoz kapcsolódó fuvarmegbízások utólagos hatásai miatt, amelyek a megnövekedett vámokat várták.
Ausztria: 35%-kal több fuvarajánlat
A fuvarajánlatok Ausztrián belül a második negyedévben 35%-kal magasabbak voltak, mint az előző évben. Április és június hónapokban jelentős növekedés volt tapasztalható (+47%, +75%). Május óta a TIMOCOM Transportbarometerben a belföldi fuvarozásoknál jelentős emelkedés figyelhető meg. A fuvar és a raktér aránya az áprilisi 50:50-es kiegyensúlyozott arányról 65:35-re nőtt júniusra.
A szállítmány és a rakodótér aránya Ausztriában
Spotpiac árak: a szállítási költségek Európában tovább emelkedtek
A megbízók által megadott fuvarajánlati árak a standard szállítmányozásra, pl. egy Tautliner vagy Curtainsider esetében, a folyamatos kereslet miatt megfelelően magas szinten mozognak. Az európai útvonalakon heti átlagban 1,45 €/km és 1,66 €/km között, míg Németországon belül 1,68 €/km és 1,92 €/km között alakultak. A legmagasabb értékeket többek között a húsvéti hetekben és az első májusi héten mérték. Itt az ünnepek miatt megnövekedett szállítási igény volt kevesebb munkanapra elosztva. Ez a árakra is hatással van. A fuvarajánlati árak Németországban az egész időszak alatt körülbelül 8%-kal emelkedtek az előző évhez képest, míg az európai útvonalakon körülbelül 5%-kal.
Különbség az ajánlati árak és az árajánlatok között
Ezen kívül feltűnik, hogy az átlagos árajánlatok, vagyis a fuvarozók ellenajánlatai Németországban erősebben eltérnek az ajánlati áraktól, mint az európai átlag: Míg a különbség az 1. negyedévben Európa-szerte körülbelül 2 cent volt, az árajánlatok, valamint a fuvarajánlati árak a 2. negyedévben átlagosan körülbelül 1,61 €/km voltak. Németországban ezzel szemben az árajánlatok átlagosan körülbelül 1,97 €/km, a fuvarajánlati árak pedig körülbelül 1,86 €/km voltak: egy 11 centes különbség. Az 1. negyedévben csak 8 cent volt a különbség.
A belőtt fuvarárak az osztrák belföldi útvonalakon a Q2-ben 1,93 €/km és 2,20 €/km között mozogtak, átlagosan körülbelül 2,08 €/km. Figyelemre méltó: az árajánlatok átlagosan csak 2,04 €/km-t értek el, ami 4 centtel alacsonyabb. „A magasabb kilométerárakat az összességében rövidebb távolságok magyarázzák, ahol az érkezés mellett a rakodási idő is nagyobb részesedést képvisel, mint a távolsági fuvaroknál. Ezen kívül a belföldi és osztrák forgalomban a részrakományok magasabb száma is hozzájárul”, magyarázza Gunnar Gburek. „Továbbá, azok a megbízottak, akik ügyfeleiknek GPS-nyomkövetést és valós idejű küldeménykövetést kínálnak kiegészítő szolgáltatásként, jó eséllyel magasabb szállítási árakat tudnak megállapítani.”
Kilátás: Stabil szállítási kereslet a gazdasági aggodalmak ellenére
A gazdasági várakozások az Európai Unió tagállamaiban az Economic Sentiment Indicator ( ESI ) alapján 2025-re csak 11 országot mutatnak pozitív kilátásokkal. Ezek között van Lengyelország, Litvánia, Spanyolország, Bulgária, Ciprus, Horvátország, Albánia, Görögország, Málta, Montenegró és Portugália. Minden más államban stagnáló vagy akár negatív gazdasági fejlődés várható. Németország, Ausztria és Franciaország az alsó negyedben helyezkedik el, még a eurozóna átlagánál is jóval alacsonyabban. Ennek ellenére a fuvarigény magas marad, így a nyári hónapokban nem számíthatunk enyhülésre az európai fuvarpiacon. „Bár a fuvararány a Transportbarometerben tapasztalataink szerint augusztus végéig 80% alá csökken, amikor a szeptemberi év végi üzlet elkezdődik, várhatóan ez az érték ismét elérhető lesz” – jósolja Gunnar Gburek. „A fejlődés a fogyasztók tehermentesítésétől, a fogyasztási hajlandóságuktól, valamint a beruházási tervek végrehajtásától Európában függ – mind a magánszektorban, mind a közszolgáltatások terén.”