skip navigation

Hűtöttáru-fuvarozás Európában

a tömeges testreszabás térnyerése

Megosztás itt:
21.07.2020
Az európai piacon a mélyhűtött áru iránti növekvő kereslet miatt új logisztikai megoldásokra van szükség.

A fogyasztók szeretnek kényelmesen élni, ezért egyre gyakrabban választanak kényelmi termékeket a mélyhűtőből. A Deutsches Tieflkühlinstitut szerint pl. Németországban évente több mint 46 kg az egy főre eső mélyhűtöttáru-fogyasztás, a tendencia pedig növekvő. „Amélyhűtöttáru-piac motorját toronymagasan az egyszerű, jó ízű és kiváló minőségű táplálkozási lehetőségek jelentik” – nyilatkozta az intézet. A statisztikák szerint Németországban csak 2018-ban 14,75 milliárd eurós forgalma volt a mélyhűtött termékeknek.

A fogyasztók szeretnek kényelmesen élni, ezért egyre gyakrabban választanak kényelmi termékeket a mélyhűtőből. A Deutsches Tieflkühlinstitut szerint pl. Németországban évente több mint 46 kg az egy főre eső mélyhűtöttáru-fogyasztás, a tendencia pedig növekvő.
Megosztás itt:

Ugyanez figyelhető meg egész Európában, és a tartósan fennálló koronajárvány még inkább felerősítette ezt a trendet. Azok, akiknek otthon nemcsak dolgozniuk kell és a háztartást kell vezetniük, hanem például a gyerekfelügyeletet is el kell látniuk, szívesebben választják a gyorsabban elkészíthető mélyhűtött ételeket. A megváltozott fogyasztói magatartás azonban már a válsághelyzet előtt is régóta megfigyelhető volt, oka pedig elsősorban az új foodtrendekben és a fogyasztók újdonságok iránti kíváncsiságában keresendő.

Kényelmi termék vagy frissáru: a kereslet élénk, de rendkívül változékony

Az, hogy a fogyasztók mélyhűtött pizzát, mélyhűtött hasábburgonyát és készételeket választanak, megváltozott fogyasztói magatartásra utal. Ez pedig természetesen a logisztikára is hatással van, hiszen az ágazat szakértői szerint megváltozik a szállítmányok struktúrája. A beszállítók ugrásszerűen és kevésbé egyenletesen kapják a megrendeléseket, a kereskedelemben egyre gyakoribb a tömeges testreszabás.

Ezt tapasztalja Natalia Echevarry, a spanyol Germans Barri gyümölcs- és zöldség-nagykereskedelmi vállalat logisztikai osztályának munkatársa is: „A kereslet megfelelő, de rendszertelen. A forgalmasabb napokat gyengébbek követik.” Ennek azonban nem a koronavírus-helyzet az oka, árulta el a TIMOCOM vállalattal folytatott beszélgetés során, sokkal inkább a vásárlók gyorsan változó igényeivel áll összefüggésben. „Úgy gondoljuk, hogy a fogyasztók számára egyre fontosabb a változatosság. Az egzotikus termékek iránti kereslet azonban ennek ellenére instabil, mivel nem olyan alaptermékről van szó, mint pl. a burgonya. Különösen a koronavírus idején nagy szerepet játszik bizonyos termékek ára, és kissé csökkent az egzotikus gyümölcsök és zöldségek iránti kereslet.” Hozzátette, hogy a fuvarozás díja azonban még egészen alacsony, mert kevés az import.

Előrejelzés: 2020-ban 20–30 százalékkal több mélyhűtött árut fognak fuvarozni Európában

Az olyan aktuális trendek, mint a superfood vagy a vegán étrend,  emellett a frissáru-logisztikába is fejlődést hoznak. Annak érdekében, hogy algák, a goji-bogyók vagy a gránátalmák hírükhöz méltóan vitaminokban gazdag tápanyagcsodák maradjanak, 2-7 Celsius fokos hőmérséklettartományban kell szállítani őket.

„Európa-szerte folyamatos növekedést tapasztalunk a hűtöttáru-fuvarozásban”. – mondta David Moog, a TIMOCOM IT-szolgáltató termékmenedzsere. A hűtöttáru-fuvarajánlatok száma frigo és termo kategóriában a TIMOCOM által üzemeltetett fuvarbörzén 618 227 fuvarajánlattal 2019 decemberében az előző év azonos hónapjával összevetve (375 085) több mint 60 százalékkal nőtt. Az elmúlt hetekben az elsősorban a mélyhűtött árukat érintő lakossági készletfelhalmozás felrobbantotta a keresletet”. Elemzők becslése szerint a hűtöttáru-fuvarozásban 20-30 százalékos növekedésre lehet számítani.

Megoldás: a szállítási láncok újradefiniálása

A hűtöttáru-fuvarjaikat a TIMOCOM rendszerén keresztül lebonyolító szolgáltatók közé tartoznak olyan vállalatok is, amelyek tagjai a Transfrigoroute Deutschland hőmérséklet-szabályozott logisztikai szövetségnek. Annak érdekében, hogy fenntartható legyen a logisztikai környezet közepes méretű struktúrája, ezáltal pedig folyamatosan fokozható legyen a fuvarozók teljesítőképessége, a szövetség partnerségi és párbeszéd-orientált együttműködést folytat az összes érdekelttel. Ennek köszönhetően kezelhetők a rövid távon megnövekedett számú megrendelések, egyúttal elkerülhetők az üresjáratok. Ez utóbbiak pedig a növekvő és specializált hőmérséklet-szabályozott fuvarok számára különleges kihívásokkal járnak.

Az olyan IT-megoldások, mint az egész Európára kiterjedő ügyfélhálózattal rendelkező TIMOCOM Smart Logistics System, jelentősen hozzájárulnak e nehézségek leküzdéséhez. Az ilyen rendszerek az olyan, meglévő szállítási láncok átértékelésénekeszközéül szolgálnak, amelyek ingadozó keresletnek, valamint a pl. lezárásokhoz hasonló külső hatásoknak vannak kitéve, és amelyek minden tekintetben nagyfokú rugalmasságot igényelnek.

Fel