21.02.2024

Negyedik negyedévi fuvarpiaci barométer: Az európai közúti áruszállítás elemzése és kitekintés 2024-re

Fuvar és raktér arány változás 2023 Q4-ben.

A fuvarkapacitás iránti kereslet nem csökkent, és a 2024-re vonatkozó előrejelzés – egyetlen kivétellel – az előző évi szintet meghaladó értékeket vetít előre. 

2023 negyedik negyedévében 18%-kal több fuvart regisztráltak az előző évihez képest. Az év végi növekedést többek között az okozta, hogy a kereslet különösen a szezonális tevékenységek, például a karácsonyi vásárlások, a raktárak feltöltése és az ünnepek előtti fokozott fogyasztói aktivitás következtében nőtt. Mivel számos fuvarozó csökkentette kapacitását, a fuvar-raktér arány láthatóan nőtt, amint azt a TIMOCOM fuvarpiaci barométere is mutatta.

Éves áttekintésben kevesebb a bevitt fuvarok abszolút értéke

A 2023-as évet összességében az azonnali piacra történő fuvarbevitelek mennyiségének jelentős csökkenése jellemezte. A fuvarbevitelek száma tavaly Európa-szerte 31%-kal, míg Németországban 40%-kal csökkent. Ez arra utal, hogy a számos gazdasági intézet által 2023 elejétől várt gazdasági visszaesés tavaly a fuvarpiacon is érezhető volt. 

Ezzel ellentétben a negyedik negyedévben nőttek a német piacon kínált fuvardíjak. A TGK-fuvarozás árai akár 10%-kal is meghaladták az előző évi szintet, de elmaradtak a 2021-es csúcsértékektől. Ez a fejlemény elsősorban a megnövekedett bér- és energiaköltségeknek tulajdonítható. Ezenkívül a fuvarozók a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához képest összesen 15,3%-kal csökkentették a TGK-beviteleket. Sőt, decemberben 21%-kal kevesebb rakteret vittek be a rendszerbe, mint az azt megelőző évben. 

Fuvarajánlatok arányának változása az előző év viszonylatában.

Az árak alakulása és a fuvarozás iránti kereslet növekedése tavasszal

A fuvarozószövetségek szerint 2024-ben jelentős mértékben emelkednek a fuvardíjak. A becslések szerint a növekedés mértéke 12% lesz, amelyet elsősorban a többletköltségek, különösen a németországi útdíjak emelkedése okoz. 

„Sok szállítmányozó nem hisz az ilyen mértékű áremelkedésben.” – árulta el Gunnar Gburek. „Ők legfeljebb 6%-os növekedéssel számolnak. Ezek az eltérő becslések kemény tárgyalásokhoz vezetnek majd a megrendelők és a szolgáltatók között.”

Fuvar és raktér arány változás 2023 Q4-ben.

A legkevesebb fuvart februárra várják

A sokéves megfigyelések és elemzések alapján feltételezhető, hogy legalább 2024 januárjában és márciusában magasabb lesz a raktér iránti kereslet, mint az előző év azonos időszakában. Februárra várják előzetesen az idei év legalacsonyabb szintjét. Ez a fejlemény szinte minden európai országban megfigyelhető lesz, és növelni fogja a nyomást a fuvardíjak további emelkedésére. 

A tapasztalatok szerint a fuvarozás iránti kereslet márciustól ismét növekedni fog, ami a fuvararány megfelelő növekedéséhez vezet. Júniusig Európa-szerte stabil szinten maradhat a fuvarkapacitás iránti kereslet, és meghaladhatja a 60:40-es fuvar-raktér arányt (lásd az előrejelzést az ábrán). A 2021-es és 2022-es értékeket valószínűleg nem érik majd el. 

A TIMOCOM fuvarpiaci barométere az európai közúti áruszállítás alakulásáról ad képet. Az adatok megalapozott áttekintést nyújtanak a fuvarpiac jelenlegi változásairól, és reális kitekintést tesznek lehetővé a 2024-es évre. 

 

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!

 

Preuzimanje izvješća za tisak
Fel