Hírek 19.12.2020
4

No-Deal-Brexit: következmények a logisztika számára Európában és Nagy-Britanniában

Milyen következményekkel járna Nagy-Britannia szabályozatlan kilépése az áruszállítás tekintetében?

Áruszállítás Nagy-Britanniából és Nagy-Britanniába

Már csak hat hét van hátra: még ha jelenlegi fejlemények alapján van is remény az utolsó pillanatban kötött megállapodásra, továbbra sem zárható ki a megegyezés nélküli Brexit lehetősége. Ez utóbbinak komoly következményei lennének a magyarországi és az európai exportra. Mit jelentene a No-Deal-Brexit a logisztikai ágazat számára, ha nincs kilátásban egyértelmű megoldás?

A Brexit és a No-Trade-Deal hatásai a logisztikai vállalatokra

Nagy-Britannia hivatalosan már 2020 elején kilépett az EU-ból, a politikai átmeneti időszak pedig ez év végén zárul. A brit kormánytisztviselők és az EU diplomatái azonban mindezidáig nem tudtak megállapodni a kilépési szerződésről. A hatékony áruforgalom azonban erősen függ a biztonságtól és a stabilitástól. Azoknak a paramétereknek egy része azonban, amelyek alapján a sofőröknek és a szállítmányozóknak 2021 januárjától dolgozniuk kellene, még mindig nem egyértelmű.

A Brexit menetével kapcsolatos jelenlegi bizonytalanság számos ágazatban megnehezíti a tervezést. A logisztikai folyamatok vonatkozásában a kihívást többek között a külkereskedelemmel, vámmal, forgalmi adóval, szerződésekkel és biztosításokkal kapcsolatos jogszabályok jelentik. Amennyiben ténylegesen No-Deal-Brexitre kerülne sor, a Nagy-Britanniával folytatott kereskedelmet mindenképpen a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai szerint kellene lebonyolítani. Ennek megfelelően a határokon ismét az összes árut és személyt ellenőrzésnek kellene alávetni, ami szállítási kapacitáshiányhoz és késedelmekhez vezetne. Az EU-ból Nagy-Britanniába, illetve onnan vissza fuvaroztató logisztikai és hajózási vállalatokat ezen felül tájékoztatni kellene a szállítmányozókra vonatkozó engedélyekről és új követelményekről, akiknek be kellene ezeket tartaniuk. Ez óriási többletterhet jelentene annak a közel 17 000 tehergépkocsinak, amely naponta megjárja a Calais (Franciaország) és Dover (Nagy-Britannia) közötti útvonalat. Az Imperial College London egyik tanulmánya szerint tehergépkocsinként csupán két perces időveszteséggel számolva akár 47 kilométeres dugó is kialakulhat ezen az útszakaszon. Csak a doveri kikötőben naponta több mint 10 000 tehergépkocsi fordul meg. Eddig ezek csupán kb. négy százalékának kellett átesnie a vámkezelésen. A szigorúbb vámeljárások itt is késedelmet és plusz költségeket eredményezhetnek: a brit kormány legpesszimistább forgatókönyve a kenti határnál akár 7000 várakozó tehergépkocsiból álló sort prognosztizál. A kormány ezért már elkezdte felkészíteni a vámtisztviselőket a növekvő bürokráciai rohamra.

Az EU-ból kilépő teherautósofőröket érintő változások

A COVID-19 járvány során a brit kormány már kidolgozta a január 1-jétől bevezetésre kerülő teljes határellenőrzés bevezetésének terveit. Emellett megújították az „Operation Brock” rendszert: Kentben fenntartanak egy 25 kilométernyi hosszú autópálya-szakaszt a teherautósofőrök számára arra az esetre, ha megállapodás nélküli Brexitre kerül sor. Ott viszonylag gyorsan fel tudnak állítani egy mobil betonkorlátot, hogy csökkentsék a sort és a késedelmeket a csatornánál.

A kormány ezenkívül különböző online rendszereket vezetett be, melyek használata 2021. január 1-jétől kötelező. A 7,5 tonnánál nehezebb rakományt szállító TGK-sofőröknek pl. először ki kell

tölteniük egy online űrlapot, hogy megkapják az úgynevezett „Kent Access Permit” engedélyt (belépési engedélyt). Ezzel már előre biztosítani kell, hogy a beutazáshoz, illetve az importhoz szükséges összes feltétel teljesült. A megfelelő engedéllyel nem rendelkező tehergépkocsikat onnantól kezdve 325 euró büntetéssel sújtják, akiknek ezen felül ideiglenes parkolóhelyeken kell várakozniuk az új dokumentumok megérkezéséig. A brit kormány egy frissített jövőbeli határigazgatási tervben egyértelművé teszi azt is, hogy 2021 októberétől minden uniós polgárnak útlevélre lesz szüksége ahhoz, hogy beutazhasson az Egyesült Királyságba. Ez természetesen az Európai Gazdasági Térségből és a Svájcból érkező valamennyi fuvarozóra is vonatkozik. Innentől nem lesz elegendő a személyi igazolvány.

Legyen tájékozott

Mivel jelenleg még mindig vannak kiigazítások és változások a jogi helyzetben, a brit kormány kidolgozott egy kézikönyvet a fuvarozók számára, amely 2020.11.18. óta tekinthető meg. Javasoljuk, hogy az Egyesült Királyságból és oda szállító TIMOCOM ügyfelek rendszeresen ellenőrizzék ezt a kézikönyvet.

Aktuális kivonat a kézikönyvből:

  • Közösségi engedély: Az EU-ban működő szolgáltatóknak a saját telephelyük országának engedélyével kell rendelkezniük, és magukkal kell vinniük a közösségi engedély másolatát.
  • Kabotázs: Az EU-ban működő szolgáltatók jelenleg továbbra is végezhetnek kabotázst Nagy-Britanniában.
  • Vezetői és járműdokumentáció: Az Egyesült Királyságba, az Egyesült Királyságból vagy azon keresztül üzleti tevékenységet folytató EU-s szolgáltatóknak igazolniuk kell járművük és pótkocsijuk járműbiztosításának meglétét.
  1. november 2-ától 45 tanácsadó állomás működik a brit autópályák pihenőhelyein és a különböző határátkelőkön. Ezek célja, hogy különböző nyelveken tájékoztassák a tehergépkocsi-vezetőket az összes változásról és a jövőben szükséges dokumentumokról.

2021 januárjától a logisztika minden eddiginél bonyolultabb lesz Európában és Nagy-Britanniában, mivel lassan egyértelművé válik a No-Deal-Brexit valószínűsége. A németországi Ipari és Kereskedelmi Kamara előrelátóan létrehozott egy weboldalt, amelyen összefoglalta a szállítással foglalkozó vállalatok és fuvarozók számára az összes változást. Javasoljuk, hogy a TIMOCOM ügyfelek rendszeresen ellenőrizzék ezt.

 

Hírleveleinkben rendszeresen tájékoztatjuk Önt a további logisztikai hírekről és trendekről.

Feliratkozás a hírlevélre

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel