Nem javult a helyzet a közúti fuvarozásban, továbbra is a veszteség felé robog az ágazat!
A DigiLog Consulting által közzétett 2023. II. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q2) és szakértői elemzés egyértelműen kimutatja, hogy a közúti fuvarozás költségeinek növekedését a csökkenő üzemanyagár és az adómentesen kifizethető napidíj emelése sem kompenzálta. Az általános költségnövekedés és hatékonyságcsökkenés ellensúlyozásához mintegy 6,6-6,8%-os áremelésre lett volna szükség, de a díjak 2,7-4,3%-ot csökkentek az előző év azonos időszakához képest.
Együtt szenved a szállítási ágazat is a már negyedik negyedéve recesszióban lévő magyar gazdasággal. A KSH 2023Q2-es adatai szerint az áruszállítás teljesítménye 13%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a legnagyobb szállítási alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye 16%-kal romlott. Nem meglepő ez a jelentős zuhanás, hiszen a mezőgazdasági és a járműgyártási teljesítményeken kívül a fuvarozás minden piacán romlott a helyzet. Esett az ipar, az építőipar és a kiskereskedelem teljesítménye is, így csökkent a szállítási igényük is.
A fuvarozás tovább drágult, annak ellenére, hogy az üzemanyagárak 12-13%-kal csökkentek az I. negyedévhez képest, és így már közel 21%-kal lett olcsóbb az energiahordozó, mint az előző év hasonló időszakában.
A KFX 23Q2-es mérései szerint a belföldi fuvarozásban 3,6%-os, a nemzetköziben pedig 5,0%-os drágulás figyelhető meg az idei év I. negyedévéhez képest, ami 2022. II. negyedévéhez képest 6,8%, ill. 6,6%-os növekedést mutat. Ez az inflációtól ugyan elmaradó, de továbbra is igen jelentős emelkedés három komponensből tevődik össze:
- Az általános inflációs környezet miatt – az üzemanyag kivételével – tovább nőtt az összes fuvarozási költségelem, úgymint bérköltségek, autópályadíjak, amortizációs és kamatköltségek, javítás, biztosítás stb.
- A recessziós gazdasági környezet hatására jelentősen visszaesett a megrendelések állománya, ami rontotta az ágazat hatékonysági és termelékenységi mutatóit (csökkent a járművek futásteljesítménye, és nőtt az üres futások mértéke).
- Az erősödő forint-euró kurzus pedig főként a nemzetközi fuvarozók esetében gyakorolt negatív hatást a gazdálkodásra.
A recessziós környezet miatt a fuvarozók nem tudták áthárítani a rájuk nehezedő 6,6-6,8%-os drágulást, sőt, a belföldi fuvarozók 4,3%-os, míg nemzetközi relációban dolgozó kollégáik 2,7%-os díjcsökkenést szenvedtek el 2022. II. negyedévéhez képest. Rossz alkupozíciójuk részben a szolgáltatásaik iránt megcsappant keresletből fakad, részben pedig abból, hogy középtávon sem tudták kapacitásaikat a csökkenő kereslethez igazítani. A belföldi piacon csak 2%-kal csökkent a kamionok száma, a nemzetközi piacon pedig közel 4%-kal még nőtt is.
A makroelemzések nem sok jóval kecsegtetnek az év hátralévő részére sem. A költségek növekedése az infláció enyhülésével lassul ugyan, de nem áll meg. Az elhúzódó recesszió és a reálbérek csökkenése miatt kialakult kereslethiány sem oldódik meg a közeljövőben. A fuvarozóknak tehát alacsony megrendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk a második félévben is. Ha pedig tovább csökkennek a fuvardíjak, akkor elkerülhetetlenné válik a kapacitások jelentős visszavágása.
Ennél is rosszabb képet festenek a 2024-es kilátások. Brutális, akár 40-50% emelkedés várható a hazai használatarányos útdíj esetében, és jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója is, ezek az adóemelések akár 15-20%-os áremelkedést is okozhat a jövő évi fuvardíjakban.
„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.
Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el.
Csatlakozzon Ön is a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!