skip navigation
Logisztikai ismeretek 03.11.2020
4 min.

Üresjáratok elkerülése és a CO2-kibocsátás csökkentése

Hogyan segít az azonnali piac csökkenteni a költségeket és a CO2-kibocsátást

Áruszállítást végző tehergépjármű

Egyre több gyártó és kereskedelmi vállalat érzi fontosnak azt, hogy csökkentse cégének CO2-kibocsátását. Ugyanez érvényes a logisztikára is. Az üresjáratok elkerülése a szállítmányozók és fuvarozók rövid távú, kiegészítő megbízásának formájában óriási költségmegtakarítási potenciált jelenthet, miközben a klímavédelemhez is hozzájárul.

A károsanyag-kibocsátás és az üzemeltetési költségek csökkentése

 

Németország 1990 óta nagy lépést tett a klímavédelem terén: 2019-ig 35 százalékkal csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását. A kormány új intézkedési csomagjának célja a környezetvédelem ösztönzése a közúti áruszállítás terén is. Az áruszállításban ugyanis nemcsak a CO2-kibocsátás van negatív hatással a környezetre, hanem gazdasági veszteségek is felmerülnek. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) szerint évente milliós nagyságrendű gazdasági kár merül fel az éghajlattal kapcsolatban. Egyre több árukibocsátó vállalat érzi fontosnak ezért azt, hogy csökkentse cégének CO2-kibocsátását. A németországi CO2-kibocsátás közel 60 százaléka erőművekhez és ipari létesítményekhez köthető. A károsanyag-kibocsátás visszaszorítás azonban a logisztikában is olyan tényező, amely nem csupán a környezet tehermentesítésére szolgál, hanem az üzemeltetési költségeket is csökkenti.

 

A CO2-kibocsátás csökkentése és költségcsökkentés egyszerre

 

Az olasz GreenRouter vállalat a logisztikai vállalatok ellátási láncához köthető CO2-kibocsátás mérésével foglalkozik, majd elemzi az eredményeket. A globális Organisation Global Standards One (GS1) partnereként a vállalat a szintén a GreenRouter nevet viselő eszköz olaszországi fejlesztőjeként hozzájárul az értékteremtői láncok optimalizálásához. Munkájuk során a közúti áruszállítás fogyasztási értékeit vizsgálják.

 

Megmérték pl. egy EURO 6 kategóriájú, 26 tonnás jármű CO2-kibocsátását teljes rakománnyal és üres raktérrel. A következő CO2-kibocsátási értékeket kapták: teljes terhelésnél 0,9 kg, míg üresjárat esetén 0,7 kg CO2 megtett kilométerenként.

 

Az összkép azonban közelebbről nézve mást mutat: Egy teljes rakománnyal közlekedő tehergépjármű 25-30 százalékkal több káros anyagot bocsát ki,

mint egy üresjárat. Azonban azt a rakományt, amit ez a jármű is szállíthatott volna, egy másik tehergépkocsi szállítja, aminek először el kell jutnia a rendeltetési helyre. Így tehát már két tehergépkocsi van az utakon, és mindketten legalább egy utat üresen, illetve egyet rakománnyal tesznek meg. Ehhez hozzáadódnak még az eltérő hosszúságú odajutási útvonalak. Tehát ebben az esetben összeadódik az üresjárat és a plusz fuvart végző tehergépkocsi károsanyag-kibocsátása. Így végeznek az üresjáratok arányaiban nagyobb mértékű károsanyag-kibocsátást, mint egy teljesen megrakott jármű.

 

 

Találjon gyorsan megbízásokat a visszaútra

 

A fuvarbörzék használata mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból fenntartható megoldást jelent. Az egyik leghatékonyabb intézkedés az üresjáratok csökkentése, ezáltal a CO2-kibocsátás kompenzálása érdekében a digitális fuvarozási platformok, például a TIMOCOM fuvarbörzéjének használata. Az ilyen felületeken a fuvarozók és a megbízók rövid időn belül is találhatnak fuvart, illetve rakteret. A járműflotta kihasználtsága így akár 30 százalékkal, a bevétel pedig akár 15 százalékkal is növelhető. Ezzel egyidejűleg pedig 23 százalékkal csökkenthető a CO2-kibocsátás a GreenRouter mérésének eredményei szerint, melyek egy saját járműflottával rendelkező fuvarozóvállalat adatainak elemzéséből származnak. A fuvarbörze szisztematikus használatának köszönhetően az erőforrások használatát nyereséges és fenntartható módon optimalizálták.

Fenntartható fuvarozás és költség-megtakarítás

 

Az éghajlatbarát fuvarozás a saját ökológiai lábnyomukat optimalizálni kívánó ipari és kereskedelmi vállalatok számára is egyre fontosabb. Az ellátási lánc összes szegmensén belüli CO2-kibocsátás-csökkentés nemcsak azért rendkívül fontos téma, hogy elkerülhetőek legyenek a kompenzációs kifizetések. Sok vállalat számára nagyon fontos értékké vált a fenntarthatóság és a környezetvédelem. A digitális fuvarozói platformok használatával minden érdekelt – az ipari és kereskedelmi szektorban tevékenykedő megrendelők, valamint a fuvarozók és szállítási szolgáltatók – profitálhat a költség-megtakarításból, emellett a környezet és mi is élvezhetjük a CO2-kibocsátás csökkentésének előnyeit.

Feliratkozás hírlevélre

A '*' csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező, feltétlenül kérjük kitölteni.

A feliratkozás elküldésével Ön elfogadja adatvédelmi irányelveinket

Feliratkozás hírlevélre:


Személyes adatait (e-mail cím, családi és utónév) a TIMOCOM az információk megküldése érdekében az SC-Networks GmbH (cégbíróság: Müncheni Alsófokú Bíróság, lajstromszám: HRB 14 65 73), Enzianstr. 2 in 82319 Starnberg adatbázisába továbbítja. Az SC-Networks GmbH tevékenységére a szövetségi adatvédelmi törvény rendelkezései és a TIMOCOM GmbH utasításai érvényesek.

Fel