A hét leggyakoribb kérdés az inkasszóval kapcsolatban
Inkasszó a szállítmányozásban és a logisztikában
A hét leggyakoribb kérdés a logisztikai ágazatot érintő inkasszóval kapcsolatban
Elmagyarázzuk, hogy hogyan működik, és hogy ki állja a költségeket.
A megbízás már elvégezve, és a számla kiállítva. Az összeg azonban nem érkezett meg a bankszámlára.
A nem fizető megrendelők kezelésének egyik lehetősége egy inkasszó iroda bevonása. Ezzel kapcsolatban előzetesen sok tisztázatlan kérdés merül fel.
Ebben a cikkben megválaszoljuk azt a hét leggyakoribb kérdést, amelyet sokan feltesznek, mielőtt ilyen szolgáltatást igényelnek.
Tartalom:
- Hány figyelmeztetést kell írni az inkasszó szolgáltatás igénybevétele előtt?
- Milyen feladatokat végez egy inkasszó iroda?
- Hogyan lehet megbízni egy inkasszóval foglalkozó vállalkozást?
- Hogyan működik az inkasszó eljárás?
- Mi az, amit nem tehet meg egy inkasszó iroda?
- Mennyibe kerül az inkasszó szolgáltatás?
- Ki viseli az inkasszó költségeit?
A követelések – amennyiben egy szerződés ettől eltérően nem rendelkezik – azonnal esedékesek. Ennek ellenére mégis előfordul, hogy a kifizetéseket nem teljesítik. Ennek különböző okai lehetnek, a következmények azonban minden érdekelt fél számára kellemetlenek. Az esedékességet követő 30 nappal következik be a késedelem. Hitelezőként Önnek ekkor lehetősége van további lépéseket tenni, és például megbízni egy inkasszó irodát annak érdekében, hogy megkaphassa a pénzét. Amit ezzel kapcsolatban tudnia kell:
1. Hány figyelmeztetést kell írni az inkasszó szolgáltatás igénybevétele előtt?
Az EU-irányelv szerint a fizetési határidő letelte után már nem szükséges figyelmeztetést írni. A megbízó ilyenkor közvetlenül fizetési késedelembe esik, és inkasszó szolgáltatóhoz lehet fordulni.
Nem szükséges, azonban a jó üzleti kapcsolat fenntartása érdekében mindenképpen jó döntés figyelmeztetést küldeni. Ha azonban az adós a második fizetési emlékeztetőre sem válaszol, és nem is fizet, megfontolandó egy professzionális követeléskezelő bevonása.
2. Milyen feladatokat végez egy inkasszó iroda?
Az inkasszó iroda mindkét fél szempontjából megvizsgálja a tényállást, és semleges közvetítőként cselekszik. Átnézi a benyújtott dokumentumokat és tájékoztatást tud adni arról, hogy egyértelmű-e a követelés.
Ezen túlmenően egy professzionális követeléskezelő hozzásegíti ügyfeleit a pénzükhöz, és lebonyolítja az adóssal folytatott levelezést. Ezzel tisztázódnia kell a tényállásnak és/vagy a követelésnek kifizetettnek kell lennie. A szolgáltató ezen túlmenően a hitelező kérésére jogosult alternatív fizetési módok kialkudására.
Az inkasszó szolgáltató aktívan részt vehet a pénz megszerzésében. Ez azt jelenti, hogy felszólíthatja az adóst a követelés kifizetésére.
3. Hogyan lehet megbízni egy inkasszóval foglalkozó vállalkozást?
A vállalatok saját maguk is kezelhetik a követeléseiket. A TIMOCOM összeállított egy cikket e témában, melyben három tippet osztunk meg a követeléskezeléssel kapcsolatban. Ennek egyik lépése az ügyféllel való kapcsolatfelvétel és emlékeztetés a fizetési kötelezettségre. Észszerű azonban olyan félhez fordulni, aki ilyen tapasztalatokkal rendelkezik vagy – ami még jobb – erre a tevékenységre specializálódott. A szolgáltató kiválasztásánál a szállítmányozóknak és a logisztikusoknak érdemes ügyelniük a megfelelő adatokra. Az igénylés folyamata legtöbbször egyszerűen, levélben vagy online űrlapon keresztül elindítható. Az inkasszó irodának a munkavégzéshez szüksége van a követelést bizonyító dokumentumokra, vagyis például a kifizetetlen számlákra, a fuvarozási szerződésre stb. Ha rendelkezésre állnak ezek a dokumentumok, az ügyfélnek jóvá kell hagynia az inkasszószolgáltatási megbízást. Ezzel inkasszó csapat megkezdheti a professzionális követeléskezelést.
4. Hogyan működik az inkasszó eljárás?
Miután az inkasszó iroda megkapta a megbízást, valamint az esetet tisztázó valamennyi fontos dokumentumot, megvizsgálja az esetet.
Ellenőrzi, hogy a dokumentumok megfelelnek-e a tényállásnak, vagyis hogy valóban túllépték-e 30 nappal a fizetési határidőt, jelentettek-e kárt, van-e olyan számla, amit nem fizettek ki. Az inkasszó szolgáltató a dokumentumok alapján ellenőrzi, hogy a követelés vitathatatlan és jogos-e.
Ezt követően az iroda felveszi a kapcsolatot az adós féllel. Ez utóbbinak lehetősége van nyilatkoznia és állást foglalnia a tényállással kapcsolatban. Megerősítheti vagy cáfolhatja a követelést, és ő is benyújthat dokumentumokat. A levelezés során például részletfizetésről vagy részleges kifizetésről is születhet megállapodás.
5. Mi az, amit nem tehet meg egy inkasszó iroda?
Egy inkasszó szolgáltató nem ítélkezhet, vagyis nem kötelezhet senkit, és nem követelheti az adóstól a közvetlen kifizetést. Felszólíthatja az adóst a fizetés teljesítésére, ha a követelés vitathatatlan. Amennyiben a követelés jogos, az adósnak ki kell egyenlítenie a hitelező felé a kifizetetlen számlát.
Az inkasszó vállalatoknak nincsenek más jogai, mint az eredeti hitelezőnek. Ők csupán szolgáltatóként lebonyolítják az adóssal folytatott levelezést. Ugyan rendelkeznek a tényállás tisztázására szolgáló jogelméleti ismeretekkel, azonban nem jogi tanácsadók. Ha egy eset bíróság elé kerül, az inkasszó vállalat abból kimarad.
6. Mennyibe kerül az inkasszó szolgáltatás?
Ha egy logisztikai vállalat úgy dönt, hogy professzionális követeléskezelői szolgáltatást vesz igénybe, a költségek mértéke korlátozott. A költség a fix díjat tartalmazó ügyvédi díjszabáshoz igazodik. Az inkasszó eset kezelése a díjszabásban előírt díj fele és maximum két és félszerese közé eső összeg lehet. A számítás alapja a követelés mértéke. Még a legbonyolultabb és különösen nagy ráfordításokat igénylő esetekben is maximum a kezelési
költség x 2,5-szerese fizetendő. Gyakran az 1,3-szoros átlagos díjat számítják fel. Ez díjszabás elsőre bonyolultnak tűnik, de gyorsan kiszámítható.
Példa: Induljunk ki abból, hogy egy elvégzett szállítást nem fizettek ki. A számlán szereplő összeg 500 euró. Az inkasszódíj e közepesen bonyolult esetben 1,3-szoros ügyvédi díjjal számítva 58,50 euró.
7. Ki viseli az inkasszó költségeit?
Számos oka lehet annak, hogy egy számlát nem fizettek ki, de a mulasztó feleknek tudniuk kell, hogy mindez fáradsággal és ráfordításokkal jár. A figyelmeztetések megírása és elküldése például bürokratikus és pénzügyi ráfordításokat igényel. A hitelező követelheti az adóstól ezeknek a költségeknek a teljes körű megtérítését.
Az EU irányelv egyértelmű jogokat és kötelezettségeket teremt arra nézve, hogy mi a teendő akkor, ha egy számlát nem fizettek ki. A költségek megtérítésére vonatkozó jogi hátteret ebben a TIMOCOM cikkben foglaltuk össze. Ennek különösen az olyan nemzetközileg tevékeny ágazatok számára van jelentősége, mint amilyen a logisztika.
Összefoglalás
A kiegyenlítetlen számlákat természetesen ki kell fizetni, legfőképpen azért, hogy megmaradjon a bizalom az üzleti kapcsolatban. Ha ez mégsem így történne, fontos, hogy mindenki tisztában legyen a jogaival és a lehetőségeivel. Annak, aki szeretné szakszerű félre bízni a követeléskezelést, hasznos lehet inkasszó szolgáltatást igénybe vennie.
A követeléskezelés a fuvarozási és logisztikai ágazat nemzetközi jellege és soknyelvűsége miatt minden szereplő számára kihívást jelent. A TIMOCOM nemzetközi inkasszó szolgáltatása Európa szerte ügyfelei rendelkezésére áll, és a csapat 27 nyelven lép fel semleges közvetítő félként a nem fizető ügyfeleknél.