TIMOCOM 23.07.2024
5

Jens Thiermann, a TIMOCOM alapítója: „Ne próbálkozz olyasmivel, amiről nem tudsz semmit.”

Interjú: a TIMOCOM sikerének titka és tanácsok mai IT-startupoknak

Jens Thiermann a TiComplex előtt

 

Az informatika történelmét tévedések jellemzik. Thomas Watson, az IBM elnöke például úgy gondolta, hogy világszerte talán öt számítógépet lehet eladni. Ez 1943-ban történt. Közel 80 évvel később a világ elképzelhetetlen bitek nélkül, Németország pedig a digitális fejlődésért küzd. A TIMOCOM informatikai szolgáltató pedig éppen most ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. Olvassa el a vállalat lenyűgöző történetét az alapítóval, Jens Thiermann-nal készült interjúban, aki forradalmasította a digitalizált közúti áruszállítást Európában. 

„Az én hibám!” – Jens Thiermann-nak jó oka van a viccelődésre, elvégre az ő elképzelése helyesnek bizonyult: amikor 1997 áprilisában partnereivel együtt a logisztikai IT-piacra lépett a TC Truck & Cargo® vállalattal, nagy sikert arattak az iparágban. „Összehozzuk a fuvar és rakteret kínálókat” – így hangzott az akkor még TimoCom Soft- und Hardware GmbH szlogenje. A mai napig találóan írja le, hogy mit képvisel a TIMOCOM a Közúti fuvarozási Marketplace-el. Függetlenül attól, hogy termékfejlesztésről, egy márka visszatéréséről, egy vezetői szintű generációváltásról vagy általánosságban a digitalizáció előrehaladásáról van-e szó. A vállalat hű marad önmagához és az ágazathoz. Ez egy egyszerű recept a sikerhez.

 

Thiermann úr, először is szívből gratulálunk a 25. évfordulóhoz! Önnek a TIMOCOM vállalattal sikerült elérnie azt, hogy egy informatikai startup cégből az európai logisztikai IT szolgáltatók első számú vállalatává váljon. Melyek azok az alapítás éveitől történt események, amelyek még ma is emlékezetesek az Ön számára?

Először is, maga az ötlet. Olyan eszközt akartam kifejleszteni, amely megkönnyíti a diszpécserek munkáját. Én magam is egy szállítmányozó cégnél dolgoztam diszpécserként, és elegem volt az időigényes analóg keresésből: „Hol van fuvar, hol van szabad raktér?”. Olyan megoldásra volt szükség, amelyben mindkettő egyértelműen megtalálható. A fuvarbörzét munkaidő után dolgoztuk ki. Magunk mögött hagyva egy munkanapot, esténként ezen ötleteltünk. Az, hogy sikerült ezt az eszközt kifejleszteni és az ágazat számára elérhetővé tenni, már önmagában is fontos eredmény volt.

Visszatekintve, a piacra lépésünket követő technikai fejlődés is egy fénypont. Amikor belekezdtünk, mindent floppylemezeken, vagyis offline tároltunk. Aztán megérkezett a CD, és egyszer csak az online letöltés is lehetségessé vált, majd hamarosan elérkezett a nagy áttörés az online világba. Ez a fejlemény jelentősen befolyásolta a saját fejlődésünket is.

 

Úgy hangzik, hogy ez nagy kihívást jelentett. Maradjunk a kihívásoknál: leginkább miben különböznek a mai és az 1997-ben induló startupokat érintő kihívások?

Akkoriban alig volt internet. Nem voltak keresőmotorok. Nem tudtunk utána olvasni, hogy hogyan kell megfelelően eljárni. Egyszerűen tettük a dolgunkat, próbálkoztunk, és saját magunk végeztünk fejlesztéseket. Napjainkban már léteznek olyan eszközök, amelyek elvégzik ezeket a feladatokat. Kezdetben egy Access-adatbázissal dolgoztunk, az ügyfeleket pedig Excelben kezeltük. Ez ma már elképzelhetetlen, de számunkra ez akkor természetes volt. Igazából akkoriban nem maradtunk le semmiről.

 

Ha ma alapítaná a vállalatot, mit csinálna másképp?

Semmit! Mindent pontosan ugyanígy csinálnék most is. Természetesen mi is elkövettük azokat a hibákat, amit egy induló vállalkozásban az ember elkövet. De ez teljesen normális, és a sikerünk önmagáért beszél. Meg vagyok győződve arról, hogy a megfelelő utat jártuk, és úgy gondolom, hogy sikerünk titka az volt, hogy az első naptól kezdve a felhasználókra összpontosítottunk. Megoldásainkat mindig is a felhasználóknak fejlesztettük, nem pedig azoknak, akik szerződést kötöttek velünk.

 

Fel tudja idézni azt a pillanatot, amikor rájött arra, hogy „Megcsináltuk!”?

Több ilyen is volt. Az egyik kétségtelenül az volt, amikor rájöttünk arra, hogy az ügyfelek az átalánydíjas modellünk miatt jönnek hozzánk. Továbbra is ezt a megközelítést követjük, és ez egyben tisztességes megoldás is. Akkoriban ez az ár képzési modell valóságos hólabdahatást váltott ki.

Ezenkívül mindig kisvállalatokkal kötöttünk szerződéseket. Ezek a vállalatok az évek során velünk együtt nőttek, némelyiküknek induláskor csak egy teherautójuk volt, ma már pedig húsz. 

Alapvetően folyamatos a sikerünk. Évekkel ezelőtt hirtelen befektetők jelentek meg a piacon, és sikerült elhárítanunk a milliós értékű felvásárlási ajánlataikat. Azóta a hálózatunk több mint 50.000 nemzetközi ügyfelet fog össze, és mi megvédjük ezt a hálózatot a felvásárlástól. 

 

Mit tanácsolna azoknak, akik most IT start-up-ot alapítanak? Miközben ők már élhetnek a digitalizáció nyújtotta előnyökkel, szélesebb körű versennyel is szembe kell nézniük.

Ismerni kell a munkaköröket és a munkákat végző emberek szükségleteit. Ha ezek a feltételek teljesülnek, képesek lesznek megérteni a fájdalmas pontjaikat, és megoldásokat találni azokra

Tudniuk kell választ adni azokra a kérdésekre, hogy miért pontosan ezt a terméket fejlesztik, és hogyan fogják azt finanszírozni. E tekintetben rendkívül fontos lépés a pontos üzleti terv elkészítése és megismertetése a partnerekkel.

Jómagam például az aparkado IT-startupot támogatom. A TIMOCOM vállalattal a diszpécserek számára fejlesztettem alkalmazást, az aparkado vállalatnál pedig a teherautó-sofőrökre összpontosítunk. Néhányan tudják, hogy én magam is sofőr vagyok. Ismerem az igényeiket, és a terméket ezért a „könnyebb parkolás, rakodás, élet” mottó szellemében fejlesztjük.

Végeredményben elsősorban azt tanácsolom, hogy „Ne próbálkozz olyasmivel, amiről nem tudsz semmit.”

 

Ön büszkén tekinthet vissza az elmúlt 25 évre. Ennek ellenére az évfordulót tényszerűen és csendesen kezelik – ez tudatos döntés volt?

Hihetetlenül büszkék vagyunk a saját és a munkatársaink teljesítményére. Ha nem álltunk volna egész idő alatt ilyen szoros kapcsolatba, a vállalat nem tartana ott, ahol most, és nem lehetett volna teljesen digitálisra leképezni a szállítási folyamatot. Tehát nagyon is tudatában vagyunk annak, hogy mit hoztunk létre, és mit végzünk nap mint nap. 

Ahogyan már korábban is említettem, mi mindig a felhasználó szemszögéből gondolkodunk, ezért az évfordulónk alkalmából a legrégebbi ügyfeleinkre összpontosítottunk, és az ő történeteiket osztjuk meg a csatornáinkon, a blog és a közösségimédia felületeken. Ez ugyanis nemcsak számunkra, hanem számukra is évforduló.

A fuvarpiacon a koronavírus következményei, illetve az ukrajnai háború kitörése miatt döntöttünk a csendesebb megközelítés mellet. A TIMOCOM a vállalaton belül és kívül is nemzetközi szereplő. Ügyfeleinkre, valamint a telephelyeinken dolgozó kollégáinkra is hatással vannak ezek helyzetek. Tekintettel erre, nem tartottuk erkölcsileg elfogadhatónak, hogy „bulikat” rendezzünk. Szeptemberben lesz egy vállalaton belüli ünnepségünk, arról talán felkerül néhány kép a közösségi médiába.

Köszönjük, hogy betekintést nyújtott a vállalat életébe, és kíváncsian várjuk a következő 25 év fejleményeit! 

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel