Hírek 25.01.2024
4

A kiberbiztonságra és a veszélyekre figyelmeztetik a teherfuvarozó cégeket

Színes négyzetek között egy lakat.

 

A digitális biztonsággal kapcsolatban folyamatosan képezni kell az alkalmazottakat, hogy elkerülhető legyen az adatlopás és a hackertámadás.

A zéró bizalom elve, a többfaktoros hitelesítés és a folyamatos képzés már ma is kulcsfontosságú a teherfuvarozási piac szereplői számára, ha a kiberbiztonságot szem előtt akarják tartani. 

Bár a számítástechnikai eszközök csak azokat a feladatokat végzik el, amikre utasítást kapnak, az emberi tényező felülírhatja, és az ebből fakadó kockázatok elég gyakoriak, gondoljunk csak az adathalász e-mailekre és messenger-üzenetekre.

Ezért is tartott digitális biztonsági konferenciát az Egyesült Államok teherfuvarozási szövetsége (NMFTA), ahol a kiberbiztonsági szakértők többek között a zsarolóvírusok, az adathalászat és a social engineering, azaz a pszichológiai manipulálás veszélyeire hívták fel a figyelmet. Jelenleg ezek a legveszélyesebb ismert eszközök az online térben, amelyeket adatlopásra, eszközök megsemmisítésére használnak - írja a Trucknews.com. De akár a gondosan felépített vállalati hírnevet is pillanatok alatt le lehet velük rombolni.

Ezért is nélkülözhetetlen minden fuvarozásban érdekelt vállalkozás számára a biztonsági kultúra mielőbbi megteremtése.

Hogyan lehet megelőzni a veszélyeket és az adatlopást?

A biztonság legfontosabb eleme az adatvédelem érdekében a zéró bizalom elve, hiába tűnik túlzásnak. Ha tudjuk, hogy a vállalkozások közel 60 százaléka tapasztalt már adatvédelmi incidenst harmadik fél hibájából, ráadásul minden negyedik adatvédelmi visszaélés ellopott felhasználói fiókkal történik, máris érthető, miért érdemes minden egyes hálózathasználatnál ellenőrizni az eszközt, annak biztonsági állapotát és magát a felhasználót is.

Gyakori érv a kiberbiztonság hanyagolása mellett, hogy a megfelelő eszközvédelem rengeteg pénzbe kerül. Ugyanakkor érdemes mérlegelni azt, hogy már egyetlen sikeres kibertámadás miatt is mélyebben a zsebbe kell nyúlni a károk helyreállításához, az esetlegesen megtépázott hírnév visszaállítása pedig gyakran lehetetlen küldetés.

Éppen ezért, mint mindenben, itt is érdemes a vállalat éppen aktuális állapotához ideális megoldást felkutatni. Az NMFTA digitális biztonsági konferenciáján mindezt egy medvetámadáshoz hasonlították: a fenevad elől menekülve nem kell a leggyorsabban futni, a cél csupán annyi, hogy ne legyünk a leglassabbak. Vagyis ne a mi cégünk legyen a legkönnyebb célpont a kiberbűnözők számára, mert akkor a támadás már csak idő kérdése. A hackerek ugyanis gyorsan fel tudják mérni, hogy az adott hálózat feltörése mennyi idő és energia befektetésével jár. Így ha a biztonság meghalad egy bizonyos szintet, akkor inkább továbbállnak a könnyebb célpontok felkutatásának reményében.

Veszélyforrások a fuvarozó cégeknél

Tipikus veszélyforrás a nem megfelelő vagy rosszul használt jelszó. Hiába rendelkeznek erős jelszavakkal egy vállalat dolgozói, ha ugyanazt a jelszót használják a munkahelyen és privát ügyeik intézéséhez. Például ha egy támadó feltöri a magánlevelezést, akkor gyakran kipróbálja ugyanazt a jelszót a munkahelyi postafióknál is, és ha bejut, már könnyedén elérheti a vállalat belső hálózatát. Ezért érdemes a jelszavakat időről időre cserélni, vagy legalább a privát ügyekhez használt jelszavakat további speciális karakterekkel kiegészíteni.

A vállalkozás rendszerébe jutva a kiberbűnözők komoly károkat okozhatnak. Gyakran előforduló módszer, hogy előbb létrehoznak egy postafiók-szabályt, melynek segítségével minden olyan üzenetet automatikusan továbbít a szoftver nekik, amelyben például a számla szó szerepel. Ezután már csak a feltört cég nevéhez hasonló domaint kell regisztrálniuk, ahonnan kiküldenek egy értesítést a partnereknek, hogy megváltozott a vállalat bankszámlaszáma és a jövőben az ügyfelek már arra utalják a szolgáltatások ellenértékét.

A vállalkozások nem lehetnek elég éberek azután sem, hogy gyanút fogtak. Ugyanis előfordulhat, hogy egy sikeres, de lefülelt támadás után a meglévő biztonsági mentések újratelepítésével próbáljuk megoldani a helyzetet. Csakhogy fogalmunk sem lehet arról, hogy a támadók hány napja, hete vagy akár hónapja tanyáznak a rendszerben, és emiatt azt sem tudhatjuk, hogy a legutóbbi biztonsági mentések idején már megfertőzték-e a rendszert. Emiatt könnyedén megtörténhet az, hogy a megoldásnak szánt újratelepítést követően éppen annyira nem leszünk biztonságban, mint előtte.

Ezekből is jól látszik, hogy képtelenség felkészülni minden helyzetre és támadástípusra. Az NMFTA konferenciájának egyik előadója szerint az lenne a legjobb megoldás, ha minden cég felkészítené az összes dolgozóját a jelenleg ismert nagyjából 150 féle internetes támadástípus minden változatára és arra, hogyan kell ezekre reagálni.

Mivel ez sajnos nem várható el, a szakértők erősen javasolják a kiberbiztonság miatt aggódó vállalatok számára, hogy egyeztessenek erre specializálódott tanácsadókkal, és egyéni, a cégre szabott megoldásokkal alakítsák ki a számukra elégséges biztonsági szintet.

A biztonság az üzleti tevékenység alapvető feltétele és a logisztika egyik legfontosabb eleme. Ezért a TIMOCOM-nál a biztonság kiemelt prioritást élvez. Ezzel kapcsolatos részletes információkat szolgáltatásaink leírásában, valamint a Biztonság menüpontban talál.

 

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel