Hírek 15.12.2022
5

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Az európai közúti áruforgalom bizonyítja erejét

Ábra a 2022-es év fuvarajánlatainak változásai összehasonlítva 2021-el

A 3. negyedév kis mértékű enyhülés jeleit mutatja

Túlkapacitás, ár sokk, sofőrhiány – az európai közúti árufuvarozás hónapok óta masszív kihívásokkal szembesül. Ám robusztusnak bizonyul. A TIMOCOM fuvarpiaci barométer legújabb, 2022. 3. negyedéves számai először mutatnak kis mértékű enyhülést. 

Erkrath, 2022.10.13. – 2022 első félévét masszív egyensúlyhiány határozta meg az európai fuvarozási piacon. A 3. negyedévben a helyzet a negatív előjelek ellenére enyhülés jeleit mutatja. A felkínált fuvarok és a felkínált raktér aránya még mindig meghaladta a 70:30-as arányt, azonban a görbe kezd a 2021-es szinthez közelíteni. A TIMOCOM fuvarpiaci barométer összesen 41,9 millió fuvarbevitelt mért 2022 3. negyedévében, ami az előző év ugyanezen időszakához képest 10 %-os többletet jelent. 

„A jelentős 2. negyedévi átnyúlás nem tapasztalható a 3. negyedévben”, mondja Gunnar Gburek, a TIMOCOM Business Affairs vezetője. „Ehelyett a fuvarozási piacon bekövetkezett egy szezonális lehűlés, amelyet általában a nyári hónapokban tapasztalunk.” Ez a visszaesés 2022-ben különösen markánsra sikerült. Európa-szerte a 3. negyedévben 28%-kal kevesebb fuvart adtak be a TIMOCOM fuvarbörzéjébe, mint a 2. negyedévben, a Németországon belüli forgalom esetében ez az érték pedig -34% volt.

Ennek okai többek között a nemzetközi értékláncok sérülésére vezethetők vissza, amely a korona világjárvány, illetve az ukrajnai háború késői gazdasági következményei. Ezek következtében az üzemanyagok és a járművek árai jelentősen emelkedtek, és a magas infláció visszafogta a keresletet, illetve felhajtotta a raktárkészleteket. A Német Anyaggazdálkodási, Beszerzési és Logisztikai Szövetség beszerzési indexe júliusban először ért el negatív értéket, és a gazdasági kilátások továbbra is lefelé mutatnak. 

Raktérhiány – egy európai jelenség

A fuvarpiac legnagyobb, hosszú távú kihívása kétségtelenül a sofőrhiány. Csak Németországban öt év múlva 185.000 hivatásos sofőr fog hiányozni, becsüli a közúti fuvarozói ágazat világszövetsége, az IRU. Ez a jelenlegi hiány megháromszorozódását jelentené, amelyet nemrégiben először állapítottak meg tudományos módszerekkel: Egy, a logisztikai kapacitások szűk keresztmetszeteivel foglalkozó tanulmány, melyben a TIMOCOM is részt vett, megállapította, hogy a német fuvarpiacról 56.000 szakember hiányzik. 

A hatások közvetlenül leolvashatók a TIMOCOM fuvar- és raktérbörzéjén megadott teherautó-kapacitásokból: Európa-szerte a raktérajánlatok az előző évi szinten rekedtek. „Ha azonban jobban megnézzük, aggasztó képet láthatunk”, mondja Gunnar Gburek. „Németországban egyértelmű a trend: sokkal kevesebb rakteret kínálnak fel, mint az előző években.” Az idei év első kilenc hónapjában átlagosan 24 %-kal kevesebb kapacitást adtak meg a TIMOCOM fuvarbörzéjén, mint az előző évben. 

Az olyan fuvarozó országokból, mint Lengyelország, Magyarország és Románia, is egyre kevesebb kapacitás érkezik. Az év kezdete óta ebből a három országból átlagosan 8 %-kal kevesebb raktér érkezett a TIMOCOM piacterére, mint 2021 ugyanezen időszakában. Ennek oka a jelentősen emelkedő költségek mellett a munkaerőhiány. „Aki azt hiszi, hogy majd jönnek külföldről képzett szakemberek, az téved”, mondja Gunnar Gburek, és azt javasolja: „A piaci szereplőknek sürgősen reagálniuk kell, és csökkenteniük kell a hatékonyság-veszteséget, mint az üresjáratokat, illetve a várakozási időket a be- és kirakodási helyeken.”       

Lengyelország és Litvánia – az új raktér reménye?  

A raktérhiány az eddigi számok és a közeledő ünnepek alapján tovább fog erősödni. Gburek a következő negyedévben Európa-szerte kapacitáshiányra és növekvő szállítási költségekre számít. Ez alól Lengyelország és Litvánia képezhet kivételt: Itt növekszik a raktér kínálat ill. a nagy teherautók száma. „Számos lengyel fuvarozócég eddig 3,5 tonna maximális megengedett tömegű teherautókra épített”, magyarázza Denis Pasala, a lengyelországi telephely igazgatója. „A mobilitási csomag, illetve az árufuvarozási engedély (EU engedély) módosulásával ez egyre kevésbé vonzó, és sokan váltanak nagyobb teherautókra.” A lengyel autómobil szövetség, a PZPM 2022. 3. negyedévében jelentősen több új teherautó forgalomba helyezést tapasztalt; augusztusban 34 %-kal több volt, mint az előző évben, és szeptemberben is 17 %-kal nagyobb értéket mértek. A 3,5t alatti járművek forgalomba helyezése ezzel szemben csökkent.

Összegzés – a közúti áruszállítás egy megbízható állandó

Paradox módon a jelentős személyi, jármű és üzemanyag költségemelkedéssel kapcsolatos kapacitásigény és kínálat-egyensúlytalanság új erőt adott a közúti áruszállításnak. A világjárvány éveiben az összetartás hiánya merült fel problémaként, ám a 2022-es, rendkívüli év a közúti áruszállítás résztvevőinél, szemléletváltást eredményezett. A rálátás végett: akár a dízel, az LNG vagy az AdBlue kerüljön szóba, az energiaköltségek az ukrajnai háború kitörése óta olyan mértékben emelkedtek, hogy egyes járműpark-üzemeltetők már leállították a járműveiket. A magas gáz ára miatt főleg az LNG-teherautókat vonták ki a forgalomból, és ezek a fuvarpiacon jelenleg nem állnak rendelkezésre. A sofőrhiány vonatkozásában még nem tisztázott, hogy ezek a kapacitások mikor kerülnek vissza a piacra, ha erre egyáltalán sor kerül.

A megbízók haladéktalanul reagáltak a számos fuvarozási szolgáltató számára veszélyes gazdasági helyzetre: sokan egyeztek bele azonnali ármódosításokba, illetve a dízel mellett energia-lebegtetésben is megállapodtak a szolgáltatóikkal. A raktér iránti, csillapítatlan igény lehetővé tette a fuvarozók számára, hogy a gyorsan emelkedő fuvarköltségeket a szokásosnál gyorsabban adják át a megbízóknak. „Ezekben a nehéz időkben digitális piacterünkkel jelentősen hozzá tudunk járulni a közúti áruforgalom stabilizálásához”, mondja Gunnar Gburek. „A rövid távú szerződések piaca a lehető legnagyobb rugalmasságot, kiterjedt hálózatunk pedig összetartást hoz a felrakók és a fuvarozási szolgáltatók között.”

A következő évben további enyhülés várható: A Németországban várható recesszió enyhíteni fogja a fuvarajánlatok számát, ezzel pedig a közúti áruszállításra nehezedő nyomást. Gunnar Gburek arra számít, hogy a szezonális fuvarkapacitás-keresleti visszaesés 2023 januárjában erősebb lesz, mint az előző években. Ennek következtében enyhülni fog a kapacitáshiány, vele pedig a fuvardíjak, amelyek magas szinten stagnálni fognak. 


További információk a TIMOCOM-ról: www.timocom.com

A TIMOCOM vállalatról:
A TIMOCOM GmbH egy németországi, FreightTech középvállalkozás több mint 500 munkatárssal 40 országból, lengyel, cseh, valamint magyar telephellyel. Az IT- és adatspecialista cég egy piacteret kínál az európai közúti fuvarozás számára, mellyel segíti őket logisztikai céljaik elérésben. Ezen keresztül több mint 50.000 ellenőrzött ügyfél szerveződik hálózatba, amelyek naponta akár 1 millió nemzetközi fuvarozási és raktérajánlatot helyeznek el a rendszerben. A TIMOCOM úttörő és partner a logisztika jövője felé vezető úton.

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel