Miből áll a fuvarköltség?
A változó költségek megismerése
Az áruk több mint 90%-át közúton szállítják. Ahhoz, hogy egy fuvar eljusson A-ból B-be, szállítmányozóra vagy fuvarozóra van szükség. Mennyit számíthat fel a szállítmányozó vagy a fuvarozó a szolgáltatásaiért ahhoz, hogy az áru megérkezzen, és ő ne önköltségi áron fuvarozzon? Megnézzük, hogyan épülnek fel a változó és a fix fuvarköltségek.
Nagy kihívást jelenthet saját vállalkozást alapítani és megvetni a lábunkat a piacon. A TIMOCOM ebben a blogsorozatban segítséget nyújt saját fuvarozó, szállítmányozó vagy logisztikai vállalat alapításához. Nem az a célunk, hogy cégalapítási tanácsadást nyújtsunk startupoknak, a cégalapítás iránt érdeklődőknek, vagy azoknak, akik nemrég váltak önállóvá. Sokkal inkább kézzel fogható gyakorlati tippeket szeretnénk adni a logisztika világából azért, hogy Ön sikeresen indulhasson el az önállósodás felé. Ebben a blogbejegyzésben azokat az ártényezőket érintjük, amelyek megbízásonként eltérőek: a változó költségeket.
A fuvarköltségeket befolyásoló tényező – a változó költségek
Hogyan számíthatja ki optimálisan szállítmányozóként vagy TGK-vezetőként a fuvarköltségeket és hogyan határozhatja meg a haszonkulcsot? A számításhoz ismernie kell azokat a működési költségeket, amelyek megbízásonként változnak, valamint a fenntartáshoz szükséges fix költségeket, és ezeket szerepeltetnie kell a fuvarköltségek számításában. Ezek a költségek vállalattól és járműtől függően nagy eltérést mutathatnak. A számításokban a következő tényezőknek kell szerepelniük, mivel ezek megbízástól függően változnak.
A szállítás és fuvarozás költségeit a kiszállítás helyétől számított távolság, a sok európai országban fizetendő úthasználati díjak, az üzemanyagköltségek, a szállítás időtartama és ideje, az áru mennyisége és tömege határozza meg.
Az áru típusa
Attól függően, hogy szilárd vagy folyékony szállítmányról, darabáruról vagy veszélyes áruról van szó: a szállítandó áru függvényében változik a szállítás módja, így az ár is. Az építőanyagokat ömlesztett áruként kell szállítani, míg az élelmiszereket hűtöttáru-szállítás formájában fuvarozzák. Raklapos áru esetén a tautliner lehet a megfelelő szállítási eszköz. Azokhoz az árukhoz, amelyeket erősen rögzíteni kell, fix emelőhátfalas járműre van szükség.
A szállítóeszköz kiválasztása mellett a fuvarköltségek megállapításának fontos alapját képezi az áru térfogata és tömege is.
A könnyű és kicsi darabáru rakodása ugyanis egyszerűbb, mint a terjedelmes és nehéz nagyobb áruké.
Felmerül még az a kérdés is, hogy mire kell ügyelni a szállítás során. Könnyen, pl. rámpával megközelíthető a be- és kirakodás helye? A helyszínen rendelkezésre állnak segédeszközök a lerakodáshoz?
Előfordulhat, hogy különleges intézkedésekre van szükség a rakodáshoz, ami az ajánlati árra is hatással van.
A megbízás terjedelme
A fuvarköltségeket a megbízás teljes terjedelme is befolyásolja. Fontos figyelembe venni a raklapok számát vagy a tonnában megadott mennyiséget, terjedelmes áru vagy körülményes rakományrögzítés esetén a méreteket, valamint a köbméterben megadott mennyiséget is.
Járművel kapcsolatos költségek
A megtenni kívánt útszakasztól függően alakulnak az üzemanyagárak. Minél messzebb van a kirakodás helye, természetesen annál magasabb az üzemanyagköltség, illetve az olyan fogyó anyagok, mint az olaj költsége.
Kilométerek száma
A megbízás terjedelme mellett további tényező is hatással van az üzemanyagárakra: mégpedig az, hogy milyen távol van a kirakodás helye.
A kilométerek száma befolyásolja az áruszállítás időtartamát, ami ugyancsak hatással van a fix költségekre, pl. a bérekre. Minden fuvarozásnak vannak alapköltségei. Sajnos nem érvényes az az állítás, miszerint minél rövidebb az útszakasz, annál kedvezőbb a szállítmány továbbítása.
Úthasználati díjak
Sok európai országban, köztük Németországban is, a tehergépkocsiknak úthasználati díjat kell fizetniük. Az úthasználati díj a gépkocsi kategóriájától, a károsanyag-kategóriától, a tengelyszámtól és a megtett útszakasztól függ. Ezek egyszerűen megtalálhatók az útdíjfizetési szolgáltató oldalán.
Időtartam és időszak
További tényezőt jelent az idő. Ha többnapos ünnepek vagy munkaszüneti napok esnek a szállítás idejére, késik a kiszállítás. Külföldi szállítás esetén az országhatároknál előfordulhat várakozási idő és pl. ellenőrzések miatti késedelem. Ha további rakományt kell felvenni vagy kiszállítani, csúszhat az előrelátható érkezési idő, ami ugyancsak hatással van a költségekre.
Költségeket fedező árak árverseny helyett
Az önállóság legfontosabb alapja az átgondolt árkalkuláció. A logisztikai szolgáltatások ajánlati árai vállalattól és megbízástól függően nagymértékben különbözhetnek, ezért lehetetlen átalányárat ajánlani. A logisztikai ágazatban kétségtelenül verseny van, mivel sok fuvarozóvállalat van a piacon. Általános javaslat, hogy nem érdemes „áron alul” dolgozni. Ügyeljen arra, hogy költségeket fedező árrést kalkuláljon bele a fuvardíjba, és az ártárgyalások során is ragaszkodjon hozzá. A jó üzleti kapcsolatok és a vállalat stabil jövője szempontjából ugyanis elmondható, hogy nem érdemes mindenáron elvégezni egy megbízást. A TIMOCOM blogjában elmagyarázzuk, hogy miért előnyös a tisztességes ajánlati ár valamennyi érdekelt számára. A közúti áruszállításért ugyanis olyan árakat kell fizetni, amelyek lehetővé teszik a fuvarozóvállalatok számára, hogy önköltségi ár felett szállítsanak.
Ha egy vállalat szeretne fennmaradni, pontosan ki kell számítania a szállítmány továbbításának költségeit. A szállítmányozóknak és a logisztikusoknak sok tényezőt figyelembe kell venniük a költségkalkulációhoz. Ha azonban már tudják és beárazták a szállítással kapcsolatos összes változó költséget, fontos lépést tettek abba az irányba, hogy vállalatuk jövedelmező legyen. A változó költségeken kívül ügyelni kell a fix működési költségekre is. A fix költségeket a kilométerenkénti fuvarköltségekkel kell kiegyenlíteni. A következő blogbejegyzésben ezért a fuvarok fix költségeit vesszük végig.