Úttörő megoldások
A TimoCom rövid interjút készített Farkas Károllyal, az i-Cell Kft. i-Fleet üzletág vezetőjével a TimoCom Tracking és az iFleet rendszerek összekapcsolásáról.
Az i-Cell Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Kft.-t 1998-ban alapították magyar magánszemélyek. 2002-ben, Európában elsőként fejlesztették ki a mobil parkolási rendszert, melyért megkapták az Európai Parkolási Szövetség különdíját. Megelőzték korukat, hiszen a mobil parkolási rendszer Budapesten is csak 2005-2006-ban terjedt el. A vállalat vezető terméke az i-Fleet műholdas gépjárműkövető rendszer, amely szolgáltatással több mint 15 éve vannak jelen a piacon, meghatározva annak arculatát és uralkodó trendjeit.
A több mint egy évtizedes szakmai tapasztalat és a folyamatos innováció predesztinálta, hogy 2013-ban a cég leányvállalata, az i-Cell Mobilsoft Zrt., konzorciumban az ARH Zrt.-vel egy sikeres közbeszerzési eljárást követően fejleszthette ki és vezethette be Magyarországon a használattal arányos elektronikus útdíjat, közismeretebb nevén a Hu-Go-t.
A HU-GO az első olyan rendszer, amely az egységes európai útdíj szedési ajánlás alapján jött létre. Bármilyen, előzetesen akkredidált telematikai szolgáltató jelét tudja fogadni, és azok alapján számolja el az útdíj használatot. Közeledik Európában a pillanat, amikor egyetlen fedélzeti egységgel végig lehet menni az országokon. Jelenleg zártak a rendszerek – Magyarország alkotta meg az első független rendszert, amelyhez bárki csatlakozhat. Ez győzte meg az Európai Bizottság közlekedésért felelős szakértőit is.
TimoCom (TC): Honnan szereztek tudomást a TimoCom megújult szolgáltatásáról, a TC eMap®-ről, amely kiegészült az egyedülálló Tracking funkcióval?
Farkas Károly (FK): A 2013. utolsó negyedévében tartott, TimoCom III. Partnertalálkozóján vettem részt Villányban, mint vendég. Itt hallottam először a TimoCom Tracking funkciójáról és ott mutatták be nekem a magyarországi iroda munkatársai. Így egy teljesen átfogó képet kaptam a vállalkozásról és annak szolgáltatásairól, valamint a megújult funkciókról. A partnertalálkozón jelen lévő stand-up előadó; Trabarna szavaival élve: „a TimoCom a fuvarozók Vaterája!”
TC: Hogy fogadták egy olyan platform megszületésének hírét, amely akár több különböző telematikai szolgáltatóhoz tartozó tehergépjármű egy térképen történő megjelenését teszi lehetővé?
FK: Az ilyenfajta platform és a hozzá tartozó szolgáltatásai, valamint integrálása a különböző telematikai rendszereknek már régóta jelen van nálunk: az egyik társvállalkozásunk 2006. óta foglalkozik ezzel – persze nem olyan nagyban, mint a TimoCom. Ilyen, ehhez hasonlóan nyílt platform mentén működik a HU-GO e-útdíj rendszer is, ahol különböző járműkövetési rendszerekből érkező adatok alapján történnek meg az elektronikus útdíj bevallások.
TC: Az e-útdíj rendszerének kiépítése és az i-Fleet bevallási közreműködővé válása komoly terheket rótt az i-Cell Informatikai Fejlesztő és Szolgáltató Kft-re. Önök mégis szántak időt a Trackinggel kapcsolatot teremtő interfész elkészítésére. Milyen előnyöket láttak/látnak a TimoCommal való együttműködésben? Mi volt az a tényező, amelynek hatására létrejöhetett ez a kooperáció?
FK: A folyamatos innováció, a trendek követése cégünk hitvallása. A piacon is csak az tud talpon maradni, aki folyamatosan figyeli a gazdasági és műszaki trendeket és ezekkel együtt egy időben fejlődik, fejleszt. Fontos, hogy ügyfeleinknek folyamatosan új szolgáltatásokat, addicionális lehetőségeket adjunk a kezébe; ne csak egy pontot tudjunk rajzolni a térképre és ne csak egy menetlevelet tudjunk szolgáltatni számukra. Olyan szolgáltatások kellenek, amelyek komfortosabbá teszik életüket, ezért döntöttünk úgy, hogy a TimoCom interfészt integráljuk az i-Fleet rendszerébe, hogy mindazon TimoCom ügyfél és fuvarozó, akik a rendszeren keresztül szeretnének kereskedni és rakteret kiadni, illetve meghirdetni a raktárfelületüket, minél előbb tehessék azt.
TC: Mennyire volt bonyolult a kapcsolódási pontok kiépítése? Mennyire volt gördülékeny az együttműködés?
FK: Ami a bonyolultságát tekinti, egyáltalán nem volt az. Az i-Fleet flottamenedzsment rendszer egy saját fejlesztés. Ezért ez idáig még nem találkoztunk olyan mértékű kéréssel, amivel nem tudtak volna megbirkózni mérnökeink. A TimoCom Tracking szolgáltatását alig 2 hét alatt (tesztidőszakkal együttesen) integrálni tudtuk, amit a gördülékeny kommunikáció is megkönnyített mindkét fél esetében.
TC: Az i-Fleet az elsők között került integrálásra a TC eMap® térképprogramba, a magyar telematikai szolgáltatók között. Jelent-e ez érezhető versenyelőnyt a TimoCommal eddig még nem közreműködő cégekkel szemben?
FK: A szolgáltatás bevezetésével érezhetően megnőtt azon ügyfeleink száma, akik az i-Fleet mellett szeretnék igénybe venni a TC programot is. Az i-Fleet integrálásával egyértelműen gyorsabban tudunk reagálni a TC ügyfelek igényeire.
TC: Kaptak-e visszajelzéseket ügyfeleiktől? Ha igen, milyeneket?
FK: A cégünk 1998-as alapítása óta az ars poeticánk: minden igényre gyorsan, azonnal reagálni. Csak így lehet az ügyfelet megtartani, illetve megfogni. Ezért volt számunkra hasznos a TC eMap® térképprogramjával való integráció lehetősége is, hiszen a mi szolgáltatásunkat is vonzóbbá teszi. A visszajelzések kedvezőek, ügyfeleink kényelmesebben és hatékonyabban és nem utolsó sorban ügyfeleik nagyobb megelégedése mellett használják az új szolgáltatást.
TC: Mit gondol, lehet-e további lehetőségek színtere egy fuvarbörze és egy telematikai szolgáltató együttműködése?
FK: Jelen pillanatban egy klasszikus nyomkövetéssel rendelkező jármű esetében, illetve telematikai szolgáltatónál ez az integráció jelenti a csúcsát a két rendszer együttműködésének. Viszont ha nem klasszikus telematikai szolgáltatásban gondolkodunk, akkor létjogosultsággal bírhat egy helyszínfüggő, úgynevezett „location based services” szolgáltatás is. Ez esetben egy olyan komplex fuvarfeladat kiadással, terminállal rendelkező járműegységről lenne szó, ahol a back office feladatok nagy részét kitolják a terminálra, ami a gépjármű sofőrjénél koncentrálódik és ő végzi a helyszínről a fuvarfeladatok visszajelzését online. Mindez azt jelentené, hogy a felszabaduló rakterek és fuvarok „just in time” bejelentkezéssel zajlanának. Így akár percre pontosan lehetne információkat kapni, hol és milyen fuvarkapacitások szabadulnak fel és jelennek meg egyazon helyen, régióban, időben. Persze ez bonyolultabb fejlesztéseket vonz, valamint nem elhanyagolható, hogy egy ilyen szolgáltatásnál mindkét félnek a gyors reakciója a döntő. Ezen rendszerek tovább fejlesztése nagyfokú biztonságot és újabb lehetőségeket is adna a felhasználóknak.