11.01.2017

„Az egyik így szeretné, a másik úgy.“

Alexander Oebel a TimoCom ügyvédje 5 gyakori problémáról beszél

(3)

A rövid határidős szállításoknál a fuvart teljesítők alacsony haszonnal és nagy nyomás alatt dolgoznak. Amennyiben ehhez még egy raklapkár is hozzájön, akkor könnyen mínuszos lehet a megbízás. Alexander Oebel, a TimoCom ügyvédje a palettacserék 5 leggyakrabban felmerülő problémáit szedte pontokba:

1. Különböző megbízók és különböző követelmények

Probléma „Az egyik megbízó egy teljesen üres tehergépkocsit szeretne, míg egy másik csereraklapokat. Amennyiben én szeretnék cserepalettát magammal vinni, akkor máris kettő vagy három pakolási hellyel kevesebb van. Az ember nem tudja a járművét minden eshetőségre felkészíteni.“

Tipp: Meg kell kérdezni, hogy a megbízó vezet-e palettaszámlát és ha igen, akkor melyik központi helyen. A raklapokat Ön is eladhatja egy kereskedőnél a felpakolás előtt. Ezek az olcsóbb megoldások. Ugyanis: ha később a hiányzó vagy sérült raklapokat Önre terhelik, akkor ez akár több 10 eurót is jelenthet darabonként.

2. Rövid tervezés

Probléma „Az azonnali szerződések piacán a megállapodás nagyon hamar megszületik. Az autó gyakran már úton van, amikor a részleteket, csak úgy, mint a raklapcserét megbeszélik. Ez után szembesül a fuvarozó azzal, hogy a fuvarja nem érte meg, mivel pl: raklapkár keletkezett.“

Tipp: A rövid távú megbízásoknál már az elején ki kell térni a palettacsere kérdésére és ideális esetben már a tervezésnél gondolni kell rá. A raklapok utólagos visszavitele is megoldás lehet.

3. Helyi eltérések

Probléma: „A raklapok cseréje nem mindenhol automatikus és nem mindegyik európai országban megszokott. A kétséges esetekben nem csak a nyelvi nehézségek, hanem a jogi akadályok miatt sem juthatunk előrébb.“

Tipp: Érdeklődjön utána, hogy a fel- és lerakó országában milyen szabályok vannak és ennek megfelelően tervezzen.

4. Paletta a paletta ellen

Probléma: „Több klauzula nem határozza meg egyértelműen, hogy kinek milyen felelőssége és kockázata van a raklapcsere kapcsán, mindenek előtt azt sem, hogy kinek kell a raklapot visszaszolgáltatnia. Az ilyen ÁSzF-eknek a hatásossága gyakran kétséges. Az ilyen jogi vitáktól sokan megriadnak, mert nem akarnak több pénzt kockáztatni.“

Tipp: A „bonni és kölni palettacsere“ kifejezést már régóta használják Németországban. A fuvarozók alkalmazzák azon egyesületek klauzáljait, melyek szerződései tartalmazzák ezt. A felvett és lerakott raklapot számát mindig pontosan vezetni kell. Így fuvarozóként nem fog megijedni akkor, ha azt mondják Önnek, hogy nem áll raklap a rendelkezésére.

A bonni palettacsere alkalmas például azon rendszeres szállításoknál, ahol a fuvarozó a göngyöleget rendszeresen visszaviszi a felrakóra.

A kölni palettacsere a váltakozó felrakók esetében alkalmazható. Itt a fuvarozónak kell a raklapot a felrakónál biztosítani. A lerakónál kap üres raklapokat további használatra.

5. Felszámolás tilalma

Probléma: „Széles körben elterjedt már az a törvény, hogy először a fuvardíjat kell 100%-ban kiegyenlíteni. Ez az általános alapelv csak az Általános Német és Osztrák Szállítási Feltételekben van korlátozva. A gyakorlatban csak a fuvardíjat és a viszontkövetelést számolják fel.

Tipp: Beszéljék meg már az elején a cserére vonatkozó feltételeket. Kérdezze meg, hogy mit és hogyan kell cserélni: düsseldorfi raklapot, EUR palettát vagy a drága gitterboxot? Rögzítsék le, hogy ki a felelős ezért, ha esetleg később probléma merülne fel. Mindennek a lényege a pontos dokumentálás. A palettaszámlát és a fuvardíjszámlát különítse el és ellenőrizze, hogy a raklapok pontos száma került-e rögzítésre olvashatóan, ki, hol, mit, kitől, kinek, adott át.

Preuzimanje izvješća za tisak
Fel