11.11.2024

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Az elveszett szállítási kapacitások nyomában

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Az elveszett szállítási kapacitások nyomában

New Content Item (2)

A fuvarajánlatok száma a nyári hónapok során stabil maradt. A rövid távú szállítási kapacitások iránti erős kereslet szeptemberben a fuvarok arányának erőteljes emelkedéséhez vezetett.

Az általános recessziós gazdasági helyzettel ellentétben a TIMOCOM fuvarpiaci barométerének alakulása azt jelzi, hogy Európában nagy a kereslet az áruszállítási kapacitások iránt. 2024 harmadik negyedévében Európa-szerte 90%-kal nőtt a fuvarajánlatok száma, miközben a TIMOCOM Marketplace-en generált teherszállítási ajánlatok tovább csökkentek. 

Az európai kereslet szinte változatlan

A rakterek iránti harmadik negyedéves kereslet csaknem ugyanolyan magas maradt Európában, mint az idei második negyedévben (-0,1%) Elmaradt a hagyományos nyári pangás? A gazdasági visszaesés ellenére? Mindenesetre az azonnali piacon a fuvarajánlatok száma jelentősen magasabb volt, mint 2023-ban, szeptemberben pedig 81%-os átlagos fuvarozási részesedéssel tetőzött. A német belföldi forgalomban a harmadik negyedévben adott fuvarajánlatok száma 11%-kal alacsonyabb volt, mint az előző negyedévben, és 66%-kal magasabb, mint 2023 azonos időszakában. Ez a fejlemény azért is figyelemre méltó, mivel a németországi vállalatok rendelésállománya és üzleti várakozásai az ifo Intézet szerint negatív tartományban vannak. A feldolgozóiparban az index 2020 júniusa óta a legalacsonyabb szintre esett. A megrendelések hiánya súlyosbodott. Ez elsősorban a német ipar alapágazatait érinti, de a szolgáltatási ágazatra és a kereskedelemre is hatással van. 

A lengyel gazdaság viszont pozitívabban fejlődik. Az Európai Bizottság tavaszi előrejelzése szerint Lengyelország bruttó nemzeti összterméke 2024-re 2,8 százalékkal fog növekedni, ami majdnem háromszor gyorsabb az uniós átlagnál. A lengyel gazdaságban már a második negyedévben is jelentős növekedés volt tapasztalható mind az import, mind az export terén. A harmadik negyedévben a Lengyelországba irányuló és onnan induló számos útvonalon a harmadik negyedévben is megsokszorozódott az előző évhez képest a fuvarozási ajánlatok száma. Ezek közé tartoznak a Magyarországra, a Cseh Köztársaságba, Franciaországba és Németországba irányuló útvonalak. Az előző negyedévhez képest a fent említett útvonalakon is növekedés volt tapasztalható.

Több fuvarajánlat az azonnali piacon a források hiánya miatt

A szállítási piacon tapasztalható cégbezárások és fizetésképtelenségek, valamint az üdülési és szabadságolási időszakok miatti forráshiány miatt, továbbá azért, mert az aktív fuvarozó cégek költségtakarékossági okokból csökkentették flottájukat, a kapacitás iránti kereslet egyre inkább az azonnali piacon keresztül történik a fuvarbörzéken. „A német gazdaságban tapasztalható csökkenő rendelésállomány ellenére a szállítás iránti kereslet még mindig fennáll. A szállítási ágazatban kieső kapacitás meghaladja a gazdasági visszaesést, ami azt jelenti, hogy a fuvarbörzék iránti kereslet a harmadik negyedévben is nagyon magas” - magyarázza az ellentétes fejleményeket Gunnar Gburek, a TIMOCOM üzleti ügyekért felelős vezetője. „Egyes ágazatokban a rakterek iránti igény a még rendelkezésre álló kapacitásokkal is kielégíthető, különösen ott, ahol nincs szükség sem tanúsítványokra, sem különleges berendezésekre. A különleges felszerelést, mint például hűtőegységeket, tekercsdobokat, targoncát vagy különleges engedélyeket igénylő ágazatokban azonban továbbra is nagy a hiány, és nehéz vagy lehetetlen további kapacitást beszerezni.” 

Kevesebb kapacitás és kevesebb új jármű

A raktérhiány a TIMOCOM Marketplace-en kínált raktérajánlatok számának csökkenésében is tükröződik. Ezek a 3. negyedévben összesen 8%-kal csökkentek az előző év azonos negyedévéhez képest. Ez párhuzamot mutat a haszongépjármű-ágazat terén, ugyanezen időszakban történt új regisztrációk számával. A Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) adatai szerint az újonnan regisztrált nagyteher-gépkocsik és pótkocsik száma csökkent, különösen a nyerges vontatóké (júliusi -39,3%, augusztusi -69,5%, szeptemberi -38,2%) 

Dia7

A kiajánlott árak és az árjavaslatok ingadozása

A TIMOCOM Marketplace-en egyrészt az ügyfelek adhatnak árat az ajánlathoz (ajánlati ár), másrészről pedig a potenciális vállalkozók is benyújthatják áraikat (árajánlatok). Az ártrendek ebből a két alternatívából származtathatók. A belföldi német útvonalakon a heti átlagos ajánlati árak a harmadik negyedévben 1,48 és 1,83 EUR/km között voltak. Az átlagár így a harmadik negyedévben 14,9%-kal volt magasabb, mint az előző év azonos negyedévében. Az árajánlatok is emelkedtek a 3. negyedévben: A fuvarozók a legnagyobb keresletű héten kilométerenként átlagosan 1,91 eurós díjat kértek. 

Az összes európai útvonalat tekintve a legmagasabb heti átlagár 1,70 EUR/km volt, ami jelentős növekedést jelent az előző évhez képest. A nemzetközi szállításra javasolt árak átlagosan ugyanazon szinten, tehát szintén jóval az előző évi érték felett voltak.

Kitekintés: Karácsonyig csak enyhe csökkenés várható a fuvarajánlatok terén 

Noha 2024 negyedik negyedévében fuvarajánlati téren enyhe csökkenés várható, a szállítási kereslet az év végi üzletmenetre való tekintettel továbbra is az előző évi értékek felett marad. A kapacitáshiány miatt a fuvar-raktér arány októberben várhatóan átlagosan 78:22 körül lesz, és decemberig bezárólag nem csökken 70:30 alá (lásd az előrejelzést az ábrán). „A fogyasztási cikkek iparágában működő köröktől azt halljuk, hogy a karácsony előtti zsúfolt napokban a szabad kapacitások szokatlanul nagy kihasználtsága várható, tekintettel arra, hogy kevés a szabad raktér” - jelenti Gunnar Gburek. 

 

 

Sajtóközlemény letöltése
Fel