Fuvarpiaci barométer: Lassuló gazdaság és uborkaszezon
A második negyedévben 57%-kal nőtt a fuvarajánlatok aránya Európában az első negyedévhez képest. Az áruszállítási volumen összességében a tavalyi és a koronavírus előtti időszak szintje alatt maradt.
Az európai fuvarpiac 2023 első félévében az előző évhez képest alacsonyabb szinten mozgott, és a koronavírus előtti 2019-es év szintje alatt van. Az elmúlt két kivételes év után – amelyet szintén a világjárvány és az azt követő felzárkózás hatásai jellemeztek – a közúti áruszállítás aránya összességében jelentősen visszaesett. 2023 második negyedévében Európa-szerte átlagosan 46,3%-kal kevesebb fuvarajánlat volt elérhető az azonnali piacon, mint az előző év azonos negyedévében. Sőt, Németországon belül átlagosan 59%-kal kevesebb ajánlat állt rendelkezésre. A kilométerenkénti átlagos fuvardíj Európában a második negyedévben 14,1%-kal volt alacsonyabb, mint az előző év azonos negyedévében.
A második negyedév elején a fuvarpiac dacolt a negatív gazdasági trenddel
Az első negyedévi gyenge indulást követően a második negyedévben kezdetben növekedett a fuvarozás iránti kereslet. Az ifo-index szerinti kedvezőtlenebb üzleti környezet ellenére áprilisban 40%-kal több fuvarajánlatot tettek közzé az azonnali piacon Európa-szerte és 61%-kal többet Németországon belül, mint 2023 márciusában. Májusban Németországban az előző hónaphoz képest további 18%-kal több fuvarajánlatot tettek közzé, míg Európa-szerte 8%-os volt a növekedés. Összességében a második negyedév eleji csúcsnak köszönhetően a TIMOCOM Marketplace-en 57%-kal több fuvarajánlat szerepelt, mint az előző negyedévben.
A fuvarajánlatok második negyedévi jelentős növekedése részben a szezonális időszaknak köszönhető. „Az ünnepek és a különleges logisztikai kihívások miatt április és május hónapok voltak idén eddig a legerősebbek a fuvarajánlatok tekintetében.” – magyarázta Gunnar Gburek, a TIMOCOM Head of Business Affairs logisztikai szakértője.
Németországi fuvarajánlatok
Gyengülő kapcsolatok a visszaeső export miatt
A Német Statisztikai Hivatal szerint összességében csökkent az eurózóna, beleértve Németország importja és exportja is. Gyengül a gazdaság Európában, amelyet a TIMOCOM fuvarpiaci barométere is egyértelműen szemléltet. Az előző év azonos negyedévéhez képest ismét nagymértékű visszaesés volt tapasztalható a Németország-Franciaország (DE-FR -53%) és a Franciaország-Németország (FR-DE -64%) viszonylatban. A Belgium-Németország viszonylatra szóló ajánlatok esetében is 56%-os volt a csökkenés. A Hollandiából Németországba irányuló fuvarajánlatok aránya 40%-kal csökkent (NL-DE -40%). Ezenkívül visszaesett a Németországból Belgiumba, Hollandiába, Olaszországba és Csehországba irányuló fuvarok aránya is.
A Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW) a tavasszal prognosztizált 0,5 százalékos plusz helyett ugyan az előző évhez képest 0,3 százalékos mínuszt feltételez, a gyenge téli félév után mégis mérsékelt növekedésre számít a német gazdaságban az év további részében. Valóban, 2023 első negyedévéhez képest a második negyedévben a fuvarajánlatok arányának egyértelmű növekedése tapasztalható számos viszonylatban, többek között Belgiumból és Belgiumba, valamint Hollandiából és Hollandiába, illetve Olaszországba.
Fuvajajánlatok arányának változása az előző év azonos időszakához viszonyítva
Ellentmondásos tendencia a belföldi áruszállítás esetében
Míg Nagy-Britanniában és Lengyelországban jelentős mértékben nőtt a belföldi szállítás iránti kereslet, addig többek között Németországban és Franciaországban, valamint Ausztriában és Magyarországon a kereslet visszaesett 2022 második negyedévéhez képest. 2023 első negyedévéhez viszonyítva azonban egyértelműen nőtt a fuvarajánlatok aránya. Ennek egyik oka, hogy míg Franciaországban és Németországban 2022 második negyedévében a koronavírus utáni időszak felzárkózási hatása miatt szokatlan mértékben nőtt a fuvarajánlatok aránya, addig az Egyesült Királyságban és Lengyelországban ez nem volt ilyen erős. Emiatt sikerült most 66%-os, illetve 25%-os növekedést elérni az előző év azonos negyedévéhez képest. Az osztrák (AT-AT -54%) és német (DE-DE -49%), valamint a francia (FR-FR -35%) és magyar (HU-HU -35%) belföldi áruszállítás esetében a 2023 második negyedévében az első negyedévhez képest bekövetkezett növekedés ellenére sem sikerült ismét elérni az előző évi kiemelkedő számokat.
Belföldi fuvarozás arányának változása az előző év azonos időszakának viszonylatában
Uborkaszezon a láthatáron: csökkenő trend júniustól
Júniustól Európa-szerte csökkenő trend figyelhető meg a fuvarajánlatok arányában a hagyományosan gyenge nyári hónapok és az ehhez társuló gazdasági lassulás miatt. Júniusban az előző hónaphoz képest Európa-szerte 15%-kal csökkent a közzétett fuvarok aránya.
Furcsa módon a raktérajánlatok aránya nem nőtt, hanem az előző évhez képest 10%-kal, az előző negyedévhez képest pedig 29%-kal csökkent. A gazdasági visszaesés mindkét oldalon hatással van az azonnali piacra, azaz a fuvarajánlatokra és a raktérajánlatokra egyaránt. „A fuvarozók ezenkívül ismét hagyományos értékesítési csatornákon keresztül ajánlották a szolgáltatásaikat, vagy az alacsony megbízási arány miatt kevesebb kapacitást bocsátottak a piac rendelkezésére.” - tudta meg Gunnar Gburek a szállítmányozókkal folytatott beszélgetésekből. Csökkent a szolgáltatók részvétele a tenderkiírásokban a második negyedévben, 2023 első negyedévéhez képest: a rendszeres szállításokra vonatkozó tenderkiírások aránya szinte változatlan volt, melyekre 45%-kal kevesebb ajánlat érkezett. Erre az adhat magyarázatot, hogy az azonnali piacon nőtt a rakterek iránti kereslet.
De van még remény arra, hogy a gazdaság az év második felében ismét fellendül. A fuvarozási ágazat rendelkezik a nehéz helyzetek kezeléséhez szükséges tapasztalatokkal. „A hivatásos járművezetők és a diszpécserek nagy nyomás alatt álltak az elmúlt években, és folyamatosan teljes sebességgel dolgoznak, ezért a kevésbé hektikus nyári hónapokban kicsit megpihenhetnek.” – véli Gunnar Gburek. „Előreláthatólag legkésőbb ősztől ismét nagyobb lesz a fuvarkapacitások iránti kereslet, és a teherautók újra teljes kihasználtsággal róhatják az utakat.”
A TIMOCOM vállalatról
A TIMOCOM GmbH egy németországi, fuvarozástechnológiai középvállalkozás több, mint 650 munkatárssal 40 országból, lengyel, cseh, valamint magyar külképviseleti irodával. Az IT- és adatspecialista cég egy Markeptlace-t kínál az európai közúti fuvarozás számára, mellyel a logisztikai célok elérésben nyújt segítséget. Ezen keresztül több, mint 53.000 ellenőrzött ügyfél szerveződik hálózatba, amelyek naponta akár 1 millió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot tesznek közzé a rendszerben. A TIMOCOM úttörő és partner a logisztika jövője felé vezető úton.
Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!