03.08.2023

Fuvarpiaci barométer: Lassuló gazdaság és uborkaszezon

A fuvarajánlatok arányának változása 2023 második negyedévében Európában

A második negyedévben 57%-kal nőtt a fuvarajánlatok aránya Európában az első negyedévhez képest. Az áruszállítási volumen összességében a tavalyi és a koronavírus előtti időszak szintje alatt maradt.


Az európai fuvarpiac 2023 első félévében az előző évhez képest alacsonyabb szinten mozgott, és a koronavírus előtti 2019-es év szintje alatt van. Az elmúlt két kivételes év után – amelyet szintén a világjárvány és az azt követő felzárkózás hatásai jellemeztek – a közúti áruszállítás aránya összességében jelentősen visszaesett. 2023 második negyedévében Európa-szerte átlagosan 46,3%-kal kevesebb fuvarajánlat volt elérhető az azonnali piacon, mint az előző év azonos negyedévében. Sőt, Németországon belül átlagosan 59%-kal kevesebb ajánlat állt rendelkezésre. A kilométerenkénti átlagos fuvardíj Európában a második negyedévben 14,1%-kal volt alacsonyabb, mint az előző év azonos negyedévében. 

A második negyedév elején a fuvarpiac dacolt a negatív gazdasági trenddel

Az első negyedévi gyenge indulást követően a második negyedévben kezdetben növekedett a fuvarozás iránti kereslet. Az ifo-index szerinti kedvezőtlenebb üzleti környezet ellenére áprilisban 40%-kal több fuvarajánlatot tettek közzé az azonnali piacon Európa-szerte és 61%-kal többet Németországon belül, mint 2023 márciusában. Májusban Németországban az előző hónaphoz képest további 18%-kal több fuvarajánlatot tettek közzé, míg Európa-szerte 8%-os volt a növekedés. Összességében a második negyedév eleji csúcsnak köszönhetően a TIMOCOM Marketplace-en 57%-kal több fuvarajánlat szerepelt, mint az előző negyedévben.

A fuvarajánlatok második negyedévi jelentős növekedése részben a szezonális időszaknak köszönhető. „Az ünnepek és a különleges logisztikai kihívások miatt április és május hónapok voltak idén eddig a legerősebbek a fuvarajánlatok tekintetében.” – magyarázta Gunnar Gburek, a TIMOCOM Head of Business Affairs logisztikai szakértője.

This is an embedded image

Németországi fuvarajánlatok

Gyengülő kapcsolatok a visszaeső export miatt 

A Német Statisztikai Hivatal szerint összességében csökkent az eurózóna, beleértve Németország importja és exportja is. Gyengül a gazdaság Európában, amelyet a TIMOCOM fuvarpiaci barométere is egyértelműen szemléltet. Az előző év azonos negyedévéhez képest ismét nagymértékű visszaesés volt tapasztalható a Németország-Franciaország (DE-FR -53%) és a Franciaország-Németország (FR-DE -64%) viszonylatban. A Belgium-Németország viszonylatra szóló ajánlatok esetében is 56%-os volt a csökkenés. A Hollandiából Németországba irányuló fuvarajánlatok aránya 40%-kal csökkent (NL-DE -40%). Ezenkívül visszaesett a Németországból Belgiumba, Hollandiába, Olaszországba és Csehországba irányuló fuvarok aránya is. 

A Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW) a tavasszal prognosztizált 0,5 százalékos plusz helyett ugyan az előző évhez képest 0,3 százalékos mínuszt feltételez, a gyenge téli félév után mégis mérsékelt növekedésre számít a német gazdaságban az év további részében. Valóban, 2023 első negyedévéhez képest a második negyedévben a fuvarajánlatok arányának egyértelmű növekedése tapasztalható számos viszonylatban, többek között Belgiumból és Belgiumba, valamint Hollandiából és Hollandiába, illetve Olaszországba. 

This is an embedded image

Fuvajajánlatok arányának változása az előző év azonos időszakához viszonyítva

Ellentmondásos tendencia a belföldi áruszállítás esetében

Míg Nagy-Britanniában és Lengyelországban jelentős mértékben nőtt a belföldi szállítás iránti kereslet, addig többek között Németországban és Franciaországban, valamint Ausztriában és Magyarországon a kereslet visszaesett 2022 második negyedévéhez képest. 2023 első negyedévéhez viszonyítva azonban egyértelműen nőtt a fuvarajánlatok aránya. Ennek egyik oka, hogy míg Franciaországban és Németországban 2022 második negyedévében a koronavírus utáni időszak felzárkózási hatása miatt szokatlan mértékben nőtt a fuvarajánlatok aránya, addig az Egyesült Királyságban és Lengyelországban ez nem volt ilyen erős. Emiatt sikerült most 66%-os, illetve 25%-os növekedést elérni az előző év azonos negyedévéhez képest. Az osztrák (AT-AT -54%) és német (DE-DE -49%), valamint a francia (FR-FR -35%) és magyar (HU-HU -35%) belföldi áruszállítás esetében a 2023 második negyedévében az első negyedévhez képest bekövetkezett növekedés ellenére sem sikerült ismét elérni az előző évi kiemelkedő számokat. 

This is an embedded image

Belföldi fuvarozás arányának változása az előző év azonos időszakának viszonylatában

Uborkaszezon a láthatáron: csökkenő trend júniustól

Júniustól Európa-szerte csökkenő trend figyelhető meg a fuvarajánlatok arányában a hagyományosan gyenge nyári hónapok és az ehhez társuló gazdasági lassulás miatt. Júniusban az előző hónaphoz képest Európa-szerte 15%-kal csökkent a közzétett fuvarok aránya.

Furcsa módon a raktérajánlatok aránya nem nőtt, hanem az előző évhez képest 10%-kal, az előző negyedévhez képest pedig 29%-kal csökkent. A gazdasági visszaesés mindkét oldalon hatással van az azonnali piacra, azaz a fuvarajánlatokra és a raktérajánlatokra egyaránt. „A fuvarozók ezenkívül ismét hagyományos értékesítési csatornákon keresztül ajánlották a szolgáltatásaikat, vagy az alacsony megbízási arány miatt kevesebb kapacitást bocsátottak a piac rendelkezésére.” - tudta meg Gunnar Gburek a szállítmányozókkal folytatott beszélgetésekből. Csökkent a szolgáltatók részvétele a tenderkiírásokban a második negyedévben, 2023 első negyedévéhez képest: a rendszeres szállításokra vonatkozó tenderkiírások aránya szinte változatlan volt, melyekre 45%-kal kevesebb ajánlat érkezett. Erre az adhat magyarázatot, hogy az azonnali piacon nőtt a rakterek iránti kereslet. 

De van még remény arra, hogy a gazdaság az év második felében ismét fellendül. A fuvarozási ágazat rendelkezik a nehéz helyzetek kezeléséhez szükséges tapasztalatokkal. „A hivatásos járművezetők és a diszpécserek nagy nyomás alatt álltak az elmúlt években, és folyamatosan teljes sebességgel dolgoznak, ezért a kevésbé hektikus nyári hónapokban kicsit megpihenhetnek.” – véli Gunnar Gburek. „Előreláthatólag legkésőbb ősztől ismét nagyobb lesz a fuvarkapacitások iránti kereslet, és a teherautók újra teljes kihasználtsággal róhatják az utakat.” 


A TIMOCOM vállalatról

A TIMOCOM GmbH egy németországi, fuvarozástechnológiai középvállalkozás több, mint 650 munkatárssal 40 országból, lengyel, cseh, valamint magyar külképviseleti irodával. Az IT- és adatspecialista cég egy Markeptlace-t kínál az európai közúti fuvarozás számára, mellyel a logisztikai célok elérésben nyújt segítséget. Ezen keresztül több, mint 53.000 ellenőrzött ügyfél szerveződik hálózatba, amelyek naponta akár 1 millió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot tesznek közzé a rendszerben. A TIMOCOM úttörő és partner a logisztika jövője felé vezető úton. 

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!


Sajtóközlemény letöltése
Fel