09.05.2017

Németország megtiltja a hétvégi pihenőt a teherautókban

(4)

Előreláthatóan még májusban meg fogják tiltani Németországban a teherautósofőröknek, hogy a kötelező heti pihenőjüket a járművükben töltsék. Csak a csökkentett heti 24 órás pihenőidőt lehet a gépjárműben kivenni.
Ezért a tilalomért csaknem négy évig kampányoltak hevesen az „Actie in de Transport e.V.“ szociáldemokrata egyesület képviselői és a „Fernfahrer“ magazin. Egyfelől azon kelet-európai sofőrök nevében szólaltak meg, akik sokszor hónapokig vannak távol otthonuktól. Másfelől bíznak a rendelkezések európai harmonizációján, ellenőrzésén és szankcionálásán keresztül a nyugat-európai árháború befejezésében és ezáltal a fuvardíjak emelkedésében.

Az "Actie in de Transport" még egy petíciót is benyújtott arról, hogy minden teherautósofőr minden második hétvégéjét otthon töltse. De ez nem egyeztethető össze a szabad mozgásra vonatkozó alapjoggal. Az állam nem szabhatja meg senkinek, hogy kinek melyik országban vagy városban kell tartózkodnia. Pusztán annyit jelent, hogy a heti pihenőidőt a "járművön kívül" kell eltölteni.

A kritikusok attól tartanak, hogy ez a tilalom semmilyen hatással nem lesz a fuvardíjakra, csak úgy, mint Belgiumban, Franciaországban és Hollandiában sem. Most a legtöbb sofőr arra kényszerül, hogy a heti pihenőidejét konténerfalukban töltse a saját járművükben lévő ágyuk helyett.

A Szövetségi Tanács törvénybevezetése

https://www.bundesrat.de/SharedDocs/drucksachen/2017/0201-0300/205-17.pdf?__blob=publicationFile&v=5

A szaksajtó első jelentései a határozatról sajnos kivétel nélkül hiányosak és pontatlanok. A törvényváltoztatás problémái: a törvényhozó ugyan megoldotta a pénzbírsággal kapcsolatos kérdéseket annak kapcsán, hogy a sofőrök a rendszeres heti pihenőidejüket a járműveikben tölthessék, azonban nem fogalmazott meg semmit sem azzal kapcsolatban, hogy a hétvégét nem tölthetik ott. Ez a szokatlan konstrukció első hallásra kontár munkának tűnhet, de a CDU és SPD között folyó ellentmondásos tárgyalások megmagyarázzák ezt. Tehát így jött létre ez az ingatag kompromisszum.

Ugyanakkor egyértelművé vált, hogy a törvény a rövid (24 órás), és nem a rendszeres (45 órás) heti pihenőidő eltöltését engedélyezi a járművekben.

Mit jelent ez a sofőröknek?

Amennyiben valakit például egy autópálya-pihenőben látnak a rendőrök szombat reggel a járművében, és ezt követően vasárnap este is, arra a következtetésre juthatnak, hogy ez csak a rövid, 24 órás heti pihenőidő lehetett. A kabinban eltöltött időt illetően a bizonyítási kötelezettség éppúgy, mint eddig, a rendőrség feladata. Tehát ezen a példaként említett hétvégén a jelenleg érvényben levő törvény szerint a sofőrt nem büntethetik meg Németországban. Azonban a rendőrség ellenőrizheti az eltelt időt, és abban az esetben, ha a sofőr korábban már csinált egy rövidített heti pihenőt, akkor megütheti a bokáját. Őt így nem csak az aktuális hétvégéért büntetik meg az ellenőrök, hanem a korábbiért is. Minden egyes óráért fizetnie kell 60 eurót, amit az előírt 45 órás pihenőidőből nem töltött el, a munkaadónak pedig 180-at. A törvényben szerepelnek a büntetési tételek is. Szándékosan mindkét fél részéről szólnak. Például ha a jármű 30 órát állt, akkor a sofőrnek 15-ször 60 Eurót, tehát 900 Eurót kell fizetnie, míg a munkáltatónak a háromszorosát.

Jelenleg is csak feltételezhetjük, hogy egy ehhez hasonló pénzbírság egy bírósági felülvizsgálat esetén helytálló lenne. A törvény a következő hetekben fog jogerőre emelkedni, így a BAG és a rendőrség ellenőrzési gyakorlatáról még nem tudunk nyilatkozni. Előreláthatólag Németországban az első ellenőrzések a belgiumi és francia határon fognak megtörténni, mivel ezidáig számos sofőr ott töltötte a pihenőidejét, hogy a hétvégi tilalmat kikerülje és ezért a határon levő tehergépjármű-parkolók még telítettebbek, mint a köztársaság többi részén.

Preuzimanje izvješća za tisak
Fel