09.05.2023

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Enyhe trendforduló

A nagyobb raktérkínálat ellenére nő az érdeklődés a fuvarajánlatok iránt, azonban a kapacitások szűkösek.

Fuvar arányának változása az előző évekhez viszonyítva.

Erkrath, 2023. április 13. – 2023 első hónapjait magas energiaárak, fogyasztói visszafogottság, nagy raktárkészletek és kevesebb megrendelés jellemezte. Az idei év gazdasági kilátásai vegyesek, a fuvarozási ágazatra gyakorolt hatás pedig több, mint bizonytalan.

Grafikon: Fuvararány változás Európában © TIMOCOM

A TIMOCOM fuvarpiaci barométerének 2023 első negyedévére vonatkozó adatait vizsgálva, egy enyhe tendencia figyelhető meg. Miután az idei év első két hónapjában jelentősen kevesebb fuvart hirdettek meg az előző negyedévhez képest, márciusban ez a szám Európa-szerte újra érezhetően nőtt, számszerűen 42 százalékkal. 2022 ősze óta ez az első alkalom, hogy a raktérkereslet csökkenésének tendenciájában fordulat következett be. A teljes negyedév azonban még mindig 25 százalékkal elmarad az előző negyedévtől.

This is an embedded image

Grafikon: Fuvarajánlatok aránya Európában az előző hónaphoz viszonyítva © TIMOCOM


24 százalékkal nagyobb raktérkínálat az első negyedévben

2023 első negyedévében jelentősen nőtt a szabad raktérkapacitás. A tavalyi év azonos negyedévéhez képest 16 százalékkal – 2022 negyedik negyedévéhez képest pedig 24 százalékos növekedés figyelhető meg. Ez azonban a kevesebb fuvarajánlat, nem pedig a piac többletkapacitásának a következménye. A kapacitáshiányhoz hozzájárul a sofőrhiány és az általános gazdasági helyzet is. Ugyanakkor erősíti az előző negyedév óta növekvő tendenciát az is, hogy a szolgáltatók hosszú távú szerződéseket kötnek a rendelkezésre álló kapacitások lefoglalása érdekében. 

This is an embedded image

Grafikon: Raktérkínálat aránya Európában az előző negyedévhez viszonyítva © TIMOCOM

„Összességében nőtt a szerződések iránti érdeklődés. Ez többek között az elmúlt évek eseményeivel magyarázható, amelyek miatt félő, hogy erőteljes áremelkedéssel kell számolni. Az árak eleve - komolyabb kereslet nélkül is - magasabbak, ráadásul a költségek is túlságosan nőnek. Ennek ismeretében az elkövetkező hónapokban sikeres stratégia lehet, ha az azonnali piacon keresünk szabad kapacitásokat, és a megfelelő időpontban szerződést kötünk." - javasolja Dr. Christian Kille a Würzburg-Schweinfurti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem professzora.

Emellett megfigyelhető, hogy a nagyobb raktérkínálat és az ebből következő, fokozódó verseny ellenére az átlagos távolsági fuvardíj az előző évhez képest több, mint 7 százalékkal emelkedett Németország-szerte. Európában pedig közel 3 százalékos áremelkedés tapasztalható. A jelentősen megnövekedett költségek miatt az árak már nem csökkenhetnek a koronavírus-járvány előtti szintre. 

Az idei első negyedévben a kereslet és a kínálat százalékos aránya nagyjából egész Európában egyensúlyban volt. Az európai fuvarajánlatok aránya a raktérajánlatokhoz viszonyítva átlagosan kb. 59:41. Ugyanez tapasztalható a német belföldi fuvarpiacon.

This is an embedded image

Grafikon: Fuvararány változás Németországban © TIMOCOM

„Bár a német gazdaságban összességében javul a hangulat, a fuvarozási ágazat továbbra is hatalmas kihívásokkal néz szembe. Ugyanakkor sok ügyfél már elkezdte a fuvarstratégiáját a jelenlegi körülményekhez igazítani. Ez pedig a fuvarmennyiségben is kitűnik.” – tudtuk meg Gunnar Gburek, a TIMOCOM Business Affairs részlegének vezetőjétől.


A franciaországi sztrájkok a szomszédos országokra is jelentős hatással vannak

A Franciaországot sújtó kiterjedt és folyamatos sztrájkok akadályozták a vállalatok ellátási láncait, ami késésekhez és ellátási hiányokhoz vezetett. Emiatt a költségek is emelkedtek, mert a fuvarozók kénytelenek voltak alternatív útvonalakat és szállítási módokat használni. Az eltorlaszolt utak és határátkelőhelyek, valamint a munkabeszüntetés súlyosan megzavarta Franciaország és a környező országok közötti áruforgalmat.

Franciaország egyik legfontosabb kereskedelmi partnereként, Németországot szintén érintették a sztrájkok. A Németországból (DE) Franciaországba (FR) irányuló fuvarok aránya, például 55 százalékkal, az ellenkező irányba pedig 61 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A várakozásoknak megfelelően a Franciaországon belüli szállítások száma is csökkent. Ebből viszont egy másik ország profitálhatott: az Olaszországból (I) Franciaországba (FR) irányuló fuvarmennyiség 11 százalékkal nőtt az előző évhez képest. 


Feszültségek a Brenner-hágónál

A Brenner-hágó körül kialakult helyzet a közúti áruszállításra is jelentős hatással van. A Brenner-hágó az egyik legfontosabb átjáró Németország és Olaszország között, és a nemzetközi áruforgalom központi csomópontja. A kamionstopp miatt a sofőröknek órákat kellett várniuk, hogy folytathassák az útjukat, ami jelentős késéseket okoz. Így nem meglepő, hogy jelenleg sok fuvarozó nem találja vonzónak, ha Olaszországba kell mennie egy megrendelésért. A magas költségek és az időbeli korlátozás sok cég számára megnehezíti a nyereséges működést. A fuvarmegbízások teljesítéséhez gyakran alternatív útvonalakat és közlekedési eszközöket kell találni. Ez a fuvar- és raktérajánlatokra is közvetlenül hatással van. Például Ausztria (A) és Olaszország (I) viszonylatában ez 68 százalékos csökkenést jelentett az első negyedévben. 

Ezzel szemben úgy tűnik, hogy az olasz export kevésbé érzi meg a gazdasági turbulenciát: ugyanis az első negyedévben jelentősen nőtt. Összességében a koronavírus-járvány utáni 2022-es fellendülés a várakozásoknak megfelelően visszaesett. Az európai trenddel ellentétben Olaszországban raktérfelesleg van. Az országos forgalmat tekintve már januárban 40 százalék alá csúszott a fuvararány. Bár a februári és márciusi fuvarajánlatok még valamivel csökkentek, azért viszonylag stabilok voltak.

This is an embedded image

Táblázat: Fuvarajánlatok jelentős csökkenése az előző év azonos időszakához viszonyítva


A lengyel fuvarajánlatok követik a trendet

Az első negyedévben Lengyelországban összesen 39 százalékkal kevesebb fuvarajánlatot tettek közzé, mint egy évvel korábban. Ugyanebben az időszakban a lengyelországi kiskereskedelmi forgalom éves összevetésben 5 százalékkal esett vissza februárban – az előző hónaphoz képest mintegy 3,6 százalékkal. A lengyelországi ipari termelés szintén csökkent, 1,2 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

Az általános európai tendenciával összhangban, márciusban Lengyelországban az előző hónaphoz képest 40 százalékkal nőtt a fuvarvolumen. Európa fontos fuvarozási csomópontjaként Lengyelország továbbra is dinamizmust mutat.


Várható növekedés a raktér- és fuvarajánlatok terén 

A fuvarpiac jelenlegi fejleményei alapján - az elmúlt évhez hasonlóan - a következő ünnepi hetekben jelentős fuvar- és raktérajánlat-bővüléssel kell számolni. „Ez a tendencia május végéig folytatódik, majd a júniusban kezdődő tanítási szünettel az arány ismét csökkenni fog. A 2023-ból hátralevő időszak és annak fejleményei jelenleg nagymértékben függenek a gazdasági trendektől” - tette hozzá Gunnar Gburek, a TIMOCOM Business Affairs részlegének vezetője.

A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a kereslet és kínálat alakulását 46 európai országban. Naponta több, mint 154.000 felhasználó mintegy egymillió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál a Közúti fuvarozási Marketplace felületén. Ez több, mint 53.000 ügyfélnek nyújt segítséget a logisztikai folyamatok digitális optimalizálásában.


A TIMOCOM vállalatról

A TIMOCOM GmbH egy németországi, fuvarozástechnológiai középvállalkozás több, mint 650 munkatárssal 40 országból, lengyel, cseh, valamint magyar külképviseleti irodával. Az IT- és adatspecialista cég egy Markeptlace-t kínál az európai közúti fuvarozás számára, mellyel a logisztikai célok elérésben nyújt segítséget. Ezen keresztül több, mint 53.000 ellenőrzött ügyfél szerveződik hálózatba, akik naponta akár egymillió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot tesznek közzé a rendszerben. A TIMOCOM úttörő és partner a logisztika jövője felé vezető úton. 

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!


Preuzimanje izvješća za tisak
Fel