Ezek a szerződéses logisztikai rendszerek lehetőségei és korlátai
Ezek a szerződéses logisztikai rendszerek lehetőségei és korlátai
Kényelmes és költséghatékony megoldás a szerződéses logisztika, de nem árt tisztában lenni a hátrányaival.
Ha a szerződéses logisztika szempontjából nézzük, 2023 és 2024 sikeres év volt. A Transport Intelligence piackutató és tanácsadó cég jelentése szerint (ami a The Loadstar logisztikai hírportálon jelent meg) a szerződéses logisztikai szolgáltatások világpiaca tavaly reálértéken 3,5 százalékkal bővült. Így meghaladta a 2022-es 3 százalékos növekedést. A trend pedig 2024-ben is folytatódott.
Minek köszönhető a szerződéses logisztikai piac bővülése?
A Transport Intelligence szerint a növekedés oka, hogy ez a típusú üzletmenet visszazökkent a koronavírus-járvány előtti kerékvágásba. A reálértéken számolt növekedés alapján nyilvánvaló, hogy a kereslet lehetővé tette az inflációt meghaladó növekedést. A szerződéses logisztikai piaci értéke globális szinten elérte a 284 milliárd dollárt, vagyis 12 százalékkal haladja meg a járvány előtti szintet.
A piackutató cég előrejelzései derűlátóak: azt jósolják, hogy idén a szerződéses logisztikai piac elérheti a 296 milliárd dolláros értéket. Így a 2023-as évhez képest a szektor 4,2 százalékkal bővülhet. 2024-ben az egy évvel korábbihoz képest. Szerintük az ágazatban benne van a hosszú távú növekedés lehetősége.
A jelentésben felhívták a figyelmet azokra a kockázatokra is, amelyek veszélyeztethetik az előre jelzett növekedést. Az olyan külső tényezők, mint a magas infláció, a bizonytalan gazdasági folyamatok, a geopolitikai konfliktusok és a munkaerőhiány mind fokozta a problémákat és kedvezőtlenül befolyásolta a keresletet.
Mit nevezünk szerződéses logisztikának?
Mint az a TIMOCOM szótárban is szerepel, a szerződéses logisztika olyan üzleti modell, amely során az árukibocsátó (vagy forgalmazó) és egy logisztikai szolgáltató hosszú távú megállapodást köt egymással. Az üzleti kapcsolat során jelentős mennyiségű áru szállításának lebonyolításáról van szó. Logisztikai feladatokat a szerződéses logisztika szolgáltatója veszi át az egész értékláncban, megteremtve a kapcsolatot minden résztvevő között.
A szerződéses logisztikai szolgáltatások tagadhatatlan előnye, hogy kényelmes megoldás az e-kereskedők számára. A folyamat teljes, hiszen a gyártástól a szállításon és a raktározáson át az értékesítésig kiszolgálják az online kereskedőket. Bizonytalan gazdasági környezetben viszont a szerződéses logisztikával foglalkozó vállalatok olyan szerződéseket kötnek, amelyek lehetővé teszik a változó költségek áthárítását az üzleti partnerekre.
Melyek a szerződéses logisztikai rendszerek előnyei és hátrányai?
Az egyik nyilvánvaló előny a költséghatékonyság. A szerződéses logisztikai szolgáltatók ugyanis olyan infrastruktúrát, rendszereket és szakértelmet kínálnak, amelyeket egy vállalatnak költséges lenne kiépítenie és működtetnie. Mivel a szolgáltatók több ügyfelet is kiszolgálnak, a költségek megoszlanak, ezért a vállalatok versenyképes áron juthatnak minőségi szolgáltatáshoz.
A cégek a szerződéses logisztikával felszabadíthatják belső erőforrásaikat, és több időt, energiát fordíthatnak üzleti tevékenységük fejlesztésére.
A kereslet ingadozása komoly kihívás lehet a készletgazdálkodásban. A szerződéses logisztikai szolgáltatók azonban képesek alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, akár szezonális csúcsról, akár a váratlan rendelésnövekedésről van szó. Így a vállalatok dinamikusan reagálhatnak a piaci változásokra anélkül, hogy állandó kapacitásbővítésre lenne szükségük.
További előny a technológiai háttér: a nagyobb szerződéses logisztikai szolgáltatók gyakran olyan fejlett infrastruktúrával rendelkeznek, ami a partnereik hatékonyságát növeli. Például automatizált raktárrendszerekkel, valós idejű nyomon követéssel és adatvezérelt döntéshozatali rendszerekkel dolgoznak.
A szerződéses logisztikai partnerek meglévő hálózatai és tapasztalata is előnyös a vállalatoknak, mivel könnyebben terjeszkedhetnek más piacokon is.
Azonban a szerződéses logisztikai rendszerek nem mentesek a hátrányoktól sem. Ezek közé tartozik a szolgáltatótól való függőség. Ha ugyanis a partner nem teljesít megfelelően – például késik a szállítás, vagy hiba lép fel a raktározás során –, az közvetlen hatást gyakorol az ügyfélcég működésére és a vevők elégedettségére. A szolgáltató változó kapacitása és megbízhatósága is kockázatot jelenthet.
A szerződéses logisztikával a vállalatok bizonyos mértékig elveszítik az ellenőrzést logisztikai folyamataik felett. Ez különösen akkor jelent nehézséget, ha a szolgáltató rendszerei nem integrálhatók tökéletesen a vállalat belső rendszereihez, vagy ha nem elég gyorsan tudnak reagálni a megrendelő egyedi igényeire.
A külső szolgáltatóval való együttműködés adatvédelmi szempontból is kihívás. A logisztikai partner hozzáfér a vállalat szállítási és készletadataihoz, ami kockázatot jelenthet, ha nem kiemelt fontosságú az adatbiztonság. Egy esetleges adatvédelmi incidens súlyos károkat okozhat.
Ugyancsak hátrány lehet, hogy mivel a szerződéses logisztikai rendszerrel a vállalatnak nincsen közvetlen kapcsolata a vásárlókkal, megnehezíti, hogy személyre szabott szolgáltatásokat nyújtson.
A fentieket átgondolva, megfelelő stratégiával és kockázatkezeléssel a szerződéses logisztika tehát komoly előnyökkel jár, és növeli a versenyképességet.