Új parkolóhelyek a TGK-parkolóhiány ellen
Megoldást jelenthetnek az alternatív TGK-parkolóhelyek a parkolóhiányra?
A BVL szerint Németországban drámai hiány van TGK-parkolóhelyekből. A német közlekedési minisztérium foglalkozni kíván a problémával, és 90 millió eurót fordít a TGK-parkolóhelyek bővítésére és újak kialakítására. Ebben a blogbejegyzésben elmagyarázzuk a minisztérium intézkedéseit, valamint ismertetjük, hogy a kereskedelem és az ipar hogyan járulhat hozzá ezekhez.
Évek óta problémát jelent az ágazat számára: parkolóhiány a pihenőhelyeken
A BGL szerint több mint 30 000 TGK-parkolóhelyre lenne szükség a parkolókban és az autópályák menti pihenőhelyeken. A Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung szemügyre vette a Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) egyik tanulmányát, és felfelé korrigálta a hiányzó parkolóhelyek számát. Ez még egyértelműbbé teszi, hogy milyen drasztikus a probléma a TGK-sofőrök számára.
Ezzel párhuzamosan tovább nő a közúti teherforgalom Németországban. Elsősorban a virágzó online kereskedelem az oka annak, hogy tovább növekszik a közúton közlekedő tehergépkocsik száma. A kiskereskedelmi egységek bezárása a járvány leküzdése érdekében ezenkívül még gyorsabban növeli a szállítandó áru mennyiségét. A megnövekedett forgalom viszont negatív hatással van a parkolóhely-hiányra,
hiszen a hiány nem csak a jelenlegi helyzet miatt jelent problémát. A sofőrök szorult helyzete már évek óta köztudott. A német közlekedési minisztérium ezért felkarolta az ügyet, és átfogó intézkedéscsomagot dolgozott ki a teherautók parkolási helyzetének javítása érdekében a német autópályák mentén.
A német közlekedési minisztérium ötpontos megoldást kínál
– új pihenőhelyek építése az autópályák mentén
– sűrített parkolás – parkolás egymás mögé, oszlopokban, kompakt parkolás – a meglévő helyeken telematikai megoldásokkal
– országszerte digitális vagy infrastrukturális parkolásirányító rendszernek kell információkat szolgáltatnia a szabad parkolóhely-kapacitásokról
– új parkolóhelyek építése az autópályák közelében
– a rendelkezésre álló terület hatékonyabb kihasználása
Az ipari területek átalakíthatók parkolóhelyekké
Elsősorban az intézkedésjegyzék ötödik pontja jelentheti a megoldást: az új területek hasznosítása.
Eddig a nem irányított pihenőhelyeken maximum 50 TGK-parkolóhelyet lehetett használni. Ezt a szabályozást a minisztérium eltörölte, hogy esténként több jármű állhasson meg ezeken a helyeken.
A pihenőhelyek használaton kívüli személygépkocsi-parkolóhelyeit éjszakára szabadon kell hagyni a teherautók számára.
Új parkolóhelyeket kell kialakítani a parkolóudvarokban és ipari területeken. Ezek közé tartoznak a következők is: A korábban nem TGK-parkolóhelyként használt területek, pl. a kereskedelmi vállalatok parkolóhelyei átalakíthatók, amennyiben ezek az autópálya 3 km-es körzetében vannak. Az autópályákhoz közel fekvő ipari területek különösen alkalmasak szabad kapacitások kialakítására. Erre a célra magánbefektetők számára is nyújtanak támogatást a parkolóhelyek kialakításának ösztönzése érdekében.
A tervek szerint az összköltség akár 90%-át kitevő építési hozzájárulást adnak. A minisztérium javaslatát előterjesztették megfontolásra. Az új TGK-parkolóhelyek kiépítésének anyagi támogatását 2021 első félévében kezdik meg. A kereskedelmi és ipari vállalatok 2024-ig bocsáthatják rendelkezésre erre a célra az átalakított saját, használaton kívüli területeiket, hozzájárulva ezzel a szükséghelyzet megoldásához.
Az alternatív parkolóhelyek hozzájárulnak a hiány leküzdéséhez
Egy vállalat már bebizonyította, hogy a megoldás működőképes: a Park Your Truck. A müncheni vállalat applikáción keresztül teszi lehetővé TGK-parkolóhelyek foglalását. A vállalat évek óta folytat tárgyalásokat településekkel és vállalatokkal, hogy alternatív parkolóhelyeket alakíthassanak ki. Ennek köszönhetően több mint 10 000 teherautó-parkolóhelyet tudtak biztosítani. A Park Your Truck ügyvezetője, Denise Schuster szerint 2021-ben már 20 000 parkolóhelyet tudnak kínálni. A mostani helyzet miatt további lehetséges parkolóhely-szolgáltatókkal, pl. kiállítási központokkal, stadionokkal és repülőhelyekkel is tárgyalnak.
Ebből egyértelmű, hogy az érintettek – a tartományok, a települések és a vállalatok – ahelyett, hogy új TGK-parkolóhelyek engedélyezésére és építésére várnának, melyek költségei tetemesek, megpróbálnak új megoldásokat találni. Ezek eddig egyedi és regionális megoldások voltak. A kormány intézkedési csomagja remélhetőleg hosszú távú megoldást teremt majd.
A parkolóhelyhiány ugyanis már régóta fennálló probléma az ágazatban. Ha a legközelebbi pihenőhely tele van, tovább kell haladni a következőig, abban a reményben, hogy ott még meg lehet állni. Ennek eredménye gyakran a kényszerű, engedély nélküli parkolás, a fokozott balesetveszély a pihenőhelyeken, valamint stressz a sofőrök számára. A hétköznapokban a sofőröknek gyakran úgy kell igazítaniuk a munkavégzésüket, hogy pontosan és biztosan megérkezzenek a pihenőidejükre a parkolóba.
A helyzet stresszmentesítésére a szállítási folyamat optimalizálása is megoldást jelenthet. Ilyen lehetőség például az áru konszolidálása, az üresjáratok elkerülése és az optimális útvonaltervezés. Ezekhez a TIMOCOM rendszerében megfelelő alkalmazás áll rendelkezésre.
Ha Ön is szeretné optimalizálni a szállítási folyamatait, tesztelje négy hétig ingyen a TIMOCOM rendszerét.