Zökkenőmentesebbé válhat a közúti szállítás?
Zökkenőmentesebbé válhat a közúti szállítás?
Elfogadta a szaktárca azoknak a javaslatoknak egy részét, amelyeket a magyar fuvarozók érdekképviseleti szervei fogalmaztak meg.
Nem volt hiábavaló a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Nit Hungary érdekképviseleti munkája az elmúlt években. Nemrég pozitív válasz érkezett a kormányzati szaktárcától a hazai közúti áru- és személyszállítás feltételeit segítő javaslataikra.
Bekerült ugyanis a közlekedési törvény parlamenti változatába azoknak a módosításoknak egy része, amelyeket két nagy hazai közúti fuvarozó érdekképviselet fogalmazott meg a törvényjavaslat társadalmi egyeztetésén.
A szakmai szervezetek és a fuvarozók azt remélik, hogy ezzel zökkenőmentesebb lehet a közúti teher- és személyszállítás.
A szaktárcának már korábban jelezték az érdekképviseleti szervezetek az észrevételeiket
A NiT Hungary és az MKFE a közlekedési tárgyú törvények módosításával kapcsolatos javaslatait 2024 júliusában küldte el a közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárnak.
A javaslatok célja a versenyképesség javítása volt. Szerepelt köztük például a közlekedési hatóság ellenőrzéssel kapcsolatos szakmai feladatainak erősítése egy eltérő eljárási szabályrendszer megalkotásával, az útdíjbírság kézbesítésével és díjellenőrzéssel kapcsolatos módosítások, a vizsga nélküli továbbképzések törvényi korrekciója, az autóbuszos piacfelügyeleti díj kivezetése a különjárati személyszállítási szolgáltatásoknál, illetve adókat és díjakat érintő javaslat.
Októberben a NiT Hungary a Kormány honlapján közzétett jogszabálytervezethez küldött be szakmai véleményezést és javaslatokat.
Milyen javaslatokkal keresték meg a jogalkotókat a szervezetek?
A MKFE és a Nit tíz pontban foglalta össze a közúti áru-, illetve személyszállítást is érintő meglátásait.
- Az uniós kiküldetési irányelvet a harmadik országos vállalkozásokkal szemben is alkalmazni kell
- Szigorítani kell bizonyos területeken a közlekedési hatósági ellenőrzéseket
- Módosítani kell az útdíjbírság kézbesítésének és a díjellenőrzésnek a szabályait
- Korrigálni kell a vizsga nélküli továbbképzések szabályozását
- Személyesen is lehessen az okmányirodában tachográfkártyát igényelni
- Felül kell vizsgálni a külföldi hatósági jelzéssel ellátott járművek bérlési feltételeit
- Változzon a piacfelügyeleti díjra vonatkozó szabályozás
- Adókat és díjakat érintő javaslatok, ami többek közt a kereskedelmi gázolajból visszaigényelhető jövedéki adót is érinti
- Kerüljön ki a helyi önkormányzatok kizárólagos gazdasági tevékenységei közül a menetrend szerinti helyi különcélú személyszállítás
- Módosuljon a jogosulatlan úthasználatot érintő szabályozás.
A szaktárca nem zárkózott el attól a sokakat érintő kéréstől, amelyik a kereskedelmi gázolaj árából számított jövedéki adó visszaigénylésére vonatkozik, ugyanakkor ők nem a jövedéki adó mértékében látják a problémát. Az adótörvények őszi módosításakor a pénzügyi szaktárca azt javasolta, hogy 2025-ben a visszatérítés érje el az uniós szabályok által megengedett maximumot.
Az érdekképviseleti szervezeteknek azt a javaslatát is támogatták, hogy a vizsga nélküli GKI-továbbképzésre vonatkozó jogszabályban ne a „részt vett és vizsgakötelezettségének eleget tett” szöveg szerepeljen, hanem a „továbbképzést teljesítette” kifejezés. Erre azért van szükség, hogy a jogszabályban szereplő követelmények összhangban legyenek a gyakorlattal.
A szaktárca ezen kívül azt ígérte, hogy megvizsgálják azt a javaslatot, amely szerint a menetrend szerinti helyi különcélú személyszállítás ne az önkormányzatok kizárólagos gazdasági tevékenységi körébe tartozzon.
Mi lesz a HU-GO bírságriasztásával?
A HU-GO alkalmazás bírságriasztási funkciójával, a bírságtételek kiértesítésével kapcsolatban is nyilatkozott a szaktárca. Esélyt láttak rá, hogy újrainduljon a bírságriasztás. Ez 2024. december 9-én megtörtént.
Mint azt a HU-GO a honlapján közölte, az átmeneti jelleggel elindított bírságriasztás során a rendszer ellenőrzi, hogy a tárgynapot megelőző nap 24 órájában történt-e vélelmezett jogosulatlan úthasználat. Ha igen, a rendszer figyelmeztető e-mail-t küld a regisztrált felhasználóknak.
Mivel tehető még versenyképesebbé a közúti szállítás?
Bár a kormányzati támogatás és az elfogadott javaslatok jelentős előrelépést jelentenek, a további intézkedésekre is szükség lenne a közúti szállítás hatékonyságának növeléséhez.
Például azzal, ha a digitalizációs fejlesztésekkel mérséklődnek az adminisztrációs terhek. Ha például egyszerűsített és gyorsított, teljes digitalizációs rendszereket vezetnek be a fuvarozók számára, azzal csökkennek a hibalehetőségek és az adminisztrációs költségek is.
Egy másik lehetőség a fenntarthatóság ösztönzése többek közt az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek megvásárlásának támogatásával és az alternatív üzemanyagok, energiahordozók adókedvezményének bővítésével.