23.05.2017

Fuvarvásárlás újragondolva

Amiért a megbízóknak a logisztikát ismét a fő kompetenciájukká kellene tenniük

(1)

Az ipar jelenleg az elmúlt évtized egyik legfontosabb változásán megy keresztül: a 3D-s nyomtatás, az eszközök közötti kommunikáció, az Internet Of Things és a Big Data befolyásolja az ügyfelek és beszállítók összekapcsolódását - ezzel egyidejűleg az ellátási láncot is.  Ennek a láncnak a részeként a fuvarbeszerzés is meghatározó változáson megy keresztül.

Emberek, gépek és adatok között

A növekvő digitalizáció és automatizáció nem csak a kommunikációnkat változtatja meg, hanem a fogyasztói magatartásra is jelentős befolyást gyakorol. Annak a lehetősége, hogy bármikor online rendelhetünk, egyaránt kihat a gyártásra és a szállításra is. Amennyiben ma este egy nagy követőtáborral rendelkező egyén egy online-felületen, például az Instagram-on egy képet posztol az új, egyedi Sneaker-jében, a követői azonnal versenyre kelnek: a Sneaker-t az egyéni igények szerint alakítani, a virtuális bevásárlókosárba tenni, kifizetni és legszívesebben már holnap átvenni. Kiváltképpen a textil- és az elektronikai ipar fogja ezt érzékelni, a megrendelések szabálytalan ritmusán és a kisebb tételeken.

Agilis megoldások vs. hosszútávú tervek

A gyártó- és kereskedő cégeknek és a fuvarozási ágazatnak az ehhez hasonló árukkal való tervezés hosszútávon egyre nehezebb lesz. A gyártó- és kereskedő szektor megbízóinak ezután mérlegelniük kell a korábbi beszerzési mennyiségeket illetően. A digitális fuvarozói platformok lehetőséget kínálnak arra, hogy rövid időn belül szabad rakteret vagy fuvarozói szolgáltatót találjunk. Európa legnagyobb fuvarozói platformjának, a TimoCom-nak a Head of Business Affairs pozícióját betöltő Gunnar Gburek szerint: „Fuvarok értékesítése digitális platformokon keresztül semmi esetre sem megkérdőjelezhető. Ellenkezőleg: fontos, hogy folytassuk a már elkezdett folyamatokat! Így vásárlóként azokra az ajánlatokra koncentrálhatok, amik nem feltétlenül tervezettek és idő hiányában többnyire törlésre kerültek volna. A TimoCom fuvarozói platformja egy átfogó megoldás arra, hogy a piaci változásokra megfelelően reagálhassunk és az ügyfelek szükségleteit megvalósíthassuk.

Jó okok a digitális fuvarértékesítéshez
Bármikor megtalálhatjuk a megfelelő fuvarozói szolgáltatót és megtarthatjuk az önálló cselekvőképességünket. Így hangzanak Gburek arra vonatkozó érvei, hogy a fuvarozást ismét a saját kezünkbe vegyük: „A jövőben az lesz a kihívás, hogy az ügyfelekhez szállítsuk azt, amit ő holnap – és lehetőleg holnap, nem holnapután – szeretne megkapni. Ebből következik, hogy nem kell szükségszerűen módszert létrehozni arra, hogy közvetlen, hosszútávú üzleti kapcsolatok jöjjenek létre.“
Gburek szerint a gyártó cégek jelenleg meglévő szerződéseinek 80%-a hosszútávú. Tévedés lenne azt gondolni, hogy egy keretszerződésnek köszönhetően árbiztonsághoz juthatunk. „Egy keretszerződést, ami egy hosszabb ideje él, kizárólag egy becsült közepes ár miatt fogunk választani. A szolgáltatónak egy árpuffert kell beépítenie, mert nem tudhatja, hogyan fog változni a piac. Ez azt jelenti, hogy a tényleges piaci ár mindig csak valós időben létezik és közvetlenül az azonnali üzletkötések piacán határozható meg", nyilatkozta Gburek.

Az ár önmagában nem lehet döntő tényező, amikor a jövőben a gyártó- és kereskedő cégek önmaguk számára szolgáltatót választanak. Ez arról szól, hogy a rugalmasságot nem akarják kiadni a kezükből, ahogy Lars Laskowski, a MC-Bauchemie csoport logisztikai menedzsere is kiemeli: „A rendkívüli minőség, stabil és reális teljesítmény, valamint a rugalmas, ügyfélközpontú megoldások mellett ez az egyszerű kulcs a sikeres ügyfélkapcsolatokhoz."

Az ellátási lánc optimalizálása a fuvarozás befolyásának köszönhetően  
Amíg a fogyasztó, illetve a fogyasztói magatartás csak részben szabályozható, addig az ellátási lánc célzottan optimalizálható, visszanyerve ezzel a nagyobb ellenőrzés lehetőségét. A digitális fuvarozói platformok ugyanezt a lehetőséget nyújtják, hogy fuvarokról árajánlatokat gyorsan, egyszerűen és biztonságosan, egy meghatározott felhasználói körben kérhessenek.

Mindazoknak, akik igyekeznek bejutni a digitális megbízások világába, a magas számú ajánlatok és az intuitív felület mellett azonban a pártatlanságra és a magas biztonsági színvonalra is ügyelniük kellene. Az utóbbiak abban segítenek, hogy a cég saját megfelelősségi irányelveit támogassák.

További információkat a TimoCom-ról itt talál: www.timocom.hu.

Preuzimanje izvješća za tisak
Fel