25.01.2018

TimoCom fuvarpiaci barométere: tovább fokozódik a raktérhiány

Európában továbbra is átlagon felüli a fuvarmennyiség

(1)

Európában egyre szűkösebb a szabad raktérkapacitás. Ezt jelzi a TimoCom fuvarpiaci barométere. 2017. IV. negyedévében 71 fuvarmegbízásra mindössze 29 raktérajánlat jutott Európa legnagyobb fuvarozási platformján.

 

A TimoCom fuvarpiaci barométere a teljes 2017. esztendőre átlagosan 70:30 arányú fuvar–raktér-viszonyt mutat Európában. 2017. szeptemberben 78 százalékkal minden idők legmagasabb fuvararányát jegyezte fel a rendszer. Mit jelent ez? Állandóan növekvő számú árut, amelyeket A-ból B-be kell szállítani, és hogy ehhez egyre kevesebb szabad teherautó áll rendelkezésre.

„Az európai szállítási piac beszerzési magatartása nagyon rövid idő alatt érezhetően megváltozott. Ahol korábban a megbízók válogatták ki fuvarozási partnerüket, ott ma a megbízottak valós időben választják ki a kapacitásukhoz illő fuvart. A keresés egyértelműen átkerült a másik oldalra.” monjda a 2017. évi egyenlőtlen mennyiségi viszonyokról Gunnar Gburek, a TimoCom szóvivője.

Az előző év azonos időszakában az európai szállítási piacon a fuvarok és rakterek arányában felismerhető keresési magatartás még jóval kiegyensúlyozottabbnak tűnt: 2016. IV. negyedévében a TimoCom fuvarpiaci barométere 53:47-es arányával csak kis mértékű fuvartöbbletet jelzett.

 

Mely okok húzódnak meg e fejlemények mögött?

A tartósan jó konjunktúra. A német gazdaság teljes gázzal megy. A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW Berlin) 2017. IV. negyedévére 109,4 pontos értékkel a bruttó nemzeti össztermék átlagon felüli növekedését mutatja ki. A következmény: jelentősen növekvő fuvarmennyiség.

 

Egyre kevesebb teherautósofőr. A Német Szállítmányozási és Logisztikai Szövetség (DSLV) adatai szerint Németországban jelenleg legalább 45 000 teherautósofőr hiányzik. És az utánpótlás egyre kevesebb, mert a szakma kevéssé vonzó. A honvédség, a Bundeswehr mint a legnagyobb gépjárművezető-képző kiesett, aminek az a még évek múltán is érezhető következménye, hogy szűkében vagyunk a rendelkezésre álló raktérnek.

 

Új heti pihenőidő. Tavaly év közepe óta a teherautó-sofőrök Németországban már nem tölthetik rendes heti pihenőidejüket a járműben, hanem megfelelő alvási lehetőséget biztosító, más helyre kell menniük.  Ez értékes időt vesz el, és csökkenti a meglévő fuvarozási kapacitás rendelkezésre állását.

 

Gburek azonban pozitív hatásokat is lát e fejleményekben: „Jó idők járnak a fuvarozókra. Újra nagyobb megbecsülést kap a szakma, és emelkedni fognak a bérek. A sofőrt újra annak fogják tartani, ami: nélkülözhetetlen partner egy olyan szállítási láncban, amely a jólétet és a gazdasági erőt biztosítja hazánkban.“

 

Független fuvarozó vállalkozók ma már kikereshetik megbízóikat és biztosíthatják maguknak a legjövedelmezőbb megbízásokat. Ebből új erőviszonyok alakulnak ki a piacon: Gburek meg van győződve arról, hogy a fuvarozó vállalkozó ki tud szabadulni függőségi viszonyaiból, és szolgáltatásait közvetlenül a piacon vagy fuvarbörzéken keresztül önállóan tudja kínálni. Ebből végső soron a teljes iparág profitálhat: „A szállítás újra vonzóbbá válik.“

Preuzimanje izvješća za tisak
Fel