Az erős szeptember dacára: csökkent a fuvarigény az előző évhez képest – de hozta a 2019-es szintet
TIMOCOM fuvarpiaci barométer – 2023 3. negyedéve
2023 harmadik negyedévében a fuvarajánlatok aránya összességében 21%-kal volt alacsonyabb, mint tavaly. A fuvar- és raktérajánlatok száma a koronavírus előtti, 2019-es szint szerint alakul. Szeptemberben a fuvarozás iránt megnövekedett kereslet az átlagos fuvardíj emelkedéséhez vezetett.
A fuvarpiaci barométer a koronavírus éveiben kivételesen alacsony és magas értékeket mutatott. Idén visszatért a 2019-es szintre. Az előző negyedévekhez képest tapasztalható enyhe fellendülés ellenére a fuvarpiac tovább gyengül.
Miután az idei év első két negyedévében a fuvarajánlatok Európa-szerte jelentősen elmaradtak a tavalyi szinttől (1. negyedév -51%; 2. negyedév -46,3%), a 3. negyedévben a különbség csökkent, de még mindig -21%-os volt. Ebben a negyedévben szeptemberben volt a legtöbb fuvarajánlat, de még így is 13%-kal kevesebb, mint 2022 szeptemberében. A Németországon belüli ajánlatok száma a 3. negyedévben még 32%-kal alacsonyabb volt, mint az előző év azonos negyedévében.
A fuvarkapacitás iránti kereslet a nyári szünet után a várakozásoknak megfelelően ismét megélénkült. Szeptemberben jelentősen megnőtt a raktér kereslet a TIMOCOM Marketplace-en: Itt Európa-szerte 46%-kal több fuvarajánlatot hoztak létre, mint augusztusban. Németországban 57%-kal több ajánlatot tettek közzé. A fuvar- és a raktérajánlatok aránya Európában júliusban 64:36 volt, augusztusban 57:43, és így szeptemberben még kevésbé volt kiegyensúlyozott 69:31-es aránnyal.
A gazdasági trendek csökkentik a keresletet a fuvarpiacon
A csökkenő infláció ellenére a gyengülő gazdasági konjunktúra továbbra is nyomást gyakorol a fuvarozás ágazatára. Ennek egyik oka például az építőipar kirívó gyengesége, ami negatívan hat a fuvarozók megrendelési helyzetére. De a visszafogott fogyasztás és a beruházások hiánya számos területen szintén indokolhatja azt, hogy miért nem sikerült elérni a tavalyi számokat – sem a magánszektorban, ahogyan azt a GfK fogyasztói klímaindexe mutatja, sem a kereskedelmi ágazatban. Ezt az ifo üzleti klímaindexe is megerősíti, amely az elmúlt három hónapban 87,4-ről 85,7-re csökkent, annak ellenére, hogy a válaszadók várakozásai szeptemberben valamelyest javultak.
A kiskereskedelmi ágazat küszködik emiatt. A Német Statisztikai Hivatal adatai szerint a legutóbbi csökkenés 2023 augusztusában reálértéken 1,2%-os volt az előző hónaphoz viszonyítva. Az előző évhez képest pedig 2,3%-os. A fogyasztói árindex szerint az élelmiszerek ára átlagon felül, 9,0%-kal emelkedett, és ez az energiaárakkal együtt magasan tartotta az inflációs rátát.
„A gazdasági fejlődés miatt az európai rakterek iránti összkereslet 2022-höz képest alacsony volt, annak ellenére, hogy a múlt hónapban enyhén nőtt a fuvarajánlatok száma.” – nyilatkozta Gunnar Gburek, TIMOCOM Head of Business Affairs. „A németországi fuvarpiac óvatosan viselkedik, és tükrözi az általános gazdasági fejleményeket. Ennek fő oka a gyenge külföldi kereslet és a belföldi gazdasági helyzet.” Gburek hozzátette, hogy idén nem várható a fuvar kereslet jelentős növekedése. „Ha a fuvarpiac továbbra is a 2019-es szint szerint alakul, akkor 2023 negyedik negyedévében a rakterek iránti kereslet ismét csökkenni fog. Ez reálisnak tűnik az európai és különösen a németországi gazdasági helyzetet tekintve.”
Az átlagos fuvardíj elérte az év eddigi legmagasabb értékét
Az árufuvarozási ajánlatok növekedését követően az átlagos kilométerenkénti fuvardíj szeptemberben 6,5%-kal emelkedett az előző hónaphoz képest. Ráadásul ez az érték összességében 21,3%-kal haladja meg az idei februári mélypontot. Az év folyamán bekövetkezett növekedés ellenére az árak még mindig jóval a 2022-es csúcsok alatt vannak, amikor a kereslet jelentősen magasabb volt.
Több fuvarajánlat Svédországból és Svédországba
A fuvarajánlatok említésre méltó változásai többek között a Németország és Svédország közötti relációban voltak megfigyelhetők. Különösen a Németországból Svédországba irányuló ajánlatok száma nőtt 70%-kal az előző év azonos negyedévéhez képest. Svédországból Németországba még mindig 38%-kal több fuvarajánlat érkezett. A járművek mellett a svéd exportcikkekhez tartoznak a fatermékek és a gyógyszeripari termékek, valamint a vas és az acél is. Ami az áruk behozatalát illeti, Németország Svédország első számú kereskedelmi partnere. Export tekintetében Németország Norvégia után a második helyen áll a Német-Svéd Kereskedelmi Kamara jelentése szerint. Mind az import, mind az export is meghaladta a koronavírus előtti kereskedelmi számokat. Németországból főként gépeket és gyógyszereket importálnak.
Alacsonyabb kereslet a Svájcba irányuló fuvarozás iránt
A Svájcba vezető számos útvonalon a rakterek iránti kereslet a 3. negyedévben mérséklődött, annak ellenére, hogy a Gotthard-alagúton keresztüli vasúti forgalom akadályoztatva volt, ami a közúti áruforgalom növekedéséhez vezetett. Például az Ausztriából Svájcba tartó útvonalon 55%-kal kevesebb fuvarajánlatot regisztráltak, a Franciaországból Svájcba tartó útvonalon pedig 51%-kal kevesebb fuvar volt, mint az előző negyedévben. Németországból Svájcba 42%-kal kevesebb, Olaszországból pedig 29%-kal kevesebb ajánlat érkezett, mint az előző évben. A vasúti összeköttetés várhatóan még több hónapig tartó lezárása miatt a negyedik negyedévben a Svájc körüli közúti áruforgalom növekedésére lehet számítani.
A Belgiumból és Hollandiából Németországba irányuló fuvarajánlatok szintén csökkentek (BE-DE -52%; NL-DE -25%). Ennek egyik oka a tengeri kikötőkbe irányuló, illetve onnan kiinduló szárazföldi fuvarok visszaesése. A ZARA-kikötőkben, Antwerpen, a konténerszállítás az év eleje óta tovább csökkent.
A TIMOCOM fuvarpiaci barométerről
A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a Marketplace-be integrált fuvarbörzében megjelenő kereslet és kínálat alakulását. Naponta több, mint 154.000 felhasználó mintegy 1 millió nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál.
Legyen bennfentes az ágazatban, csatlakozzon Ön is a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!