TIMOCOM fuvarpiaci barométer: Kétsebességes Európa
Európa-szerte összességében 12 százalékkal nőtt a fuvarajánlatok száma az előző évhez képest. A fuvarozás iránti kereslet változó ütemben, erőteljesen csökkent.
Ábra: 2022 és 2021 európai fuvarpiaci ajánlatok arányának éves összehasonlítása © TIMOCOM
Erkrath, 2023. 01. 11. – A TIMOCOM fuvarpiaci barométere 2022 negyedik negyedévében a fuvarajánlatok erőteljes csökkenését, ezzel pedig a rakterek iránti kereslet csökkenő tendenciáját regisztrálta. A TIMOCOM fuvarbörzéjén közzétett ajánlatok Európa-szerte 36 százalékkal csökkentek a harmadik negyedévhez képest. A negyedik negyedév ezzel fordulópontot jelent az európai fuvarpiacon, miután az első félévet erőteljes többlet jellemezte. Németországban is hasonló fejlemények figyelhetők meg, sőt, itt 39 százalékkal csökkent a fuvarajánlatok száma az előző negyedévhez viszonyítva. Míg Németországban már júniusban stagnált a fuvarajánlatok száma, az európai átlagban ez a trend csak szeptemberben jelent meg.
Idejében bebiztosított rakterek
A legerősebb csökkenés decemberben volt tapasztalható. Németországban az előző évhez képest 55 százalékkal csökkent az ajánlatok száma. Európa-szerte 48 százalékkal csökkent a fuvarajánlatok száma 2021 decemberéhez viszonyítva. Összességében, azonban 2022-ben 12 százalékkal több ajánlatot tettek közzé a TIMOCOM Marketplace-en, mint 2021-ben. Németországon belül 2022-ben csak 2,5 százalékkal bonyolítottak le több fuvart, mint az előző évben.
A fuvarajánlatok száma különböző ütemben csökkent
A fuvarajánlatok tekintetében nem ritkák a szezonális csúcsok, majd az azt követő visszaesések. De mi az oka az év végi eltérő változási arányoknak?
„A közúti áruszállítás idei alakulását a járművezető- és a kapacitáshiány, valamint az ellátási szűk keresztmetszetek jellemzik. Ehhez társult az emelkedő infláció és a recesszió veszélye. Ez számos ügyfelet késztetett szemléletváltásra.” – tudtuk meg Gunnar Gburektől, a TIMOCOM Head of Business Affairs logisztikai szakértőjétől.
Sok vállalat már előre gondoskodott a fuvarkapacitásokról, és idejében bebiztosította azokat a szezonális időszakra. Ez csökkentette a Marketplace-ünkön a karácsony előtti áruszállítási volument, amely így a tavalyi szint alá esett. Ráadásul tavaly az ünnepek hétvégére estek, amely a két ünnep között alacsonyabb keresletet, valamint a karácsonyt megelőző héten több szabad kapacitást eredményezett. Novemberben már megrendelték a tervezett szállítások nagy részét, „Ennek megfelelően nem kellett rövid idő alatt fuvarozókat keresni.” – értelmezte a fejleményeket Gunnar Gburek.
„Ezenkívül egyre elterjedtebb, hogy hosszú távú szerződéseket kötnek a szolgáltatókkal.” – tájékoztatott a vállalat szóvivője. „2023 első negyedévében, egyelőre Európa-szerte tovább csökken a kereslet, amely a fuvarozási árak mérséklődéséhez vezet. Hosszú távon a közúti áruszállítás árai az útdíjak, a dieselfloater és a megnövekedett munkaerőköltségek miatt a 2021-es szintnél magasabb szinten fognak stabilizálódni.”
Kevesebb fuvar Franciaország és Németország között
A negyedik negyedévben a legnagyobb visszaesés a Belgiumból (BE) Németországba (DE), valamint a Franciaországból (FR) Németországba irányuló és az ellenkező irányú szállítások esetében volt megfigyelhető. Különösen az utóbbi két ország egymásnak az egyik legjelentősebb kereskedelmi partnere Európában. A Németország és Franciaország közötti külkereskedelem az energiaválság és az infláció ellenére októberig stabil maradt. Azonban a Német Statisztikai Hivatal szerint novemberben jelentősen csökkent a nemzetközi kereslet. A tagállamok 10,3 százalékkal, az unión kívüli országok pedig 6,8 százalékkal kevesebb árut rendeltek Németországból. A belföldi kereslet 1,1 százalékkal csökkent.
Ezzel szemben a negyedik negyedévben nőtt a Spanyolországból (ES) Franciaországba irányuló fuvarok száma az előző évhez képest. Ennek megfelelően októberben 15 százalékkal, novemberben pedig 22 százalékkal több fuvarajánlatot tettek közzé a TIMOCOM Marketplace-en. 2022 decemberében az áruszállítási volumen ezen a viszonylaton elérte a 2021-es szintet.
Táblázat: A fuvarajánlatok legnagyobb változásai a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához képest. © TIMOCOM
Lengyelországban nem változott a fuvarajánlatok száma
A kelet-európai ország áruszállítási volumene némileg ellentmond az Európa-szerte jellemző negatív trendnek. A negyedik negyedévben Lengyelországban összesen 6 százalékkal több fuvarajánlatot tettek közzé, mint egy évvel korábban. A negyedik negyedévben a teljes áruszállítási volumen csak mérsékelten, 7 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest – amely a többi európai országhoz viszonyítva egy magasabb szint.
A Kelet-Európai külkereskedelem növekedett. Ennek megfelelően a Lengyelországból Romániába irányuló áruszállítási volumen jelentősen emelkedett a negyedik negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Októberben 89 százalékkal több fuvarajánlatot tettek közzé a TIMOCOM Marketplace-en. Ez a szám novemberben 7 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban, mielőtt decemberben itt is jelentős, 42 százalékos csökkenést regisztráltak.
Csak kismértékben nőtt a raktérkínálat az előző év viszonylatában
Az előző év azonos negyedévéhez viszonyítva 8 százalékkal több rakteret kínáltak, mint 2021 negyedik negyedévében. A TIMOCOM fuvarbörzéjén közzétett rakterek 2022 folyamán csak kis mértékben ingadoztak a szezonális változások miatt, a fuvarajánlatok arányával összevetve. „A fuvarajánlatok csökkenése ellenére a raktérkínálat alig változott az előző évhez képest” – elemezte a fejleményeket Gunnar Gburek. Az első negyedévben elért 16 százalékos növekedéshez hasonlítva, a második negyedévben 8 százalékkal csökkent a rendszerben közzétett raktérajánlatok száma. A harmadik negyedévben 2 százalékkal több jármű állt rendelkezésre, a negyedik negyedévben pedig a rendelkezésre álló rakterek százalékos aránya átlagban nem változott az előző negyedévhez képest. Csak decemberben csökkent a fuvarbörzében elérhető tehergépjárművek száma.
Ábra: A fuvarajánlatok aránya a raktérajánlatokhoz viszonyítva, éves összevetésben. © TIMOCOM
A fuvarajánlatok és a raktérajánlatok arányát ismét a szezonalitás határozta meg
A fuvarok aránya a raktérajánlatokkal összevetve 2022-ben jelentősen meghaladta a kivételes 2020-as évet, és az év végi recesszió miatt most először csökkent az akkori év végi érték alá. Az új év első napjai igazolták a 2022. decemberi trendet. „Érdekes lesz látni, hogy mi fog történni a következő főszezonban. Húsvét előtt általában ismét nő a fuvarajánlatok száma. Vélhetően a fuvar- és raktérajánlatok aránya sokkal szezonálisabb lesz, mint a koronavírus előtt.” – jósolja Gunnar Gburek.
Az ifo Intézet szerint a német exportvárakozások a novemberi 0,9 pontról decemberben 1,6 pontra nőttek. A számok további alakulása a világgazdasági helyzettől függ. A Deutscher Industrie- und Handelkammertag szakértői azonban 2023-ban az export további csökkenésére számítanak, amint arról a Handelsblatt decemberben beszámolt. Nem Németország az egyetlen olyan ország, amely 2022 vége óta kevesebbet vásárol külföldről. Emiatt a belföldi áruszállítás volumene 2023-ban viszonylag nagyobb mértékben növekedhet, amely még láthatóbbá teszi majd a sofőrhiányt az országban.
A digitális eszközök és az online Markerplace-ek nagymértékben segíthetik a logisztikát a hatékonyabb és hosszabb távú tervezésben, valamint a piaci változások rugalmasabb lereagálásban.
A TIMOCOM Marketplace-el kapcsolatban a www.timocom.hu oldalon talál további információkat.