Hírek 04.04.2023
3

Elektromos járművé alakítja a dízel meghajtású teherautókat egy magyar cég

Change to electric now gomb megnyomása


A debreceni Electromega szerint ez nem a jövő, hanem már a jelen technológiája, így amelyik cég a váltás mellett dönt, versenyelőnyre tesz szert.

Több, mint tizenöt éves tapasztalatot szerzett a debreceni Electromega Kft. az elektromos hajtásrendszerek kialakításában. Környezetbarát, gazdaságos megoldásaik kisebb és nagyobb teherautóknál egyaránt beváltak, és egészen meglepő előnye is van a korszerű hajtásrendszernek.

Hogyan született a speciális elektromos meghajtás?

A második generációs debreceni családi vállalkozás, az Electromega szabadalmi tulajdona az a speciális elektromos hajtáslánc, amelyet új és használt alvázakba egyaránt be tudnak építeni.

Az alapötletet a kukásautókból merítették: a városokban cirkáló dízelmotoros járműveknek egészen magas a fogyasztása, amit tovább növel a hulladékbegyűjtéshez szükséges plusz energia. Ezzel szemben mindez elektromos meghajtással jóval takarékosabban kivitelezhető, miközben még a fékezésénél keletkező mozgási energiát is képesek elektromos árammá alakítani, és visszatölteni az akkumulátorba.

Milyen előnyökkel rendelkezik az elektromos meghajtás?

Van olyan elektromos teherautója az Electromega Kft.-nek, ami az átalakítás óta évszaktól függetlenül 70 ezernél is több kilométert tett meg a napi használat során. Bántó Ruben operatív igazgató kérdésünkre elmondta, hogy már most komoly verseny alakult ki a hagyományos és az elektromos meghajtás között.

Egyelőre bizonyos területeken még prioritást élvez a dízel, ilyen például a szállítmányozás, ám rövid távon, olyan városon belüli használatra, mint a hulladékszállítás, több hasznuk van az elektromos gépjárműveknek. Az elsősorban 120-160 kilométeres hatótávra ajánlott elektromos járművek 40-80 liter gázolaj fogyasztását válthatják ki.

Bántó Ruben szerint a technológia további előnyei közé sorolható a károsanyag-mentesség, ezen felül a folyamatosan zakatoló dízelmotorral szemben ezek a meghajtások zajmentesek, végeredményben pedig ezek az előnyök hatással vannak a sofőrökre is. A jóval csendesebb működésnek köszönhetően ugyanis lényegesen kevésbé fáradnak el műszak végére a gépjárművezetők. De akad olyan sofőr is, aki egészségügyi szempontból is pozitívnak ítélte meg az elektromos hajtáslánccal szerelt hulladékszállítót, mivel nem kell állandóan kuplungot használnia.

Arról nem is beszélve, hogy a hagyományos és az elektromos technológia meghibásodásának esélyét össze sem lehet hasonlítani. Míg egy dízelmotor több, mint ötezer alkatrészből áll, addig a villanymotor mindössze huszonötből. Ez egyben azt is jelenti, hogy jóval kisebb a megoldás ökológiai lábnyoma.

A fejlődés folyamatos

Az Electromega Kft. elektromos hajtásláncai ráadásul nem csak a környezetvédelmi és gazdasági szempontok alapján tűnnek működőképesnek, hanem megbízhatóságuk is kiemelkedő. 2020 októberében a győri Audi telephelyén átadták az ország első logisztikai feladatokat ellátó 40 tonnás elektromos kamionját. Ezt követően, fél évvel később Debrecenben helyeztek üzembe négy hulladékszállító járművet. Jelenleg 15 ezer üzemóránál és több, mint 300 ezer megtett kilométernél járnak elektromos megoldásaik, és nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi projektekben is bizonyítottak már.

Bántó Ruben úgy véli, hogy eredményeikkel sikeresen legyőzték a piaci szereplők kezdeti fenntartásait. Az operatív igazgató szerint minden abba az irányba mutat, hogy ez nemcsak a jövő, hanem már a jelen technológiája is, így minél később döntenek a cégek a váltás mellett, annál nagyobb eséllyel maradnak le a felgyorsuló versenyben.


Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel