Hírek 10.04.2024
3

Magyar árut magyar fuvarozók szállítsanak, így növekedhet a gazdaság

Magyar árut magyar fuvarozók szállítsanak, így növekedhet a gazdaság

Magyarország és az EU táblák

Cél, hogy a logisztikai ágazat a bruttó hazai hozzáadott érték 10 százalékát tegye ki 2030-ra, ehhez pedig több árut kell szállítani.

A fuvarozó vállalkozások versenyképességének javítása érdekében kötött megállapodást a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a fuvarozói ágazat két jelentős képviselőjével. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete 7300 magyar közúti személyszállítót és árufuvarozót fog össze, akik 57 ezer haszongépjárművet üzemeltetnek.

A megállapodással a hazai logisztikai és közúti fuvarozói ágazatot szeretnék erősíteni. A nyilatkozatot Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, Füle László a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke, valamint Barna Zsolt a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke írta alá.

A hazai logisztikai és fuvarozói ágazat helyzete

Magyarországon mintegy 2.500 vállalat tevékenykedik logisztikai és fuvarozói területen, akik több mint 280 ezer embert foglalkoztatnak. A logisztikai szektor a gazdasági növekedés és a gazdasági vérkeringés alapja, a beruházás és export alapú magyar gazdasági modell mozgatórugója. Magyarország a nyugati és keleti tőke és technológia találkozási pontjaként most is jelentős nemzetközi áruforgalmat bonyolít le.

Nagy Márton elmondta, hogy a célok közt a gazdaság helyreállítása és a növekedés ösztönzése is szerepel. Szerinte a gazdasági fellendülésnek köszönhetően az export mértéke a GDP 100 százalékára emelkedhet az évtized végére, amihez hozzájárul, hogy Európában a hatodik, globálisan pedig a 11. legkomplexebb exportszerkezettel rendelkezik Magyarország.

A miniszter azt is kiemelte, hogy a kormány célja a logisztikai ágazat teljesítményének jelentős megemelése. Az ágazat a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát teszi ki, ezt az értéket emelnék 10 százalékra 20230-ig. Ez azt jelenti, hogy több árut kell majd szállítania a logisztikai ágazatnak.

További cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák.

Egyeztetés a szektorral a versenyképesség érdekében

Természetesen a célok teljesítéséhez és a növekedéshez minőségi infrastruktúra van szükség. Ez új autópályák építésével vasútfejlesztéssel, a légi szállítmányozás megerősítésével, a logisztikai parkok fejlesztésével érhető el.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium folyamatosan egyeztet a fuvarozói ágazat képviselőivel, többek közt arról, hogy milyen intézkedésekkel valósíthatók meg a célok. Így a szakmai szervezetekkel közösen kidolgoztak egy versenyképességi csomagot a logisztikai szektor megerősítésére. Ezen kívül a minisztérium javaslatára a kormány döntött az adómentesen adható napidíjak mértékének növeléséről is.

A már említett együttműködési megállapodás rögzíti, hogy a kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, valamint arról, hogy bevezessék a minimális szolgáltatási díjat. Ez három altípussal jöhet létre, az alábbiak szerint:
- minimális szolgáltatási alapdíj, amely a megtett úttal járó útdíj háromszorosa;
- rakodási és raklap válogatási díj, amelynek minimum összege bruttó 10795 forint, vagyis nettó 8500 Ft;
- állásidőre járó állásdíj, amely legalább bruttó 8636 forint, vagyis nettó 6800 Ft.

A megállapodás rögzíti az áru továbbításában résztvevő alvállalkozók számának maximalizálását: a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítéshez egy további alvállalkozót vehet igénybe.

Mit vállal a fuvarozói szektor?

A kormány szerint ezek az intézkedések jelentősen növelik az ágazat versenyképességét.

Nagy Márton hozzátette, hogy a fuvarozók is komoly vállalásokat tettek, például azt, hogy gépjárműveikbe lehetőleg itthon tankolnak. A két szervezet tagjai esetében körülbelül 190 millió liter üzemanyag az itthon tankolt mennyiség. Arra törekednek, hogy további 50 millió literrel emelkedjen 2024-ben ez a mennyiség.

Ösztönzik, hogy a fuvarozók csökkentsék a járműflottáik átlagéletkorát a klímapolitikai célok eléréséhez. Emellett felhívják tagjaik figyelmét a technológiai fejlesztések pozitív hatásaira, például arra, hogy a járműpark korszerűsítésével csökkennek a működési költségek.

A felek megállapodtak abban is, hogy további erőfeszítéseket tesznek a hazai fuvarozók térnyerése érdekében, és folytatják a hazai jogszabályok, fuvarozókat érintő intézkedések vizsgálatát. Ezzel az a cél, hogy a fuvarozók európai viszonylatban is versenyképes környezetben végezhessék a munkájukat.

Folyamatosan egyeztet majd egymással a szektor és a minisztérium azért, hogy a magyar árukat magyar fuvarozók szállíthassák.

 

Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

 

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel