Nem kötelezhetők a sofőrök az áru lepakolására
Örök vita: a rakodás vajon a fuvarozó vagy a címzett feladata? Pedig a jogszabály ennél egyértelműbb nem is lehetne. De akad olyan európai ország, ami még a magyar szabályozásnál is szigorúbb, és egyenesen megtiltja a sofőrök számára a műveletet.
Az áru lerakodására vonatkozó magyar jogszabály
Régi és látszólag rendezetlen probléma az áru kipakolásának feladata hazánkban. Pedig a mai napig hatályos közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 120/2016. kormányrendelet 6. pontja egyértelműen fogalmaz: „Az áruk kirakására a címzett köteles, a szerződő felek ettől eltérően megállapodhatnak. A megállapodásnak tartalmaznia kell a rakodásban való részvétel arányát, ellenértékét, személyi, tárgyi, műszaki és további lényeges feltételeit”.
Az esetek nagy részében azonban a sofőrökkel csak az áru szállítására kötnek szerződést, a megrendelő az érkezéskor ennek ellenére utasításba adja, hogy kezdje meg a lerakodást. Ha ez nem történik meg, akkor egyszerűen csak addig várakoztatják a gépjárművezetőt, amíg meg nem unja az egy helyben rostokolást, és neki nem áll magától a kipakolásnak. Jobb esetben idővel előkerül egy raktáros, akinek ez lenne a feladata és átveszi a munkát, rosszabb esetben a sofőr befejezi a rakodást azért, hogy tudja tartani a szoros menetrendet.
Miért gond, ha a sofőr pakolja le az árut?
Ez a látszólag banális, de időrabló feladat valójában sokkal komolyabb kérdés, mint elsőre tűnik, és nem pusztán a kényelem miatt.
Bizonyos termékcsoportok esetén az sem mindegy, hogy ki léphet a raktérbe, ahogy a rakodás során használt eszközöket is csak megfelelő képzettséggel lehet kezelni. Ráadásul utóbbiak esetében a sofőr még csak felelősséggel sem tartozik, hiszen hivatalosan nem a címzettel áll szerződésben.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy minden lerakodóhelynek saját munkavédelmi előírásai vannak, amit a gépjárművezetőnek nem kötelessége ismerni, így ha véletlenül kárt okoz, ennek megfelelően számon sem kérhető.
A magyar szabályozás azonban ezeket az eseteket egyértelműen körülhatárolja azzal a kitétellel, hogy a szerződő feleknek a rakodás mikéntjéről külön megállapodást kell kötni. Ennek meglétéről és feltételeiről pedig érdemes minden esetben tájékoztatni a sofőrt, aki így pontosan tisztában lesz azzal, hogy kinek a feladata a rakodás.
Spanyolországban már meg is tiltották, hogy a sofőr rakodjon le
Éppen tavaly ősztől szabályozták a kérdést Spanyolországban. A 2022 márciusában elfogadott, majd szeptember 2-án életbe léptetett rendelet értelmében a 7,5 tonna feletti járművek vezetői nem végezhetnek be- és kirakodási tevékenységet az országban.
Ez alól kivételt jelentenek olyan helyzetek, mint az állatszállítás, a költöztetés, a nagyon kis méretű csomagok kézbesítése, az üres tartályok vagy a billenőplatós teherautó kezelése. Általánosságban azonban az országban dolgozó sofőrök végre búcsút mondhatnak annak, hogy árukat kelljen be- vagy kirakodniuk.
Spanyolország legjelentősebb fuvarozói szövetsége, a Fenadmiser felhívta a figyelmet arra, hogy akár 4600 eurós büntetést is kockáztatnak azok a vállalatok, melyek figyelmen kívül hagyják a szabályozást, és a tilalom ellenére a sofőröktől várják el a rakodást.
A spanyol kezdeményezés egyébként egyáltalán nem számít úttörőnek: a fuvarozók és a gépjárművezetők azóta követelték egyre hangosabban a tilalmat, amióta Portugália bevezette ezt az intézkedést.
Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!