Hírek 27.06.2023
3

4 dolog, amivel a mesterséges intelligencia átalakíthatja az áruszállítást

Önjáró csomagszállító robotok


A várakozások szerint a főképp MI által vezérelt közlekedés még gyorsabb, még hatékonyabb, megbízhatóbb és biztonságosabb lehet.

Önvezető járművek és intelligens forgalomirányítás? Ez nem valami sci-fi, hanem a szemünk előtt kibontakozó jövő. Az elmúlt fél évben minden a mesterséges intelligenciától volt hangos, a fuvarozásban is komoly változásokat fog előidézni a technológia térnyerése.

2022. november 30., szerda. Egy teljesen átlagos, álmos szerda volt, az ilyenkor megszokott szürke idővel. Aznap négy meccset is játszottak a katari focivébén, 79 évesen elhunyt a Fleetwood Mac énekesnője, és egy szinte senkit sem érdeklő hírként számoltak be arról, hogy az OpenAI nevű kaliforniai cég piacra dobta a ChatGPT nevű szoftvert. Azóta már tudjuk, hogy valójában ez volt a nap legfontosabb híre, ami szinte biztosan óriási hatást gyakorol hosszabb távon is az életünkre.

Mikor kezdődött a mesterséges intelligencia fejlesztése?

A mesterséges intelligencia (MI) története azonban egyáltalán nem a világot jóformán letaroló chatbottal indult, hanem évtizedekkel korábban. 

A első MI-alapú szoftvert 1951-ben írta Christopher Strachey, akinek dámajáték-programja képes volt egy teljes partit végigjátszani. Azóta a mesterséges intelligencia szép lassan szivárgott be a mindennapjainkba, csak nem vettünk róla tudomást. Jó példa erre többek között az Apple Sirije, a Netflix tanulékony algoritmusa, az okostelefonok arcfelismerő szoftvere vagy a robotporszívó.

A közlekedés és ezzel együtt a szállítmányozás az egyik olyan terület, melyre a szakértők szerint belátható időn belül drasztikus hatással lesz a mesterséges intelligencia. Az önvezető autók, az MI-vel működő utazástervezők, az intelligens költségtervező és fuvarszervező megoldások, valamint az intelligens forgalomirányítás már mindenkinek ismerősen csengenek. A technológia azonban elképesztő sebességgel fejlődik, és rövidesen valóság lesz az, ami néhány éve még futurisztikusnak tűnhetett: a várakozások szerint a főképp MI által vezérelt közlekedés gyorsabb, még hatékonyabb, megbízhatóbb és biztonságosabb lesz. 

Autonóm járművek

Autonóm járműveket, más néven önvezető autókat a világ számos gyártója, köztük a Waymo, a Tesla és a BMW is fejleszt. Az érzékelők, kamerák és a mesterséges intelligencia kombinációját használó technológia képes lesz arra, hogy sofőr nélkül jusson el a célállomásra.

Becslések szerint 2030-ig bezárólag világszerte 800 ezer darabot gyárthatnak le autonóm járművekből. A KPMG üzleti tanácsadó várakozásai szerint az önvezető technológia elterjedése 90 százalékkal csökkentheti a balesetek számát.

Mesterséges intelligencia a forgalomirányításban

Sokkal közelebb vagyunk a dugómentes világhoz, mint gondolnánk. A mesterséges intelligencia vezérelte forgalomirányítás ugyanis képes lesz például az utakra telepített érzékelőkből és kamerákból kinyert adatok valós idejű elemzésére, így  még a mostani útvonaltervezőknél is jóval kedvezőbb útvonalakat javasolhat a sofőröknek.

Végeredményben pedig szinte teljesen megszűnhetnek idővel a forgalmi dugók.

A késések előrejelzése az MI-vel

Manapság a légiközlekedés egyik legköltségesebb problémáját a járatkésések jelentik. A Kaliforniai Egyetem becslése szerint csak az Egyesült Államokban 39 milliárd dollárra rúgnak az ebből eredő kiadások. Ennek nagy része az utasokon csapódik le, ám a mesterséges intelligencia segítségével ez is jócskán mérsékelhető lesz a jövőben, ami egyúttal javíthatja az ügyfél-elégedettséget is.

A technológiának köszönhetően csökkenhet a várakozási idő, egyúttal javulhat az utazási élmény is. A mesterséges intelligencia ráadásul képes lehet az időjáráshoz hasonló változók figyelembe vételére egyaránt, amivel az előre nem tervezett leállások számát ugyancsak vissza lehet szorítani.

Flottaintegráció

A mesterséges intelligencia alapú rendszerek képesek lehetnek akár egy teljes flotta irányítására is. A technológia valós idejű információkat biztosíthat a flotta minden tagjának egyszerre, amivel egy diszpécser nehezen tudja felvenni a versenyt.

Az MI-alapú rendszerek ezen felül egyszerűsíthetik az adatkezelést, egyben segítséget nyújthatnak a flottakezelőknek a problémás területek azonosításában, még mielőtt valamilyen hiba történne.


Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!


Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel