Hírek 30.05.2023
3

Egyre több lehet a női kamionsofőr Magyarországon is?

Egy nő ül a kamion vezetőülésben.


Többek között a világméretű sofőrhiány, a technika robbanásszerű fejlődése, a lassan minden igényt kielégítő és egyre biztonságosabb kamionparkolók is segítik, hogy egyre több nő vállaljon munkát a szállítmányozásban. És nem csak az irodákban.

Miközben még ma is tipikusan férfias szakmaként tartják számon a kamionsofőrködést, addig éppen ennek az ellenkezőjét bizonyító folyamatok zajlanak világszerte.

Mekkora a nők aránya a kamionsofőrök között?

Csak az Egyesült Államokban 2 százalékkal emelkedett a női teherautó-sofőrök aránya 2019 óta, ami azt jelenti, hogy ma már nagyjából minden tizedik sofőr nő a tengerentúlon.

Európa ehhez képest alaposan lemaradt: a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) adatai szerint 2021-ben 3 százalék alatt volt a nők aránya a szakmában. Ez azonban a következő időszakban várhatóan alaposan fel fog pörögni, mivel a kontinensen tapasztalható sofőrhiány az eddigi toborzási stratégia átalakítása felé tolja a fuvarozásban érdekelt vállalatokat.

A női kamionsofőrök már a médiában is szerepelnek

Mi sem jelzi jobban a női kamionsofőrök térnyerését, mint hogy már saját érdekvédelmi szervezetük is van (Women In Trucking Association – WIT). A 2007-ben az Egyesült Államokban létrehozott egyesülethez az első tíz évben négyezren csatlakoztak, mára pedig tíz országban összesen nyolcezer tagot számlálnak. A WIT ráadásul valóban hasznos workshopokkal készíti fel az iparághoz csatlakozó nőket: a mentorálás mellett olyan nélkülözhetetlen programjaik is vannak, mint például az önvédelmi képzések.

Tagjaik közül került ki a közösségi médiában az egyik legfelkapottabbnak számító női sofőr. Az öt éve kamionozó Clarissa Rankint TikTokon már több mint 1,8 millióan követik, eddigi videóinak kedvelése pedig meghaladta a 40 milliót. Akadnak azonban még nála is ismertebb női sofőrök: a japán Rino Sasaki és a svéd Angelica Larsson például többször is szerepelt a legnagyobb bulvárlapok oldalain.

Megoldás lehet a sofőrhiányra a női gépjárművezetők alkalmazása?

Az egyre súlyosabb európai sofőrhiány Magyarországot sem kerüli el, így hazánkban is egyre gyakrabban lehet hölgyeket látni a kamionok kormányai mögött. A dán Baton Transport magyar leányvállalatának toborzási stratégiája éppen ezért egyáltalán nem meglepő: a szállítmányozással foglalkozó cég Indiában keres női teherautó-sofőröket magyarországi munkavégzésre, nettó 600-700 ezer forintos bérezéssel. A kezdeti 25 indiai női sofőr számát pedig idővel 800 főre szeretnék feltornázni.

A technika fejlődése, a digitalizáció térnyerése ugyancsak kedvez az iparági folyamatoknak. A jövőben a fuvarozásban feltehetően még inkább háttérbe szorul majd, hogy a sofőr nő vagy férfi.

A bármely testalkatú sofőr számára kényelmesen kialakított vezetőfülke, a rugalmasabb munkaidőbeosztás, az online fuvarszervezési megoldások és digitális berendezések, valamint az egyre biztonságosabban és jobban felszerelt kamionparkolók is mind-mind kedveznek a női munkavállalóknak. Akik egyébként nem az elmúlt években jelentek meg a kamionok vezetőfülkéiben.

A mindmáig leghíresebb női teherautó-sofőrnek az amerikai Luella Bates-t tartják, aki több mint száz évvel ezelőtt került az iparágba. Az 1897-ben született Bates volt az első hivatásos női teherautó-sofőr. Egyike volt a Four Wheel Drive Auto Co. hat női alkalmazottjának, a vállalat gépjárműveit pedig 1918-tól négy éven át vezette.


Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma és próbálja ki az új funkciókat!

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel