Hogyan segíti a szállítási pontosságot az ISO 9001 bevezetése?
Színvonalasabb, hatékonyabb, egyúttal fenntarthatóbb szolgáltatást nyújthatunk a minőségbiztosítási szabvány nyolc alapelvének segítségével.
A globális gazdaság egyik alapvető eleme a szállítmányozás. A gyorsaság mellett arra is törekedni kell, hogy minőségi legyen a szolgáltatás. Ebben jelenthetnek előrelépést a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) szabványai, melyek segítenek a környezeti hatások minimalizálásban, a szolgáltatás minőségének javításában és az üzleti hatékonyság optimalizálásában. Ezen felül az ISO-tanúsítványok segítenek a megfelelő versenyelőny elérésében, a már meglévő ügyfelek megtartásában és új ügyfelek szerzésében is.
A szállítmányozásban érdekelt vállalatok számára az egyik legmegfelelőbb szabvány az ISO 9001. Ez egyben a világszerte legelismertebb Minőségirányítási Rendszer is (MIR). A szabvány nyolc minőségirányítási alapelvből áll.
A szabvány 8 alapelve
Ügyfélközpontúság: az ügyfelek elégedettségét folyamatosan mérni kell, eközben a szervezeti célok kapcsolódjanak a vevői igényekhez és elvárásokhoz.
Vezetés: olyan belső környezet kialakítása, melyben az alkalmazottak teljes mértékben részt vehetnek a szervezet egységes céljainak elérésében.
Munkatársak bevonása: a hozzáértő alkalmazottak megtartása, tudásösztönzés, rendszeres továbbképzések és az eredmények elismerése.
Folyamatszemléletű megközelítés: hatékonyabban érhetők el a kitűzött célok, ha a tevékenységeket és a hozzájuk kapcsolódó erőforrásokat folyamatként kezelik.
Rendszerszemlélet az irányításban: A szervezetek akkor lehetnek igazán sikeresek, ha a folyamatokat egyetlen koherens minőségirányítási rendszerként kezelik.
Folyamatos fejlesztés: a szervezetek fenntartják teljesítményük jelenlegi szintjét, reagálnak a változó feltételekre, miközben új lehetőségeket azonosítanak, hoznak létre és aknáznak ki.
Tényeken alapuló döntéshozatal: az eredményes döntések pontos és megbízható adatok és információk ellenőrzött módszerekkel történő elemzésén alapszanak.
Kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolatok: egy szervezet és beszállítói kölcsönösen függenek egymástól, mely egyben elősegíti mindkét fél számára az értékteremtő magatartást is.
A szabvány előnyei
Az ISO 9001 tanúsítvány megszerzésével és az alapelvek betartásával a szállítmányozásban érdekelt vállalkozások azt mutatják, hogy ügyfélorientáltak, ráadásul elkötelezettek a minőségi és kiegyensúlyozott színvonalú szolgáltatások mellett. A szabvány bevezetésével a cégek egyúttal bizonyítják, hogy fontosak számukra az iparág gyakorlatai. Az ISO 9001 alkalmazását követően a tapasztalatok alapján növekszik a termelékenység és az ellátási lánc hatékonysága is a vállalatoknál.
Összességében elmondható, hogy azok a vállalatok, amelyek az ISO-szabvány bevezetése mellett döntenek, elkötelezik magukat a minőségi szolgáltatások, a környezeti hatások csökkentése és a tudatos jövőtervezés mellett. Az ISO 9001 segítségével leegyszerűsíthető a logisztikai és ellátási lánc, ami többek között a szállítások hatékonyabbá és pontosabbá tételét eredményezi.