Hírek 31.03.2023
3

Milyen egy jó, sofőrök számára kényelmes kamionparkoló?

Egy kamionparkolóban áll egy narancssárga és két fehér kamion.


Megfelelően védett, tisztább és nagyobb befogadóképességgel rendelkező kamionparkolókra lenne szükségük a fuvarozóknak Európa-szerte a biztonságosabb közúti szállítás érdekében.

Egy felmérés szerint csak az Európai Unióban 400 000 biztonságos kamionparkolóval kevesebb van, mint amennyire szükség lenne. Emiatt nagyobb a forgalom, ami magasabb szén-dioxid-kibocsátást eredményez, gyakran balesetveszélyesek a zsúfolt parkolók és megnövekedett a rakományt fosztogatók száma is. Mi lehet a megoldás?

Európa legjobb kamionparkolója az etalon

Európa legnagyobb kamionparkolójában 660 gépjármű fér el. A kamionsofőrök kényelméről és kiszolgálásáról többek között kávézó, étterem, mosoda, forró vizes zuhanyzók, pénzváltó és ATM, edzőterem, szerviz, nyomtatási lehetőség és nagy képernyős tévék gondoskodnak, a közelben pedig még egy szupermarket is található. A biztonságért kiépített kamerarendszer felel.

Nem várható el azonban, hogy a La Manche-csatorna brit oldalán kialakított, az év kamionos parkolójának 2016-ban és 2019-ben is megválasztott Ashford Truckstop színvonalát hozza a kontinens valamennyi hasonló létesítménye.

Már az is jó lenne, ha egy átlagos európai pihenőben elférne 30-35 teherautó, plusz a lakókocsik és a személyautók” – mondta a TIMOCOM blognak András, aki túlnyomórészt Ausztria, Németország és Olaszország útjait járja. Tapasztalatai szerint a valóság ezzel szemben az, hogy jó esetben 15-20 kamion fér el egy átlagos helyen, miközben egyre több a fuvarozó Európa útjain.

Nagyobb befogadóképességű és kényelmes tisztálkodást biztosító kamionparkolókra lenne szükség

A magyar sofőr szerint a kevés parkolóhely miatt főképp a határok közelében kiépített pihenők zsúfoltak. A kamionosok többsége ugyanis úgy számol, hogy az új országba érkezve az első 2-3 parkoló egyikében tölti el a tizenöt órás műszak utáni kötelező kilencórás pihenőt. Mivel azonban a délutáni órákban már nincs elég szabad hely, az idő szorításában sokan kényszerülnek más megoldást keresni.

Olaszországban kevés a hagyományos kiálló, sokan az útszéli öblökben töltik a pihenőidőt. Lényegesen jobb viszont a helyzet Ausztriában és Németországban, ahol több parkolót alakítottak ki” – mondta a teherautós. András szerint az osztrák parkolók higiéniai szempontból is köröket vernek az olaszokra: Ausztriában nagyjából háromévente felújítják és újra csempézik a mosdókat, igaz, a szolgáltatásért fizetni kell. Ezzel szemben Olaszország benzinkútjain nagyjából tízévente van teljes körű felújítás, cserébe itt még nem kell külön fizetni a tisztálkodásért.

A tisztálkodási lehetőségek mellett legalább ennyire fontos a sofőröknek a biztonság is a kamionparkolókba

Dél-Olaszország a legkevésbé biztonságos hely tapasztalataim szerint. Itt jóval gyakrabban előfordul, hogy felvágják a ponyvát a pihenőhelyen, mint Németországban vagy Ausztriában” – mondta András.

Bár a kamionossal szerencsére még nem fordult elő hasonló eset, úgy véli, ha mégis ilyen történne, nem szállna ki a járműből. Úgy véli, aki kamiont foszt ki, nem egyedül érkezik a helyszínre és mindenre fel van készülve. Így nem sok esélye lenne egyedül a vélhetően felfegyverzett rablókkal szemben. Ilyen esetekre részben megoldás lehetne kamerák feltűnő elhelyezése és kitáblázása, ami talán elriaszthatná a fosztogatók egy részét.

Ezen felül érdemes példát venni a Nyugat-Európai országokról, ahol jóval gyakrabban fordulnak meg a parkolókban a járőröző rendőrök, mint máshol” – teszi hozzá a sofőr.

Előfordulnak azonban olyan extrém helyzetek, amelyekre nem lehet felkészülni. Ezek közül az egyik példa az a négy külföldi kamionsofőr, akik hónapokon keresztül lopták az üzemanyagot az egyik magyar autópálya parkolójában megálló kollégáik járműveiből. Amikor az üzemanyag már fogyóban volt a kamionjaikból, egyszerűen kiválasztották áldozatukat az egyik pihenőhelyen, majd átfejtették a tank teljes tartalmát, esetenként több száz litert a saját járművükbe. Már csak azért sem keltettek feltűnést a végül tavaly szeptemberben, az M3-as kisasszonytéri pihenőjében lekapcsolt tolvajok, mert maguk is rakománnyal megpakolt nyergesvontatókkal érkeztek a pihenőkbe.

A megfelelően védett, tisztább és nagyobb befogadóképességgel rendelkező kamionparkolók tehát egész Európában növelnék a sofőrök biztonság- és komfortérzetét, és az áruszállítás is még biztonságosabbá válna.


Csatlakozzon a TIMOCOM Marketplace-hez még ma!

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel