Fuvarpiac 21.10.2022
7

Az áruszállítás helyzete a gazdasági válság idején a kelet európai régióban

Egy kamion halad át a kikötőben, mely tele van konténerekkel.


A térség szállítmányozással, fuvarozással és logisztikával foglalkozó vállalkozásait jelentősen sújtja a kibontakozó gazdasági válság. Ám ezek hatása csökkenthető a különböző digitális megoldásokkal, például a Smart Logistic System néven ismert fuvarbörzével.

Ma már megkerülhetetlenek a közép-kelet-európai fuvarozók és logisztikai cégek az európai áruszállításban. Az európai uniós csatlakozás után ugyanis az új tagországok vállalatai kihasználták a nyitást. Így jelentős piaci részesedést szereztek nemcsak a kelet-nyugati irányú közúti áruszállítási piacon, hanem a nyugat-európai országokon belül és azok között is. Számtalan kelet-közép-európai cég kamionjai futnak a nyugat-európai utakon és a logisztika területén is megkerülhetetlenek.

Ugyanakkor a térség szállítmányozással, fuvarozással és logisztikával foglalkozó vállalkozásait jelentősen sújtja a kibontakozó gazdasági válság. Kelet-Közép-Európa is érintett az üzemanyag- és nyersanyaghiányban, illetve az üzemanyagárak emelkedésében, az európai sofőrhiányban, és az üresjáratokkal kapcsolatos problémákban.

Ezen kívül a kelet-közép-európai országok hagyományos kereskedelmi kapcsolataira negatív hatást gyakorol az orosz-ukrán háború, az Oroszországot sújtó gazdasági embargó, és az, hogy a háború miatt egyes közúti útvonalak teljesen ellehetetlenültek.

Próbatétel elé állítják a régió szereplőit a közúti szállítmányozással foglalkozó egyes uniós intézkedések is, mint amilyen a kabotázsra vonatkozó új szabályok.

A következőkben összefoglaljuk a helyzetet, majd azt is megmutatjuk, milyen megoldással lehet csökkenteni a költségeket és az üresjáratok számát, és hogyan lehet enyhíteni a sofőrhiány hatását.

A kelet-közép-európai fuvarozó és szállítmányozó cégek gazdasági szerepe

A közúti fuvarozás kulcsszerepet játszik az európai áruszállításban, az Európai Unió szárazföldi áruszállításának háromnegyedét ez teszi ki. A 2010-es évektől pedig a közép- és kelet európai országok fuvarozó vállalatai vezető szerepet töltenek be a nemzetközi árufuvarozási üzletágban.

A közúti áruszállítást végző cégek árbevételét vizsgálva látható, hogy az EU egészében az elmúlt több mint egy évtizedben a GDP 2,2-2,3 százalékát tette ki. A nyugati és déli országokban kissé csökkent a fuvarozást végző vállalatok bevételének aránya a GDP-hez képest, a balti, balkáni államokban viszont a V4-ekben nőtt. Az Unió keleti tagállamaikban több a szállítmányozó cég és a kamion is a G7 elemzése szerint.

Gazdasági kihívások az áruszállításban

Az egyik legjelentősebb kihívás, amellyel a kelet-közép-európai vállalatoknak szembe kell nézniük, az Európai Unió közúti fuvarozással kapcsolatos új jogszabályai, amelyeket a Mobilitási Csomag foglal össze. Ezek kitérnek például a munkavállalók kiküldetésére, a közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférésre, az úthasználati díjakra, a vezetési és pihenőidőre, a járműadóztatásra és a CO2-szabványokra. Egy részük 2020. augusztus 20-án lépett hatályba, más részük később.

A Mobilitási csomag

Az egyik legfontosabb és legtöbbet kritizált változás az a kötelező előírás, amely szerint a sofőrnek 4 hetente vissza kell térnie az operatív központba (bázisra) vagy a lakóhelyére.

Nehéz helyzetbe hozza a kelet-közép-európai szállítmányozó cégeket a kabotázsra vonatkozó szabály is (vagyis, ha egy másik országból származó vállalkozó szállít árut ugyanazon ország két helye között). Bár a kabotázs alapszabályai nem változtak, vagyis a fuvarozó 7 napon belül továbbra is végezhet 3 kabotázsműveletet, a Mobilitási Csomag kiegészítette ezt egy úgynevezett cooling off időszakkal, amelynek értelmében a gépjármű 4 napon belül nem végezhet ismételten kabotázsfeladatot.

Jelentős változás az is, hogy a pénzügyi teljesítőképesség igazolása már a 2,5–3,5 tonna teherbírású járművekkel fuvarozást végző vállalkozásoknak is kötelező. Az első 2,5 tonnás jármű után 1800, majd minden további kisjárműre 900 eurónak megfelelő biztosítékkal kell rendelkezniük.

Az Európai Unió jogszabályaival összhangban engedélykötelessé vált a 3,5 tonna alatti furgonokkal végzett fuvarozás. Eddig 3,5 tonna volt az engedélykötelezettség alsó határa, de az új szabály alapján ez 2,5 tonnára csökkent. Az érintett kisáruszállító haszongépjárművek uniós székhelyű üzembentartói tehát kizárólag úgy végezhetnek díj ellenében mások számára közúti fuvarozási szolgáltatást, ha kiváltják azt tevékenységi engedélyt, melyre eddig csak a 3,5 tonna össztömeg feletti járműveknek volt szükségük.

Növekedtek az üzemanyagárak, tovább súlyosbítva a válságot

Az utóbbi hónapokban egész Európában elszálltak a benzinárak. Az Európai Bizottság 2005 óta hetente közzé teszi az uniós üzemanyagárakat. Az adatokból kiderül: a 2020 áprilisi mélypont óta (amit a koronavírus-járvány és az olajháború okozott) folyamatosan emelkedett az olaj hordónkénti ára. 2022 márciusában 106,62 dollárba került egy hordó nyersolaj, míg 2020 előtt átlagosan 60 dollár körül alakult. Az olajár az üzemanyagok árára is hatással van: 2008-ban, amikor 140 dollár volt egy hordó olaj, az eurózónában 1,494 eurót kértek egy liter 95-ösért, most pedig 1,956-ot. Az euróövezetben 2005 és 2022 között 89 százalékkal drágult a benzin, de az euróövezeten kívül is hasonló vagy nagyobb mértékű az áremelkedés.

De nem csak a kőolaj ára nőtt, hanem a földgáz és az áram világpiaci ára is. Mindez hozzájárul az inflációhoz, a világszinten várható gazdasági válsághoz és a GDP csökkenéséhez.  A 2017-2019-es időszak átlagához képest 2022 elejére már 350 százalékkal nőtt a földgáz és az áram ára, a kőolaj pedig körülbelül kétszer annyiba kerül, mint 2019-ben.

Háború

Tavaly a logisztikai és szállítmányozási iparági szakértői még azt elemezték, hogy vajon milyen újabb változásokat hoz majd a 2022-es év a pandémia hatásai miatt, emellett az európai sofőrhiánnyal foglalkoztak. Arra senki sem számított, hogy egy háborúval is szembe kell nézni, ami tovább sújtja a szektor helyzetét.

A már említett benzinár-emelkedés is részben az Oroszország és Ukrajna közt zajló konfliktusnak köszönhető. (Bár a trend már a koronavírus-járvány után elkezdődött.) Az ukrán válság előtt Oroszország az európai unió kőolajszükségletének több mint negyedét adta. Az emelkedésnek további okai is vannak: hiány jelentkezett a kínálati oldalon, a járványvédelmi korlátozások nélküli nyári hónapokban pedig élénkült a kereslet. A mezőgazdasági munkák nagy része is nyáron zajlik, ami miatt sokan vásárolnak dízelt.

Üresjáratok

A közúti fuvarozás egyik problémája az üresjáratok magas aránya. Az Eurostat adatai szerint 2020-ban Unió útjain minden ötödik szállító jármű üresen futott. Az üresjáratok aránya Cipruson volt a legmagasabb, 44 százalékos, ám ehhez hasonlóan magas, 35 százalékos volt egyes közép-kelet-európai országokban - Horvátországban, Lettországban, Bulgáriában, Szlovéniában és Litvániában - is. Magyarországon a belföldi üresjárati fuvarok aránya több mint 30 százalék, a nemzetközi fuvarvállalások jobb helyzete miatt pedig a járműkilóméterben kifejezett összes fuvar 22 százaléka ment üresjáratban.

Az üresjáratok nemcsak anyagi, hanem környezeti károkat is okoznak. Egyes tanulmányok szerint évente akár 3 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelnek.

Sofőrhiány

Szinte valamennyi európai országban jelentős a sofőrhiány. A Transport Intelligence 2020-as adatokon alapuló felmérése alapján Lengyelországban a legrosszabb a helyzet, ott a kelleténél mintegy 120.000 fővel kevesebb sofőr található. Németországban 45-60.000 fővel kevesebb járművezető dolgozik. Magyarországon a felmérés szerint 2016 és 2020 között 2,3 százalékkal, vagyis 3000 fővel csökkent a kamion- és teherautó-sofőrök száma.

A legnagyobb gondot a teherautó-sofőrök kiöregedése jelenti: a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének tanulmánya szerint átlagéletkoruk világszerte az 50 évhez közelít; a magyarországi tehergépjármű-vezetők átlagéletkora pedig a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének adatai alapján 50-55 év.

A következő években valószínűleg csak súlyosbodni fog a helyzet, hiszen a teherautó-vezetők átlagéletkora várhatóan tovább növekszik. Egyre több sofőr megy majd nyugdíjba, miközben a fiatal munkavállalók részéről nem érkezik utánpótlás a szakmába.

A gazdasági válság hatásai okos megoldásokkal, többek közt digitális fuvarbörzével enyhíthetők

Sokan nem tudják, hogy a kelet-közép-európai logisztikai és szállítmányozási cégek gyakran komolyabb informatikai háttérrel dolgoznak, mint egyes nyugati versenytársaik. Érdemes tovább fejleszteni a vállalati digitalizációt, és minél több területre kiterjeszteni. A logisztikai ipar szereplői az eredményesség növelésével, az okos technológiákba történő kisebb-nagyobb befektetésekkel ugyanis enyhíthetik a negatív hatásokat.

A fuvarszervező digitális megoldások, mint amilyen például a TIMOCOM SLS - vagyis a Smart Logistics System - segítenek a hatékonyabb működésben, valamint az üresjáratok számának és a költségeknek a csökkentésében.

A fuvarbörze, vagyis a Smart Logistic System nem más, mint a fuvarozás Vaterája. Az 1997 óta működő, 135.000 nemzetközi felhasználóval rendelkező TIMOCOM-nál az a cél, hogy összehozzuk a keresletet a kínálattal, a szállítóeszközt a rakománnyal, a szállítási igényeket a rendelkezésre álló kapacitással. Hogy elejét vegyük az esetleges visszaéléseknek, kizárólag olyan fuvarozó cégek kerülhetnek be az adatbázisunkba, amelyek legalább hat hónapja működnek – ezt minden esetben az üzleti dokumentumok alapos átvizsgálásával ellenőrizzük, és a cégeknél bekövetkező változásokat is folyamatosan nyomon követjük.

A fuvarok és raktér alkalmazásokkal gyorsan és hatékonyan csatlakozhat az azonnali piachoz, akár fuvarozó, akár megbízó. Itt megtalálja a keresett üzleti partnert. Milyen előnyökkel jár az Ön számára, ha csatlakozik TIMOCOM fuvarbörzéhez? Új üzleti lehetőségek találhat, növekedhet az árbevétel, csökken az üresjáratok száma, amivel pénzt és időt takaríthat meg.

Az árufuvarozási rendszer digitalizálása jelentősen növelheti a munkavégzés hatékonyságát: az útvonal-optimalizálás és a hatékony útvonal-menedzsment segítségével az üzemanyag egy része is megtakarítható, így anyagi források szabadulhatnak fel.

Használja a futár-expressz-csomag szolgáltatóknak szóló különleges ajánlatainkat, vagy találjon mobilkészülékéről fuvart és rakteret fuvarpiaci barométer alkalmazásunkkal.

Legyen bennfentes az ágazatban

Rendszeresen releváns cikkeket, értékes szakértői értekezéseket és exkluzív felhasználói jelentéseket kaphat tőlünk.

 

Feliratkozás a hírlevélre

Fel