skip navigation
02.08.2021

TIMOCOM fuvarpiaci barométer: az európai fuvarpiaci ajánlatok száma meghaladja a világjárvány kitörése előtti értékeket

Minden idők legmagasabb értékei 2021 második negyedévében

Az előző évi szint fölötti értékek

2021 második negyedéve folyamatos növekedést mutat: az áruszállítási volumen ismét meghaladja a válság előtti 2019-es évet. A lazítások és a felzárkózás hatásai befolyással bírnak az európai fuvarpiacra.

2021 második negyedévében folytatódik az előző negyedévben tapasztalt fejlődés: a TIMOCOM Smart Logistics Systemében a fuvarajánlatok száma az első negyedévhez képest további 51 százalékos növekedéssel új rekordokat dönt 2021 második negyedévében.
Megosztás itt:

2021 második negyedévében is bővült a közúti áruszállítás. A TIMOCOM fuvarpiaci barométere szerint a Smart Logistics Systemben általánosságban folyamatosan növekszik a bevitt fuvarok száma. 2021 második negyedévének mérlegét vizsgálva kiderül, hogy a bevitt fuvarok száma több mint háromszorosára nőtt 2020 második negyedévéhez képest, sőt, a 2019-es év azonos időszakának értékeit is meghaladja.

 

A bevitt fuvarok száma a második negyedévben is nőtt

2021 második negyedévében folytatódik az első negyedévben tapasztalt fejlődés: az év már az első negyedévben is jól indult, hiszen a 2020-as év azonos negyedévéhez képest 58 százalékkal nőtt a fuvarajánlatok száma. A TIMOCOM fuvarbörzéjében közzétett fuvarok száma 2021 első negyedévéhez képest további 51 százalékos növekedéssel a második negyedévben új rekordokat döntött, ami a koronavírus jellemezte 2020-as év gyenge második negyedévéhez képest 251 százalékos növekedést jelent. A világjárvány kitörése előtti 2019-es évhez képest megduplázódott a fuvarok száma.

 

2021 első negyedévét követően – amely márciusban 2020 azonos hónapjához képest kb. 6 millióval több bevitt fuvarral zárult – a második negyedévben folytatódott a jelentős növekedés: április óta több mint háromszor több fuvarajánlatot generáltak a Smart Logistics Systemben. Ennek oka többek között a kiskereskedelmi ágazat újranyitása és a legutóbbi koronavírus-hullám lecsengése utáni általános európai gazdasági fellendülés. A gyártópiar többnyire ismét teljes kihasználtsággal működik. A gazdasági kilábalás a raktérhiányban is megmutatkozik Európa-szerte.

 

Minden idők legmagasabb szintje után kis nyári megtorpanás az európai piacon

A fejlemények számokban: 2021 áprilisában mérsékelt, 2 százalékos növekedés volt tapasztalható az amúgy is erős márciushoz képest. Májusban a közzétett fuvarok száma ismét jelentősen, 18 százalékkal emelkedett. „Ebben a koronavírussal kapcsolatos intézkedések lazítása mellett a Szuezi-csatorna blokkolásának utóhatásai is szerepet játszanak. Az azt követő hetekben sok árut kellett a kikötőkből a szárazföldre szállítani” – magyarázta Gunnar Gburek, a TIMOCOM szóvivője. „Emellett az e-kereskedelem bővülése is folytatódik, és még az előző hónaphoz képest júniusban bekövetkezett 5 százalékos szezonális visszaesés sem rontja ezt a tendenciát.”

A koronavírushoz kapcsolódó korlátozásokkal jellemezhető 2020-as év azonos hónapjaihoz képest 2021 egyes hónapjai új csúcsokat eredményeztek: áprilisban 334 százalék, májusban 345 százalék, júniusban pedig 152 százalék volt a növekedés.

 

Több a rakomány, kevesebb a teherautó

Továbbra is szembetűnő a közzétett rakterek számának erőteljes visszaesése. Egyes esetekben az előző évhez képest akár 25 százalékos csökkenés is kimutatható. Ez a negatív tendencia azonban a fuvarok iránti megnőtt keresletnek a következménye, hiszen a rendelkezésre álló raktér kihasználásának lehetősége továbbra is nagyon kedvező, így a rakterek aktív kiajánlásának igénye a sok ajánlat miatt stagnál. A bevitt fuvarok számának jelentős növekedése az egyes országok adatait vizsgálva is nyilvánvaló.

 

Számos piac meghaladta a válság előtti szintet

Németországban a második negyedévben 69 százalékkal több fuvart regisztráltak a belföldi áruszállításban, mint 2021 első negyedévében. A 2020 végi áruszállítási fellendüléshez képest 2021 első negyedévében tapasztalt enyhe, 4 százalékos visszaesés tehát bőven kiegyenlítődött. A belföldi áruszállítási havi alakulása 2021 második negyedévében Németországban: áprilisban +2 százalék, májusban +17 százalék, júniusban -5 százalék. Az általános gazdasági tendencia mellett ez a fejlemény a konténerhajók késése miatt felhalmozódott rakománynak is köszönhető.

 

A 2020-as 15 százalékos visszaesést követően a holland piac 2021 első negyedévében átlagosan 6 százalékos növekedésnek örvendhetett. Az áruszállításban 2021-ben mintegy 1,5 százalékos növekedés várható. A közúti áruszállítás szükségleteit illetően a növekedés arányai optimizmusra adnak okot, vagyis ezt a becslést meg fogják haladni. Erre utalnak például a következő viszonylatokra vonatkozó adatok: a második negyedévben a hollandiai kiindulási helyű és németországi rendeltetési helyű fuvarok száma 454 százalékkal nőtt 2020 azonos időszakához képest.

 

A lengyel piac is további emelkedést mutat, még ha a koronavírussal kapcsolatos korlátozásokat követő fellendülés az európai piac egészéhez képest némileg lassabb is. 2021 második negyedévében a növekedés csekélyebb, mint a németországi fuvarajánlatoké, a tavalyi év azonos negyedévéhez képest azonban összességében 183 százalékos növekedést regisztráltak. A 2021-es év amúgy is erős első negyedévét követően (+30%) a második negyedévben a Lengyelországon belüli áruszállítási volumen 15 százalékkal nőtt 2021 első negyedévéhez képest. A számok alakulása havi bontásban: Lengyelországban folytatódott az erős március, bár 2021 áprilisában kezdetben 25%-os mínusz mutatkozott az előző hónaphoz képest. Májusban és júniusban az értékek ismét meghaladták az előző hónapokat: plusz kilenc százalék és plusz 16 százalék volt a növekedés.

 

Franciaországban bővült a legnagyobb mértékben a belföldi árufuvarozás

A franciaországi felrakodási és rendeltetési hellyel közzétett fuvarok 2021 második negyedévében a belföldi szállítmányok esetében mutatták a legnagyobb növekedést az előző évhez képest: áprilisban 492 százalékot, májusban 283 százalékot, júniusban pedig további 93 százalékot. A piac május és június között továbbra is hozta az előző negyedév szintjét. Ennél már csak a Németországból Franciaországba irányuló fuvarok számának 2020-hoz viszonyított növekedése lenyűgözőbb, ugyanis az ajánlatok mennyisége a második negyedév első hónapjában több mint tízszeresére növekedett. A számok nyelvén ez 1312 százalék 2021 áprilisában, 731 százalék májusban, és további 99 százalék júniusban.

 

 

 

A válság előtti szinten az áruszállítás volumene Spanyolországban 

A Spanyolországból Európa többi részébe irányuló árufuvarozás összességében tovább növekszik, ugyanakkor az Európából Spanyolországba irányuló árufuvarozás csak enyhébb növekedést mutat 2021 első negyedévéhez képest. A válság előtti időszakhoz képest 2021 májusát jelentős növekedés jellemzi, különösen a Spanyolországból Németországba (+104%) és Franciaországba (+71%) irányuló fuvarajánlatok tekintetében, 2019 májusához viszonyítva. A Németország-Spanyolország viszonylatra szóló fuvarajánlatok száma 2021 májusában nőtt a legnagyobb mértékben 2019-hez képest: 125%-kal. A május az élelmiszerexport és -import miatt erős hónap Spanyolországban: 2019-hez képest 2021 májusában összességében 80 százalékkal nőtt az áruszállítási volumen. A második negyedévben csak a romániai célállomásra irányuló fuvarajánlatok száma csökkent vagy ingadozott: áprilisban 53 százalékos, májusban 12 százalékos visszaesést, júniusban pedig 73 százalékos növekedést mutatott.

 

 

A TIMOCOM fuvarozástechnológiai vállalat 2009 óta elemzi a fuvarpiaci barométerrel a Smart Logistics Systemébe integrált fuvarbörzében megjelenő kereslet és kínálat alakulását 46 európai országban. Naponta több mint 135 000 felhasználó mintegy 800 000 nemzetközi fuvar- és raktérajánlatot generál. A rendszer intelligens, biztonságos és egyszerű megoldásokkal segíti a TIMOCOM több mint 45 000 ügyfelét logisztikai céljaik elérésében.

 

Fel